מנכ"ל בנק הפועלים החדש נכנס לתפקיד: אלה המשימות שבפניו

בין האתגרים על שולחן העבודה של אריק פינטו: בניית תוכנית התייעלות, מכירת ישראכרט ורכישת בנק בארצות הברית

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

יממה לאחר שהמלצות ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית אושרו בממשלה, נכנס היום (ב') אריק פינטו לתפקידו כמנכ"ל בנק הפועלים, הבנק הגדול ביותר בישראל ואחד הגופים המרכזיים שאמורים להיות מושפעים מיישום המסקנות של הוועדה. פינטו נכנס לתפקידו, על אף שלא נקבע לו הסכם שכר חדש. ברקע נמצאת עננת האי-ודאות לגבי חוק שכר הבכירים, וזאת לאור עתירה שהגישו הבנקים וחברות הביטוח נגד החוק שקובע מגבלת שכר של 2.5 מיליון שקל בענף הפיננסי.

בינתיים פינטו ממשיך עם הסכם השכר הקודם שלו, ולאחר ההכרעות בבג"ץ בסוגיות שונות הקשורות לחוק, יגובש לו הסכם חדש, שככל הנראה יהיה נמוך יותר מהשכר הנוכחי שלו. פינטו מחליף בתפקיד את מקורבו ציון קינן, שסיים אתמול את תפקידו לאחר 7 שנים. כניסתו לתפקיד אמורה להיות חלקה - פינטו מכיר היטב את בנק הפועלים, שבו הוא עובד זה 36 שנה. קינן גם משאיר אחריו בנק במצב טוב, עם רווח שנתי של כ-3 מיליארד שקל, תשואה על ההון של 10% ויחס יעילות טוב מהממוצע בישראל.

למרות זאת, לפינטו אין מאה ימי חסד, ומחכה לו עבודה רבה בזירות שונות של הבנק. "כל מנכ"ל יגיד לכם ביומו הראשון שמדובר בתקופה עסקית מאתגרת, אבל כולנו מבינים שהתקופה הנוכחית מאתגרת במיוחד - הרגולציה משתנה במהירות, הצרכים של הלקוחות שלנו מתעדכנים, והסביבה העסקית ממשיכה לייצר אתגרים כלכליים", הוא כתב היום במכתב לעובדים. אז מה מחכה לפינטו? לפניכם כמה מהאתגרים המרכזיים:

התייעלות

בבנק הפועלים ההתייעלות היא חלק בלתי-נפרד מתוכניות העבודה עוד משנת 2009. בשנים האחרונות ירד מספר העובדים בבנק בכ-1,300, כאשר פינטו בעצמו הוביל חלק נרחב מתוכניות ההתייעלות בתפקידו כראש החטיבה האסטרטגית. המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הורתה לבנקים להציג לה תוכניות התייעלות עד סוף השנה, ובתמורה נתנה להם סוכרייה שלפיה עלויות התוכנית לא יפגעו ביחס הלימות ההון של הבנק. בימים אלה עמלים בבנק הפועלים על תוכנית התייעלות חדשה; לפי הערכות, תוך חודשיים בקירוב היא תגובש. התוכנית תכלול לכל הפחות קיצוץ של מאות משרות נוספות (בדומה לתוכניות קודמות). כמו כן, לא מן הנמנע כי בנק הפועלים ינצל את ההטבה של בנק ישראל בנושא דרישות ההון, ויציג הפעם תוכנית התייעלות רב-שנתית ואפילו מקיפה יותר מהתוכניות הקודמות. היחסים הטובים של הנהלת הבנק עם ועד העובדים שלו יסייעו לפינטו להציג תוכנית התייעלות רחבה אם ירצה בכך.

אתגר נוסף שמחכה לפינטו הוא בנושא הסכם השכר. בשנה הבאה צפויים להתחיל הדיונים על הסכם השכר שיפוג במשך 2018. בבנק הפועלים פערי השכר בין העובדים הזוטרים לבכירים עדיין גבוהים, וייתכן שפינטו יפעל לצמצומם. ייתכן והוא אף ינקוט גישה דומה לזו שהייתה בהסכם השכר הקודם, שבו עיקר תוספות השכר היו לבעלי השכר הנמוך יותר, בה בעת שלבעלי השכר הגבוה נרשם קיצוץ.

החקירה וההתרחבות בארצות הברית

עננה משמעותית שמרחפת מעל בנק הפועלים היא החקירה של הרשויות האמריקאיות בחשד כי הבנק סייע ללקוחותיו להעלים מס. חקירה דומה התנהלה נגד בנק לאומי, ששילם בגינה קנס עתק של 400 מיליון דולר. החקירה מול בנק הפועלים מתנהלת זה זמן רב, ולפי הערכות תדרש עוד חצי שנה לפחות עד שתסתיים. נראה כי בסוף החקירה הבנק ישלם קנס משמעותי. בד בבד - הפעילות של בנק הפועלים בארה"ב, ובראשה הסניף שלו בניו יורק, רשמה צמיחה נאה בשנים האחרונות.

הבנק פעיל בעיקר בתחום האשראי המסחרי, ומעוניין לעשות קפיצת מדרגה משמעותית ולרכוש בנק אמריקאי הפעיל באותו תחום, ואז למזג לתוכו את פעילותו הקיימת בארה"ב, ולהגיע ליתרון לגודל שם. בבנק הפועלים מדברים זה כמה שנים על רכישה שכזו, אך זו עדיין לא התרחשה. רק לאחר שתסתיים החקירה של הרשויות בארה"ב, יוכלו בבנק לקדם את הנושא ולהשלים רכישה שכזו. כמו כן, באותה תקופה פחות או יותר, צפוי הבנק גם למכור את חברת כרטיסי האשראי שלו ישראכרט, מה שיפנה לו משאבים לרכישה משמעותית בארה"ב.

באשר לפעילות הבנקאות הפרטית באירופה, בניגוד לחלק מהבנקים הישראלים שכבר יצאו מהפעילות הזו, בבנק הפועלים החליטו להישאר שם לעת עתה, וזאת על אף הירידה ברווחיות המאפיינת את התחום הזה לאור העלייה בדרישות הרגולציה. פינטו יצטרך לבחון שוב, האם אכן נכון שתהיה לבנק פעילות שכזו, לאור כל השינויים בתחום.

סבב מינויים

כאשר קינן נכנס לתפקידו כמנכ"ל בנק הפועלים, הוא בנה תוך שבועות ספורים הנהלה חדשה לבנק. פינטו, לעומת זאת, לא מתכנן שינויים בהנהלה בתקופה הקרובה. נזכיר כי בשנתיים האחרונות אירעו לא מעט שינויים בהנהלת בנק הפועלים, כך שלהעביר את ההנהלה זעזוע נוסף לא יהיה נכון. בינתיים המינוי היחיד בהנהלה שעשה המנכ"ל החדש היה למנות את ארז יוסף למחליפו כמנהל התפעול הראשי, ה-COO של הבנק. יוסף ופינטו עבדו יחד במשך השנים, והם ביחסים קרובים. יוסף, שקודם להנהלת הבנק, צפוי גם לרכז את תוכנית ההתייעלות. אז אמנם פינטו לא מתכנן בתקופה הקרובה שינויים בהנהלה, ואולם הוא צפוי לעשות לא מעט שינויים בדרג הביניים בקבוצת מאה העובדים הבכירים של הבנק, הכולל גם ראשי אגפים.

מכירת ישראכרט

פינטו יצטרך גם להוביל את מכירת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, בהתאם למסקנות ועדת שטרום שאושרו בממשלה. הסוגיה הראשונה שיצטרך להכריע בה היא האם למכור כמה שיותר מהר את החברה, או להמתין דווקא לרגע האחרון שהחוק מאפשר (בעוד 3 שנים). כמו כן, המכירה תניב לבנק הפועלים רווח הון של לפחות מיליארד שקל, אך מנגד תפגע בהכנסות הבנק בטווח הארוך. על פינטו לחשוב היטב מה לעשות עם הרווח מהמכירה, וכיצד לנתב אותו לצורך צמיחה עתידית של הבנק. אפשרות מרכזית היא כמובן רכישת בנק בארה"ב, שזו אחת המטרות של פינטו. לעומת זאת, סביר שבעלת השליטה בבנק שרי אריסון תרצה שחלק לא מבוטל מהסכום גם יחולק כדיבידנד, ואילו בנק ישראל בטח ירצה שהסכום ישמש לחיזוק ההון של הבנק. אי אפשר לשכוח גם את עובדי ישראכרט, שבוודאי ירצו גם הם לקבל נתח מהמכירה. פינטו יצטרך לתמרן בין השחקנים השונים בחלוקת השלל.

ועדת שטרום נולדה מהביקורת הציבורית כלפי הבנקים. פינטו מודע ליחס השלילי של הציבור כלפי הבנקים בכלל, והבנקים הגדולים בפרט. על כן הוא הקים חטיבה הנקראת חטיבת בעלי עניין, שמטרתה, בין היתר, לשפר את השקיפות והקשר עם הלקוחות. על פניו יש שיגידו שמדובר בעלה תאנה, ואולם פינטו השקיע בחטיבה לא מעט משאבים, ואף הקצה לה עשרות עובדים. האם אכן מדובר רק בהצהרת כוונות שתסתיים באקט יחצנ"י - או בשינוי מהותי ביחס הבנק למשקי הבית, מה שיביא לשינוי בדעה השלילית של הציבור כלפי הבנקים? ימים יגידו.

המספרים של בנק הפועלים
 המספרים של בנק הפועלים