לא מחכה לעירייה: WeWork מסתערת על דרום תל-אביב

על בניין ששכרה החברה השולטת בשוק השכרת משרדים לטווח קצר כבר נתלה שלט, וגם התחילו לשפץ ■ רק דבר אחד נשכח: אישור מהעירייה להשתמש במבנה

המשרדים החדשים ליד רחוב שלבים / צילום: איל יצהר
המשרדים החדשים ליד רחוב שלבים / צילום: איל יצהר

השלט המנצנץ המבשר את בואה הקרב של חברת WeWork על הבניין התעשייתי הישן בדרום תל אביב, נראה קצת חריג לסביבתו, שבה פעילים בעיקר מבני תעשייה ומסחר ישנים.

הבניין הניצב ברחוב הזרם 10, בין דרך קיבוץ גלויות, רחוב שלבים ודרך בן צבי, לא רחוק מאצטדיון בלומפילד וסמוך למגרש גרוטאות עצום, כולל 5,000 מ"ר בנוי בייעוד תעשייה. הוא בבעלות חברת "מאגרי בנייה" שבשליטת משפחת קדם, שאחד מבניה הוא אדריכל דירות היוקרה פיצו קדם.

WeWork היא חברה בינלאומית המשכירה נדל"ן במודל שיתופי, ומובילה עולמית בענף השכרת המשרדים לטווח קצר. בעסקיה היא נוטלת שטחי משרדים, מפצלת אותם לחדרים ומשכירה אותם לפי שולחן או חדר לתקופות קצרות. לשוכרים זכות שימוש בשטחים משותפים במבנים שאותם מתחזקת החברה כחדרי ישיבות, הרצאות, מטבח, פינות הסבה ומנוחה ומזנון. היא משכירה חללי עבודה בכל העולם, ומפעילה בין היתר סניפים בתל אביב, בפארק שרונה, ברחוב דובנוב ובקרוב גם בלונדון מיניסטור. לדברי החברה, המבנה ברחוב הזרם הושכר לה לתקופה של 25 שנה.

"מאז הגיעה WeWork לישראל אנחנו מחפשים שטח גם באזור הזה", אומר בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל בשיחה עם "גלובס". "נפלה הזדמנות בבניין שבעבר פעל בו בית ספר למורות ובהמשך חברת היי-טק שעסקה בחינוך. לאחר שהחברה יצאה, אנחנו נכנסנו וכרגע אנחנו משפצים. נכון שמדובר באזור תעשייתי, אבל אנחנו מאמינים בכוח שלנו. יש לנו הרבה חברות שגדלות ושוכרות חדרים בפרויקטים אחרים שלנו, ואנחנו רוצים לספק להן פתרון התרחבות. בכל העולם במקומות ש-WeWork הגיעה אליהם, התפתחו עסקים מסביב. כך קרה גם כששכרנו את קומת המשרדים בלונדון מיניסטור, שכרו אחרינו חברות היי טק". זינגר סיפר גם על תוכניות להקים מסעדה בקומת הקרקע של המבנה, שסמוך אליו פועל בית ספר לקולינריה ומפעל של רשת הקונדיטוריות הישראלית "רביבה וסיליה".

יתרון נוסף שיש לזינגר באזור המתפתח בדרום תל אביב הוא מחירי השכירות. "שכר הדירה שאנחנו משלמים בדרום תל אביב הוא 50% משכר הדירה שאנחנו משלמים בדובנוב, וכך אנחנו יכולים לתת גם ערך מוסף ללקוחות שלנו. מחיר שולחן בסניף בדרום תל אביב יהיה נמוך ב-30% ממחיר השולחן ברחוב דובנוב. גם בהיקפים יש הזדמנות", אומר זינגר, והוא מתכוון לכמות שטחי ההשכרה החדשים שיוכל להציע. לדבריו יהיו בפרויקט החדש המתוכנן בדרום תל אביב למעלה מ-800 שולחנות, יותר מפי שניים ממספר השולחנות בדובנוב.

זינגר מזכיר שהאזור נוח מאוד גם מבחינה תחבורתית. ואכן, בשל העבודות על הרכבת הקלה חלק מתנועת התחבורה הציבורית שעוברת היום בשדרות ירושלים, ובתוכה אוטובוסים בקווים לכל המטרופולין, יעברו בקרוב מאוד לנוע במסלול שלבים. כמו כן הבניין נמצא בין שתי תחנות רכבת: וולפסון וצומת חולון, מרחק קילומטר מכל אחת מהן. "יש גם שפע חניה ואנחנו מקדמים הסכם עם חניון סמוך. אנחנו שוקלים להפעיל שאטלים מתחנות הרכבת", סיפר זינגר, והזכיר שהבניין סמוך לפלורנטין (2 דקות רכיבה באופניים), ולא רחוק משדרות רוטשילד (10 דקות רכיבה).

סיכון מחושב בסביבה מתחדשת

בשיחה עם "גלובס" העריך זינגר שעבודות השיפוץ של המבנה יסתיימו בחודשים הקרובים והוא יוכל לאכלס את המשרדים בתחילת דצמבר. האזור שבו ניצב הבניין מתפתח מאוד. הוא נמצא על שפת רחוב שלבים שעיריית תל אביב משפצת בימים אלה ממש, כדי להפוך אותו לכניסה הדרומית הראשית לעיר (דבר נחוץ לאור סגירת שדרות ירושלים כאמור). מצידו השני של רחוב שלבים עומד להתחיל שיפוץ איצטדיון בלומפילד ובמגרשים בדרומו תתחיל להיבנות שכונת מגורים ליד מכללת תל אביב.

המהלך של WeWork משתלב היטב גם עם מדיניות העירייה לפיתוח שטחי תעסוקה החסרים באזור. מזה שנתיים שהעירייה מפעילה תוכניות תמרוץ שתכליתן למשוך יזמי טכנולוגיה צעירים וסטארט-אפים לדרום העיר. יש אפילו סיווג ארנונה מיוחד לתעשיות מידע וטכנולוגיה באזור שמדרום לרחוב סלמה, שכולל גם את הבניין שבו WeWork תלתה את השלט ומתכננת לפתוח את משרדיה.

עד כאן הכל מצוין: אזור עירוני מתחדש ומתפתח קולט "שוכר עוגן", שישיא לעצמו רווח נאה (ישלם 50% פחות שכר דירה והשוכרים יקבלו רק 30% אחוז הנחה), ויביא בקיומו ערך רב לסביבתו. בזכותו יגיעו דיירים שידחפו את האזור קדימה, ויעוררו עסקים ומסחר בשכונה. אלא שמסתבר ש-WeWork מיהרו קצת. השיפוץ התחיל, שלט נתלה, מתעניינים מוזמנים לסיורי שטח, אבל הבניין מיועד לתעשייה ולא למשרדים, ועד כתיבת שורות אלה לעירייה לא הוגשה כל בקשה לשימוש חורג שיאפשר את השינוי הנדרש באופן חוקי.

"בכתובת המדוברת טרם הוגשה בקשה לרישוי. בתחילת יולי 2016 נמסר תיק מידע להיתר ומהות העבודה הנדרשת הינה שינוי תוכן המבנה עבור הסדרת משרדים בבניין", מסרו בעיריית תל אביב. עוד הוסיפו כי "יצוין כי המגרש כלול בייעוד אזור מלאכה ותעשייה זעירה, והייעוד המבוקש של משרדים אינו כלול ברשימת התכליות המותרות באזור זה, והינו שימוש חורג לתב"ע".

שאלנו את העירייה האם יש מועד שבו צפוי אישור לשינוי החורג המשתמע מהשלט שתלתה החברה ומהות עסקיה, ושם וענו לנו כי עוד לא הוגשה כל בקשה להיתר, כי אם רק לקבלת תיק מידע (קובץ מסמכים המכיל נתונים טכניים לגבי בניין). "כשיגישו בקשה להיתר, ניתן יהיה להתקדם לדיון בוועדה והנושא יובא לשיקול דעת הוועדה המקומית בהליך שימוש חורג להיתר מוגבל בזמן".

במהלך של WeWork טמון לכאורה סיכון. היא החליטה על דעת עצמה להתחיל בביצוע עבודות שיפוץ נרחבות בבניין לשם השמשתו למשרדים, ביודעה שאינו מיועד לכך. עם זאת ניכר שהעירייה והוועדה המקומית מעוניינות בהתחדשות האזור ולכן אפשר להניח שהבקשה של WeWork תאושר. מה שצריך לעורר תהייה הוא מקור הביטחון של חברה פרטית להשקיע כבר כספים בשיפוץ, עוד לפני שאפילו הוגשה פנייה לשינוי המבוקש.

מ- WeWork נמסר בתגובה לעניין: "הנושא נמצא בטיפול הגורמים המוסמכים לכך. WeWork פועלת ותמשיך לפעול כנדרש על פי חוק, ועל פי הנחיות הגורמים המקצועיים ועיריית תל אביב".