העלות של ה"אייר פורס 1" הישראלי: כ-70 מיליון דולר

הפרטים הותרו לפרסום הערב, ועדיין - מדובר בפרטים חלקיים ■ העלות של המטוס עשויה להיות גבוהה יותר, לאחר שיותקנו בו מערכות אוויוניקה מתקדמות, מערכות להגנה, תקשורת ועוד

בנימין ושרה נתניהו / צילום: לעמ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: לעמ

כ-70 מיליון דולר, וזאת רק ההתחלה של פרויקט מטוס ה"אייר פורס 1" הישראלי, המטוס שישמש את ראש הממשלה ואת נשיא המדינה בנסיעותיהם הרשמיות בעולם. המטוס החדש ייבנה בידי חברה ישראלית ועל פי הערכות של גורמים המעורבים בנושא יהיה מוכן בעוד כשנה .

העלות של המטוס עשויה להיות גבוהה יותר, לאחר שיותקנו בו מערכות אוויוניקה מתקדמות, כמו גם מערכות להגנה, תקשורת ועוד. הפרטים הותרו הערב (א') לפרסום בידי הצנזורה הצבאית ועדיין, מדובר בפרטים חלקיים, בשל הרגישות הרבה של המיזם.

לקראת נסיעות עבודה של ראש הממשלה ברחבי העולם, משרדו חכר עד כה מטוסים שישמשו אותו ואת פמלייתו. זאת, בעלויות כספיות גבוהות - לעתים באופן שעורר ביקורת ציבורית.

ועדה מיוחדת בראשות השופט (בדימוס) אליעזר גולדברג שבה היו חברים גם מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') עדו נחושתן ורואת חשבון איריס שטרק, המליצו על בניית מטוס שישמש את ראש הממשלה בנסיעותיו. גם השב"כ היה מעורב בהליך זה.

חברי הוועדה השתכנעו כי מטוס שיעמוד לרשות משרד ראש הממשלה, יהווה גם חלופה ביטחונית ראויה - מה גם שלראשי מדינות נוספים בעולם יש מטוס משלהם. לצד ההחלטה של בניית מטוס שיעמוד לרשות האישים החשובים במדינה, המליצה הוועדה גם לבנות לראש הממשלה מעון חדש שישמש כמשרדו.

החברה שנבחרה לבנות את המטוס החדש שישמש את ראש הממשלה והנשיא בנסיעותיהם בעולם לא תיהנה רק מהכנסה של עשרות רבות של מיליוני דולרים - אלא גם מיוקרה רבה, שגם תתרום לה לבסס את מעמדה בתחום זה בשוקי העולם.