בלוטרייך במו"מ למכירת מניות מישורים לאלכס שניידר ב-45 מ' ש'

אם יושלם המהלך יחזיק כל אחד מהשניים ב-37% ממניות החברה ■ מחיר העסקה הנדון בין השניים גבוה ב-32% ממחיר החברה בשוק

חודשים ספורים לאחר שיזם הנדל"ן גיל בלוטרייך הכניס את המיליארדר הקנדי אלכס שניידר להשקעה בחברת מישורים שבשליטתו, בוחנים כעת השניים מהלך למכירת חלק ממניותיו של בלוטרייך לשנייידר, באופן שיהפוך את שניהם לשותפים שווים במניות השליטה בחברה. כיום מחזיק בלוטרייך ב-53% ממניות מישורים ושניידר ב-21%, ולאחר ביצוע המהלך יחזיק כל אחד מהשניים בכ-37% ממניות החברה.

במסגרת הרוד-שואו להנפקת האג"ח בחברה הבת סקייליין (שגייסה לאחרונה, בהצלחה, קרוב ל-130 מיליון שקל), עדכנה מישורים בשלהי החודש שעבר, בעקבות פניות של גופים מוסדיים, כי בלוטרייך, המשמש כנשיא החברה, וכאחראי על פיתוח עסקיה בארץ ובחו"ל, הודיע לה כי הוא מנהל מו"מ ראשוני עם שניידר, להסכם שליטה משותפת בחברה, באמצעות מכירת מניות החברה על-ידי בלוטרייך לשניידר, "כאשר בלוטרייך ימשיך להיות בעל יכולת למנות את רוב חברי דירקטוריון החברה, ולהיות מעורב בניהול השוטף של החברה הבת סקייליין לפחות עד ספטמבר 2017".

שניידר רכש את החזקתו הנוכחית במישורים בסוף 2015, אז השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של 21% מהונה של החברה, במהלך ששיקף למישורים שווי של 185 מיליון שקל (אחרי הכסף) ובמחיר מניה של 6 שקלים - גבוה ב-36% משוויה אז. כניסתו של שניידר גררה עליות במניה, ובסך הכול, מתחילת השנה נסקה המניה ביותר מ-40%, ומחירה משקף כיום למישורים שווי של כ-220 מיליון שקל.

המהלך הנוכחי שמקדמים השניים נוקב במחיר של 9.5 שקלים למניית מישורים - גבוה ב-32% משווי השוק הנוכחי של המניה - והוא צפוי להניב לבלוטרייך תמורה של עד 45 מיליון שקל עבור המניות שימכור לשניידר. במישורים ציינו כי "אין ודאות שהמו"מ יבשיל לכדי הסכם מחייב בין הצדדים", וכן כי "אין ודאות לגבי תנאיו הסופיים".

"תוספת אטרקטיבית לתיק"

עיקר פעילותה של מישורים מתבצעת באמצעות החברה הבת הבורסאית סקייליין, שבה היא מחזיקה כיום 50% מהמניות. עם כניסתו להשקעה בחברה אשתקד, מסר שניידר כי "אנו עוקבים זה זמן אחר פעילותה של מישורים והחברה הבת סקייליין בקנדה ובארה"ב, ומצאנו אותה כתוספת אטרקטיבית לתיק ההשקעות שלנו. אנו מאמינים בהנהלת החברה, בנכסיה ובאסטרטגיה העסקית שלה, וסבורים כי קיים בה פוטנציאל ערך משמעותי לבעלי המניות, הן בשל פרויקטים שעשויים להבשיל בעתיד הלא רחוק, והן בשל תהליכי השבחה המתבצעים בחלק מנכסי החברה.

"כמו כן, אנו סבורים, כי בשל מורכבות הפרויקטים של סקייליין בקנדה, החברה מתומחרת על-ידי שוק ההון בחסר, ואנו רואים בעסקה הנוכחית הזדמנות מצוינת להשקיע בפרויקטים אלה במחיר נוח מבחינתנו".

סקייליין החלה לפעול בשוק הנדל"ן הקנדי ב-1998, שם היא מחזיקה ומתפעלת בתי מלון, יוזמת ומפתחת נדל"ן למגורים ולמסחר באתרי מלונאות ונופש ובעלת נדל"ן מניב. בבעלותה כיום ארבעה אתרי נופש במחוז אונטריו, שלצדם עתודות קרקע לפיתוח.

לחברה גם פעילות נדל"ן בארה"ב, וכיום שווי נכסיה עומד על כ-1.1 מיליארד שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-480 מיליון שקל, אחרי עלייה שנתית של קרוב ל-30% בערכה.

החברה האם מישורים, שהוקמה על-ידי בלוטרייך ב-1990 והונפקה בתל אביב ב-2007, מחזיקה בנוסף 10 נכסים מניבים בארץ, בעיקר משרדים, וכן מחזיקה יחד עם שותפים בשמונה נכסים מניבים בארה"ב - בעיקר שטחי מסחר - וכן בפרויקט דירות.

העביר את ההחזקה במכבי תל אביב

בלוטרייך (51), שהחל את דרכו בנדל"ן כמתווך ברעננה, עבר לתחום היזמות, בתחילה באזור השרון ובהמשך בארה"ב. ביקור בטורונטו הפך אותו לתושב קבע שם, כבר קרוב ל-20 שנה.לשניידר ובלוטרייך היסטוריה עסקית משותפת כבר כמה שנים, שהחלה ב-2010 - אז רכשה מישורים עם כמה שותפים, ובהם שניידר, את מלון קינג אדוארד שבטורונטו, תמורת 48 מיליון דולר קנדי.

שניידר (47) הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד, והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס", עם הון מוערך של 1.3-1.6 מיליארד דולר, אך ברשימת 2015 הוא לא כלול.

שניידר נחשב לאדם שעשה את הונו בעצמו, לאחר שהקבוצה שהקים בשנת 1994 עם שותפו אדוארד שיפרין הפכה לאחת מהחברות הגדולות ביותר באוקראינה, הן בתחומי הפלדה והן בהשקעות נדל"ן וספנות. הוא החל את הקריירה שלו כסוחר בתחומי הטקסטיל, כשהיה עדיין סטודנט באוניברסיטת יורק בקנדה. מאוחר יותר רכש חברת פלדה אוקראינית, שנמכרה כחלק מגל ההפרטות במדינה זו בשנות ה-90.

בדצמבר 2007 הפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל אביב מידי לוני הרציקוביץ' תמורת כ-70 מיליון שקל. באוגוסט 2009 קץ שניידר בהחזקה במועדון הכדורגל, והעביר את הבעלות בו לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בו עד היום.

שניידר איננו איש העסקים המוכר היחיד שמשקיע בעסקיו של בלוטרייך. שותפה מרכזית בחברת סקייליין היא הכשרת הישוב של עופר נמרודי, שמאז השקיעה בחברה בשנת 2001 נהנתה מהצפת ערך משמעותית. בסך הכול השקיעה הכשרה פחות מ-4 מיליון דולר ברכישת מניות סקייליין, ובדוחות 2015 היא מציינת כי יתרת ההשקעה בסקייליין בספריה עומדת על כ-86 מיליון שקל, ונוסף על כך יש לה הלוואות לסקייליין בהיקף של 19 מיליון שקל.

שותף נוסף לשעבר של בלוטרייך הוא דני הרצוג, שמונה לאחרונה לדירקטור במישורים. הרצוג (68) היה עד שנת 2000 שותפו של בלוטרייך במישורים, והשותפות של השניים פורקה באמצעות נאמן, לאחר שהשניים שנקלעו לסכסוך בנוגע לניהול החברה. במסגרת זו רכש בלוטרייך את חלקו של הרצוג בחברה תמורת פחות מ-3 מיליון דולר. מאז חזרו היחסים בין השניים להיות תקינים, וכעת, בזכות ניסיונו הרב של הרצוג בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל, וההערכה כי יוכל לסייע לפעילותה של מישורים, הוא צורף לדירקטוריון החברה.