אלטשולר שחם מימש מניות נאוי ב-20 מיליון שקל

המחיר בו נמכרות 3.5% ממניות חברת האשראי החוץ בנקאי הוא כמעט כפול מזה שבו הפך בית ההשקעות לבעל עניין בלפני כשלוש שנים

גילעד אלטשולר - בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר - בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם מכר בימים האחרונים נתח משמעותי ממניותיו בחברת האשראי החוץ בנקאי אחים נאוי , תמורת 20 מיליון שקל. נאוי עדכנה אמש כי אלטשולר שחם מכר כ-3.5% מהון החברה (976 אלף מניות) לפי מחיר מניה של 20.5 שקלים - דומה למחירה הנוכחי בבורסה וכמעט כפול מהמחיר בו נכנס אלטשולר שחם להשקעה בחברה במהלך 2013.

לאחר המימוש נותרו בידי בית ההשקעות 4.8% ממניות האחים נאווי (כ-1.3 מיליון מניות) באמצעות קרנות נאמנות וקופות גמל. בנוסף מחזיק אלטשולר שחם כ-58 מיליון שקל בניירות ערך מסחריים (נע"מ) שהנפיקה נאוי בסוף 2015. אלטשולר שחם הפך לבעל עניין בנאוי בחודש מרץ 2013, אז השקיע כ-15 מיליון שקל ברכישת קרוב ל-9% ממניות החברה, בעסקה מחוץ לבורסה, לפי מחיר מניה של קרוב ל-11 שקלים.

רכישה זו נעשתה כחלק ממימוש נתח של כ-20% ממניות צמד בעלי השליטה בחברה - האחים שאול ודורי נאוי, לכמה גופים מוסדיים בתמורה כוללת של כ-60 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל.

מאז מניית נאוי כמעט והכפילה את שוויה ומשקפת כיום לחברה שווי של כ-580 מיליון שקל. האחים נאוי מכרו בינתיים נתח נוסף ממניותיהם במחיר גבוה יותר, וכיום הם מחזיקים 50% ממניות החברה בחלקים שווים.

מימוש המניות הראשון נעשה כשנתיים לאחר שהאחים נאוי הכניסו את פעילותם לבורסה, בתחילת 2011, בדרך של רכישת השלד הבורסאי גולדן אקוויטי אליו יצקו את פעילותם הפרטית אותה ייסדו ב-1984.

עיקר פעילותה של נאוי הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. לצדו של אלטשולר שחם בעל העניין המוסדי הבולט בחברה הוא חברת הביטוח הפניקס, עם כ-5% מהמניות (בנוסף לכ-2% שמחזיק בית ההשקעות אקסלנס נשואה שבשליטת הפניקס).

נאוי מקדמת בימים אלה הנפקת אג"ח של סדרה חדשה (ג') בהיקף צפוי של עד 200 מיליון שקל. לצורך המהלך קיבלה בימים האחרונים דירוג A מינוס מחברת S&P מעלות. עיקר תמורת ההנפקה צפוי לשמש את נאוי להחלפת חוב קיים ולפעילותה השוטפת. לנאוי כיום סדרת אג"ח סחירה אחת (ב'), בהיקף של כ-300 מיליון שקל, בתשואה של 1.8%. הסדרה, שהונפקה בפברואר, עלתה לכותרות בעקבות פניית בנק ישראל לחברה לאחר השלימה את ההנפקה, בטענה כי הגיוס נעשה בניגוד לחוק הבנקאות.

בסך הכל לחברה אשראי משוק ההון בהיקף של כ-580 מיליון שקל, הכולל גם נע"מ בהיקף של כ-280 מיליון שקל, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה היא הציגה קווי אשראי מחמישה בנקים מישראל בהיקף של 665 מיליון שקל. בסיכום רבעוני הציגה נאוי צמיחה של כ-10% בהכנסות המימון שלה, שהגיעו ל-28.5 מיליון שקל, לצד קפיצה של 12.5% ברווחיה שעמדו על קצת יותר מ-16 מיליון שקל.