טראמפ: ייתכן שעל ארה"ב להכיר בסיפוח חצי האי קרים לרוסיה

המועמד הרפובליקני אמר כי יבחן אם להכיר באופן רשמי במהלך, שבגינו הטיל ממשל אובמה סנקציות כלכליות על מוסקבה ■ "תושבי חצי האי מעדיפים להיות חלק מרוסיה וצריך לבדוק זאת", הדגיש

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר בריאיון לרשת ABC ששודר הלילה (א') כי יבחן אם על ארצות הברית להכיר בסיפוח חצי האי קרים לרוסיה. זאת, בהמשך לדברים שאמר בשבועות האחרונים, לפיהם יפעל לחיזוק שיתוף הפעולה עם מוסקבה אם ייבחר לנשיאות. טראמפ אמר בריאיון כי נראה שתושבי חצי האי מעוניינים להישאר תחת ריבונות רוסית ולא לשוב להיות חלק מאוקראינה.

"אני מתכוון לבדוק את הנושא", אמר טראמפ בריאיון לכתב הרשת ג'ורג' סטפנופולוס. "אתה יודע, תושבי חצי האי קרים, לפי מה שאני שמעתי, מעדיפים להיות חלק מרוסיה, וצריך לבחון זאת". המיליארדר הניו יורקי הדגיש כי במידה שייבחר הוא יוודא שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יוסיף לספח את שטחיה של אוקראינה. "תבין, הוא לא ייכנס לאוקראינה", אמר טראמפ לסטפנופולוס. "אתה יכול לרשום לעצמך את זה".

מדובר במדיניות הפוכה מזו של הממשל האמריקני הנוכחי, שהטיל סנקציות כלכליות על מוסקבה בעקבות המהלך שנעשה לפני כשנתיים. בנוסף, העצרת הכללית של האו"ם אימצה החלטה לפיה הסיפוח אינו חוקי, כמו גם תוצאות משאל העם בחצי האי, שבו 95% מהתושבים תמכו במעבר לריבונות הרוסית. במסיבת עיתונאים שערך טראמפ בעבר הוא אמר כי יבדוק את האפשרות של הסרת הסנקציות שהטיל אובמה.

טראמפ נשאל גם על מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים במזרח אוקראינה. הוא הכיר בכך ש"רוסיה נמצאת באוקראינה במובן מסוים", אך הוא האשים בכך את הנשיא ברק אובמה . "למען האמת, קיים אי-סדר בכל החלק הזה של העולם תחת שלטונו של אובמה", ציין.

טראמפ דחה את ההאשמות לפיהן יקל ביחסו אל פוטין, אך הדגיש כי "אם אבחר ו ארצות הברית תסתדר עם רוסיה יהיה זה דבר נהדר". לדבריו, "אם רוסיה תסייע לנו להיפתר מדאעש ואם ישררו ביננו יחסים טובים, מדובר כאן ברווח כספי עצום וברווחים נוספים. זה יהיה דבר חיובי, לא שלילי".

איל הנדל"ן הדגיש שוב בפני המראיין כי אין לו כל קשר עם פוטין, וציין כי הוא מעולם לא פגש אותו או שוחח עמו. "הוא אמר דברים טובים מאוד עלי, אך לא ביליתי זמן במחיצתו", אמר.

דבריו של טראמפ מגיעים יממה לאחר שהמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון תקפה אותו בחריפות ואמרה כי הוא מגבה את פוטין. זאת, לאחר שציינה כי סוכנויות הביון הרוסיות אחראיות לפריצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית הלאומית.

"אנחנו יודעים ששירותי הביון הרוסיים פרצו למחשבי המפלגה, ואנחנו יודעים שהם דאגו שהרבה מהמיילים יפורסמו", אמרה קלינטון, והוסיפה: "אנחנו יודעים שדונלד טראמפ הפגין נכונות מדאיגה לגבות את פוטין ולתמוך בו".