מנכ"ל i24news: "היהודים והאוונגליסטים בארה"ב מחכים לנו"

פרנק מלול בראיון ל"גלובס": "אני לא כאן כדי להתעסק בפוליטיקה, אני רק נותן מענה לצרכים" ■ "יש קונצנזוס במערכת הפוליטית לגבינו - אנו עונים על אינטרס לאומי"

פרנק מלול / צילום: תמר מצפי
פרנק מלול / צילום: תמר מצפי

פרנק מלול, המנכ"ל החביב ומסביר הפנים של i24news, רוצה לספר על המהלך הגדול שעליו עמל בתקופה האחרונה ושכעת הוא בשל לדבר עליו, אבל מולו יושב עיתונאי ישראלי קטנוני, שמציק לו עם שאלות על ח"כ נחמן שי, ועל שלדון אדלסון, ועל המניעים הנסתרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוף הוא פונה לאדם אחר בחדר בעוד אחת מהמחוות התאטרליות שלו, ואומר: "הוא לא רוצה לשמוע את הסיפור". ואז חוזר אליי: "אתה רוצה כותרת או שאתה לא רוצה כותרת?".

הכותרת היא שמלול ו-i24news החליטו להסתער על ארה"ב. בערוץ שמשדר כיום בשלוש שפות מנמל יפו, חתמו על הסכם עם שתי רשתות כבלים גדולות במדינה, כייבל ויז'ן וסאדנלינק (שתיהן שייכות לתאגיד התקשורת אלטיס של פטריק דרהי), ודרכן יועברו השידורים שלו באנגלית לעד 4 מיליון צופים. "זה צעד ענק", אומר מלול. "יש לו גם משמעות עסקית כי אנחנו כמובן מקבלים תשלום מהרשתות האלה, ונוצר פוטנציאל גדול למכירת פרסומות".

אבל גם אלה לא באמת החדשות הגדולות מבחינתו. "אני בונה מטה מקומי, אולפנים ומערכת חדשות, של i24news בניו יורק. במהלך השנה שדרגנו את הערוץ בצרפתית, הקמנו מטה בפריז, ואנחנו מחברים היום את צרפת וישראל. אותו דבר אני רוצה לעשות עם הערוץ באנגלית. הוא יעבור שינוי ויהפוך למשהו גדול יותר, שממוקד בשוק האמריקאי.

"בשעות צפיית השיא בארה"ב, כשבישראל לילה, המהדורה באנגלית תשודר מניו יורק עם אולפן ומנחה ופרשנים שיעשו תוכנית פריים-טיים. ובשמונה בערב בישראל, כשבניו יורק אחת בצהריים, תהיה תוכנית מאוד חזקה, שבה אני רוצה לחבר את שלושת האולפנים שלנו, גם את האולפן בפריז. אז תהיה לנו תוכנית שבה עוברים בין שלוש יבשות".

- זו נשמעת תוכנית שאפתנית מאוד.

"כן, אבל בארה"ב יש שתי קהילות גדולות שכבר מאוד נלהבות ורוצות לראות חדשות על ישראל, היהודים והאוונגליסטים. ויש עוד דבר: תסתכל על הסדרות היום בארה"ב. 'בית הקלפים', 'הומלנד', 'סקנדל' - בכולן יש פרקים שעוסקים במה שקורה במזרח התיכון. לפני עשר שנים לאף אחד בארה"ב לא היה אכפת ממה שקורה מחוץ לאמריקה, היום הם מאוד מתעניינים".

"i24news מגיעה כדי לדבר על המזרח התיכון ואנחנו משדרים מתוך הדמוקרטיה היחידה באזור, וחולקים אותם ערכים עם הצרפתים והאמריקאים!", הוא אומר כמי שהנחית משפט מנצח ומוחא כף. "אני מחבר את ישראל לאירופה ולאמריקה ביחד, ואנחנו נהיה היחידים שעושים את זה. לא תוכל לקבל את זה מאף מתחרה בארה"ב".

לא רוצה לקחת נתח מהשוק הישראלי

אז היום מלול נערך כדי לחבר בין שלוש יבשות, אבל רק לפני קצת יותר משלוש שנים כל מה שהיה לו זה האנגר ריק בנמל יפו. קצת לפני כן, בשלהי 2012, הוא קיבל יום אחד טלפון מדרהי - בעלי חברת הכבלים הוט ומי ששוויו הוערך לאחרונה על ידי פורבס ב-60 מיליארד שקל - שהציע לו להקים ערוץ חדשות בינלאומי שישדר מתל אביב "כדי להראות לעולם את הגיוון של החברה הישראלית ולהסביר לו איך הישראלים רואים את המצב". ובמילים קצת יותר ברורות, להקים ערוץ חדשות פרו-ישראלי. "מובן שהדרך שבה מטפלים בישראל בתקשורת הבינלאומית הייתה בשביל דרהי משהו שלא עולה בקנה אחד עם המציאות", אומר על כך מלול.

הוא קיבל שבוע לחשוב על ההצעה, וכשהחליט להיענות לאתגר, התפטר מהתפקיד הבכיר שבו החזיק ברשת הטלוויזיה פראנס 24, ועלה עם משפחתו לישראל ("ההורים של אשתי גרים בתל אביב, אז זה הקל על המעבר"). ביולי 2013, בדיוק לפני שלוש שנים, עלה הערוץ לאוויר, אחרי שהאולפנים הוקמו תוך מאה יום. בסיור במבנה השבוע, אפשר בהחלט להתפעל מהמקום ומהמערכות בו שנראות יעילות ומודרניות. וכמובן שגם הנוף לים - שממנו יכולים העובדים ליהנות לפחות בהפסקות הסיגריה, והוא משמש כרקע נאה לשידור מהאולפנים - יכול לעורר קנאה בקרב לא מעט שוכני קיוביקלים. שלוש המערכות, האנגלית הצרפתית והעברית, פועלות מתוך חדר חדשות משותף, שמהווה את אחת הגאוות של הערוץ.

"בפראנס 24 המערכת של האנגלית והצרפתית משותפת, אבל המערכת הערבית היא במקום אחר. באל-ג'זירה המערכות באנגלית ובערבית נפרדות. גם בארה"ב קול אמריקה הממשלתי יושב בוושינגטון, ואל-חורה, שידורי הממשל בערבית, מגיעים מוירג'יניה. כאן, בתל אביב, יש לך צרפתית, אנגלית וערבית באותו חדר, מבחינתי זה סמל לדו-קיום", אומר מלול.

- כלי התקשורת שהזכרת עכשיו הם כלי תקשורת ממשלתיים שהמוטיבציה שלהם ברורה. הממשלה אינה מממנת אתכם, מה המניע שלכם?

"כשאנשים אומרים לנו 'אתם עושים תעמולה' זו בדיוק התשובה שלי. אני אומר להם 'איך אתם יכולים להגיד את זה כשאנחנו ערוץ החדשות העצמאי ביותר?'. פראנס 24 שייכת לממשלה הצרפתית, BBC לממשלה הבריטית, דויטשה וולה לגרמנית, רוסיה היום - פוטין, אל-ג'זירה - האמיר של קטאר. תלך לערוצים הפרטיים: CNN? המפלגה הדמוקרטית. פוקס ניוז? הרפובליקנית. אני לא מקבל כסף מאף ממשלה ומאף מפלגה".

- זה נכון, אבל בגלל זה אנשים שואלים מה עומד מאחורי הערוץ הזה. המניע הוא להרוויח כסף? זה אקט של ציונות?

"שניהם. אם אתה רוצה להצליח אתה צריך להיות אמין, ואמינות היא קודם כול בתוכן שאתה משדר, אבל אתה צריך להיות אמין גם מבחינה עסקית. יש לנו מודל עסקי. ההכנסות שלנו מגיעות מחברות הכבלים שמעבירות את השידורים שלנו, מפרסומות, מחסויות".

 

- הערוץ מרוויח כסף?

"אם הכול ילך כשורה, אני מקווה שבסוף השנה הזאת אנחנו נהיה מאוזנים מבחינה כלכלית. ואם לא, אז בשנה הבאה. כשיצאנו לדרך אמרתי שזה ייקח ארבע שנים - אנחנו בטוח נגיע לאיזון".

- כי בישראל כל הערוצים מפסידים כסף.

"אני לא מחכה לאפשרות לשדר כאן בשביל לקחת נתח מהשוק הישראלי. השוק שלי הוא בינלאומי ונמצא בארה"ב ובאירופה. לי חשוב להיות בישראל כפרנק מלול, וזה חשוב לפטריק דרהי מאותה סיבה. זה לא עניין כלכלי, חשוב לנו שהאזרחים בישראל יהיו גאים במה שאנחנו עושים כאן".

"הפוליטיקאים גאים בערוץ"

לא רק למלול ולדרהי חשוב שלאזרחי ישראל יתאפשר לצפות בערוץ שלהם. כיום, בשל העובדה שדרהי הוא כאמור הבעלים של פלטפורמת שידור, הוט, החוק אוסר על ערוץ החדשות שבבעלותו להיות משודר בישראל. אבל בחודשים האחרונים צוברת תאוצה יוזמת חקיקה שנועדה לפתור את הנושא, שאותה מוביל ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני). החוק של שי, שעליו חתמו גם חברי כנסת נוספים ממפלגתו כמו מרב מיכאלי ואיתן כבל, וגם ח"כים ממרצ, יש עתיד, כולנו, הליכוד, ש"ס וישראל ביתנו, אושר לאחרונה גם בוועדת השרים לענייני חקיקה, ודרכו לזכות באישור סופי בתקופה הקרובה נראית סלולה.

ההתגייסות הזאת של חברי הכנסת, ובעיקר התמיכה למהלך מצד נתניהו, האיש שלעתים נדמה שהוא יותר שר תקשורת מראש ממשלה, מעוררת כמובן לא מעט ספקולציות בשוק התקשורת, שפועל כבר שנים תחת לחץ כלכלי ובתנאי חוסר ודאות. מה מתכנן כאן נתניהו? האם השלב הבא הוא מתן אפשרות לערוץ לשדר גם בעברית ובכך לפגוע בגופי החדשות הקיימים, שהוא כידוע לא ממש מחבב? בשוק הזה כולם פרנואידים, וזה בהחלט לא אומר שלא רודפים אחריהם.

הרבה אנשים תוהים למה כל הפוליטיקאים האלה משנים חוק במיוחד בשבילכם, כדי שאפשר יהיה לראות כאן ערוץ שממילא לא פונה לקהל דובר עברית.

"כי קודם כול אני חושב שהם, הפוליטיקאים, גאים בערוץ. הם נוסעים הרבה בעולם ומקבלים הרבה תגובות על הערוץ, וגם שומעים עליו מעמיתים שלהם ומדיפלומטים שבהרבה ארצות צופים בנו. אז הם גאים לראות שבפעם הראשונה יש חדשות בינלאומיות שמגיעות מישראל. חוץ מזה יש גם עולים חדשים במדינה הזאת. ואם אתה צרפתי, או דובר אנגלית, וגם אם אתה ערבי, אין לך כיום אפשרות לצפות בחדשות מאוזנות על ישראל".

- נפגשת בעניין עם ח"כ שי, המוביל את החקיקה הזאת?

"מעולם לא נפגשתי איתו".

- וגם לא דיברת איתו?

"אף פעם. הוא היה כאן באולפנים כשאני לא הייתי בארץ, ואמר: 'אתם מגשימים את החלום שלי'".

- ועם פוליטיקאים אחרים דיברת על החוק הזה?

"לא דיברתי איתם על החוק, דיברתי על כך שמאוד מצער שאי אפשר לצפות בערוץ בישראל. אני תמיד אומר להם את זה, וכולם מסכימים איתי. כולם חושבים שזו הזדמנות גדולה. ומה שאני מבין מהחוק הזה זה שיש קונצנזוס גדול במערכת הפוליטית הישראלית לגבי הערוץ שלנו. זה אומר שיש כאן אינטרס לאומי שאנחנו עונים עליו. עכשיו אני מחכה לוועדה של איתן כבל (יו"ר ועדת הכלכלה - י"כ), ומקווה שבסוף החוק יעבור".

- בהמשך תרצו שהערוץ הזה ישדר גם בעברית?

"אם החוק יאפשר זאת, יהיה מבחינתי מאוד קל לעשות את זה, ואוכל לעשות את זה מהר מאוד".

- אתה יודע שיש הרבה חשדנות לגבי זה. אומרים שאם נתניהו מאפשר חוק שנועד למענכם, אולי יש לו תוכניות גדולות לגביכם בעתיד.

"אני לא כאן כדי להתעסק בפוליטיקה. אני ערוץ חדשות בינלאומי, והמטרות שלי הן מעבר לים. אני רוצה לשדר כאן בישראל מהסיבות שמניתי. אבל אם מחר תהיה אפשרות לנצל את הניסיון שלנו כדי לשדר את ערוץ החדשות הראשון בישראל, אין ספק ש-i24 הוא הערוץ שהכי ערוך לכך והכי מנוסה. כרגע אף אחד לא מאפשר לי או מבקש ממני לעשות את זה".

- מאז שנתניהו נכנס לתפקידו כשר התקשורת הרבה גופי תקשורת, בהם ערוצי הטלוויזיה הוותיקים, מרגישים מאוימים. הם טוענים שהוא מנסה להצר את צעדיהם ולפגוע בהם.

"אני לא מעורב בזה כלל. אני לא מעורב במה שקורה בתוך ישראל, ולא מעורב בזירה התקשורתית הישראלית. אני רק נותן מענה לצרכים".

- לא רק הפוליטיקאים מגיעים אליכם לערוץ, נראה שגם לא מעט אילי הון מתעניינים בו. פורסם ששלדון אדלסון הגיע לכאן לביקור, וגם רון לאודר.

"רון לאודר לא היה כאן. שלדון אדלסון בא לראות את הערוץ כי יש באזז סביבו, וקיבלתי אותו כאן כמו שאני מקבל כל אחד. אבל אולי זו באמת הזדמנות טובה להרוג שמועה, כי אני כל הזמן שומע שכל מיני אנשים רוצים להשקיע כאן: פטריק תומך בערוץ, נדמה לי שאנחנו הערוץ הכי קטן מכל הערוצים שיש לו, והוא מתייחס אליי ומגלה עניין כאילו שאני אחראי לאחד הערוצים הכי גדולים. הערוץ הזה מאוד חשוב עבורו ואין לו כל כוונה לוותר עליו".

- אתם מדברים הרבה?

"אנחנו מאוד מחוברים, אבל הוא לעולם לא מתערב בתוכן ומבחינתי זה מאוד חשוב, כי זה מגן על העיתונאים. הוא נותן עצות והערות כצופה, כי הוא באמת נמנה עם קהל היעד שלנו, אבל הוא לעולם לא ישאל למה הזמנת את האדם הזה להתראיין או למה לא הזמנת אדם אחר".

- הוא הבעלים באופן רשמי? בעבר היו כל מיני אי בהירויות לגבי זה.

"אנחנו שייכים לאלטיס, אנחנו חלק מחטיבת התוכן הבינלאומי שלה. אם היית אומר לי כשהתחלתי שבתוך שלוש שנים אני אהיה באותה קבוצה שבה נכללים רוב כלי התקשורת הגדולים בצרפת, ושאני אוכל לשתף פעולה עם הגופים האלה ולהגיע לאמריקה, הייתי חותם על זה.

"אני יודע שבישראל חשדניים מאוד. התחלתי מאוד בקטן, בצניעות, התקדמנו צעד אחר צעד. שאלת קודם מה השגנו בשלוש שנים, ההישג שלנו הוא שהצלחנו להשיק את הערוץ הזה, זה היה פרויקט אדיר וזה לא היה קל. כשרק התחלנו ואמרתי שאני מקים ערוץ חדשות בינלאומי, כולם צחקו לי בפרצוף. אחרי שלוש שנים אנחנו עדיין כאן ואנחנו רק מתחזקים, ברוך השם". את שתי המילים האחרונות הוא אומר בעברית, ומחייך.

"המצב באירופה לא עומד להשתנות בקרוב, היבשת נכנסת לעידן של טרור"

החודשים האחרונים, שבהם גל פיגועי טרור שוטף את אירופה, מהווים תקופה מעניינת במיוחד עבור שידורי i24. אם זה לא היה צורם מדי, אפשר היה אפילו לומר שמדובר בהזדמנות עבורו. "אני גאה בזה שרייטינג השיא שלנו בצרפת לא היה בזמן 'צוק איתן', אלא דווקא אחרי הפיגועים בבריסל (במארס 2016)", אומר מלול. "כשיש התקפות טרור ודברים שקשורים לנושא, העניין בנו גובר".

- מה למשל אני אראה בערוץ הצרפתי כשיש אירוע טרור ביבשת?

"מובן שאנחנו מכסים את המצב באותה מדינה ומה קורה בערים שהותקפו, אבל אנחנו גם מביאים מומחים ופרשנים שמסבירים איך להילחם בטרור, ויוצרים דיאלוג בין מומחים ופרשנים בצרפת למומחי מודיעין בישראל. אנחנו מביאים מומחה לילדים שאומר להורים איך מסבירים לילדים את מה שקרה בפריז. יש בזה עניין, ואנשים צופים בנו לא רק כי אנחנו משדרים מישראל, ולא רק בגלל הנושא של הקונפליקט עם הפלסטינים, אלא כי אנחנו בלב הבלגן (את המילה האחרונה הוא אומר בעברית, י"כ). ואנחנו הדמוקרטיה היחידה שרגילה בהתמודדות הזאת".

- אז הצופים באירופה בעצם אומרים לעצמם: טרור ופיגועים זה משהו שישראלים מבינים בו, אנחנו רוצים לשמוע מה הערוץ שמשדר מישראל אומר על זה.

"ובזכות זה אתה יכול להראות צד אחר של ישראל, צד חיובי, ואתה יכול להתחיל לחבר את העולם למה שקורה פה. כי כשיש לך משאית בניס שדוהרת לתוך ההמון כדי לעשות פיגוע - אותו הדבר קרה כאן. אנשים נדקרים באירופה? אותו הדבר קורה כאן. ואנשים מתחילים להבין שזה מה שהישראלים חווים, ובגלל שהם לא יודעים איך לנהל את זה, הם רוצים לדעת איך הישראלים מתמודדים עם זה. את הניסיון שנצבר כאן אנחנו בערוץ מראים לעולם".

- כיהודי צרפתי שעלה לארץ לפני כמה שנים, מה אתה יכול להגיד על התחושות של היהודים בצרפת כיום?

"הם מפחדים ויש להם סיבה, אבל לפחות הם יודעים שיש להם מקום שהם תמיד יוכלו לבוא אליו. אם אתה שואל אותי, אני לא חושב שהדברים שם עומדים להשתנות בקרוב. אנחנו רק נכנסים לעידן הזה של טרור באירופה, וזה מתחיל להיות כמו בבגדד שיש לך פיצוצים כל יום".

- כמו שהיה כאן באינתיפאדה השנייה.

"בשבילי, בכל פעם שיש פיגוע בישראל צריך לפרוץ לשידור. אבל במקומות אחרים זה אולי חדשות, אולי כותרת, אבל לא פורצים לשידור, אפילו בתקשורת הישראלית ממשיכים לפעמים כרגיל. כשרק השקנו את הערוץ, היה יום שבו שתי רקטות נורו על שדרות. בשבילי זה היה אירוע ענקי, וצעקתי 'למה המערכת אדישה? למה אנחנו לא פורצים לשידור?', ואמרו לי 'פרנק, זה רק שתי רקטות', כי אתם כבר רגילים לזה. זו לא ביקורת נגד התקשורת הישראלית, אלא משהו שרואה מישהו שבא מבחוץ. תאר לך שמקורסיקה היו יורים רקטות על צרפת. זה משהו ענקי, אני אפילו לא יכול לדמיין מה היה קורה. אני רוצה להראות לעולם שאם רקטה נורית על המדינה שלך, זו מלחמה. אם זה קורה בישראל, זה נורמלי? לא, זה לא נורמלי".

פרנק מלול

תפקיד: מנכ"ל i24news

אישי: בן 43, נשוי ואב לשניים, נולד בשווייץ ומתגורר בתל אביב

מקצועי: בעבר היה עוזר לעניינים אסטרטגיים במשרד החוץ הצרפתי ויועץ לראש ממשלת צרפת, כיהן כיועץ לעניינים אסטרטגיים ופירוק נשק, אחראי תקשורת ועיתונות בלשכת השר לעניינים אירופאיים ולאחר מכן היה חלק ממנהלי ערוץ פראנס 24

השכלה: תואר ראשון במשפטים, תואר שני ביחסים בינלאומיים ובמשא ומתן