"הרגולציה מפריעה לבזק; 2017 תהיה קשה לפלאפון ו-yes"

חברת רוסאריו ייעוץ ומחקר מסכמים את המצב הנוכחי של הקבוצה תחת הכותרת "כל הסיפור של בזק ב-4 נקודות" ■ "אם לא תתקבל החלטה פוליטית, אנו ממשיכים להאמין באיתנות של בזק"

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

אחרי הדוחות הכספיים שפרסמה בשבוע שעבר חברת התקשורת בזק , בחברת רוסאריו ייעוץ ומחקר מסכמים את המצב הנוכחי של הקבוצה תחת הכותרת "כל הסיפור של בזק ב-4 נקודות". הנקודות כוללות את פלאפון, yes, הרגולציה והאסטרטגיה, ובשורה התחתונה מגיע מנכ"ל רוסאריו, ערן יעקובי, למחיר יעד של 8 שקלים למניית בזק - גבוה בכ-7% ממחיר המניה בבורסה.

בזק שבשליטת שאול אלוביץ' נסחרת בשווי של 20.5 מיליארד שקל. החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 2.5 מיליארד שקל, ירידה של 3.5% מהרבעון המקביל, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-21.8% ל-377 מיליון שקל. לדברי יעקובי, התוצאות לא מפתיעות ואין שינוי מהותי במגמות לעומת הרבעונים הקודמים.

מבחינת יעקובי, פלאפון היא הסיפור הגדול והנקודה הכואבת בדוחות. "החברה, כמו המתחרות, סובלת משוק לא מאוזן וממחירים יורדים. בנוסף לכל, היא גרעה כחצי מיליון לקוחות מבסיס המנויים", הוא כותב. "הכנסות פלאפון מהוות כ-26% מהכנסות הקבוצה. עם זאת, הרווח התפעולי שלה מהווה פחות מאחוז אחד מתוך הכנסות הקבוצה - ללמד על המצב העגום של פלאפון בפרט ושל הענף בכלל". לדבריו, בכנס אנליסטים שערכה בזק אמרו בעל השליטה וההנהלה כי מבחינתם השוק אינו רציונלי וקשה לראות את חזרתו לאיזון. יעקובי מעריך שגם 2017 צפויה להיות קשה בהקשר זה.

בקשר ל-yes, הוא כותב כי עד היום התייחס לחברה כאל זרוע אסטרטגית יותר מאשר פיננסית - כלומר, תרומתה לבזק חשובה יותר במישור של שימור לקוחות וערך מוסף שהלקוח מקבל. במישור הפיננסי, ההתייחסות הייתה ל-yes כאל נכס מס. עם זאת, על רקע נטישה של 12 אלף מנויים בשני רבעונים, הדאגה מגיעה למישור האסטרטגי.

הנקודה השלישית היא הרגולציה. "אם לומר את האמת... התייאשנו", כותב יעקובי ומפרט את המצב בשוק, שכולל "חברות סלולריות שנאבקות על חייהן; שחקן אחד בשוק עושה ככל העולה על רוחו", ועוד. "אנחנו לא רואים שרכבת הרגולציה תחזור אי פעם לפסים נורמליים תחת הפוליטיקה בישראל", הוא מוסיף. לדבריו, "אולי המסקנה הבולטת מאירועי התקופה האחרונה היא שגולן טלקום בדרך החוצה, אולי השפיות כבר תחזור במידה מסוימת ב-2017 לשוק הסלולר", עם זאת הוא מציין כי "השפיות שתחזור היא למרות הרגולציה ולא בזכותה!".

בהקשר של האסטרטגיה, מציין יעקובי כי מצבו העגום של השוק מדגיש מדי רבעון את היכולות האסטרטגיות של בזק. "החברה משקיעה בכל הגזרות בפיתוח עתידה, כי על הרגולציה אי אפשר לסמוך, כאמור".

יעקובי סבור כי "מזלה של קבוצת בזק, וגם לזכותה, שיש לה נכסים, משאבים וניהול המסוגלים בשלב הזה להתגבר במידה מסוימת על האי רציפות הרגולטורית". להערכתו, אם הרגולציה נשארת כפי שהיא, בזק "מתפקדת לא רע בכלל. אם לא תתקבל החלטה פוליטית להרוס את בזק, אנו ממשיכים להאמין באיתנותה", הוא מסכם.

בחברות דומות בעולם, מכפיל ה-EBITDA נע בין 6.7-7.5 לשנת 2016 ומכפיל הרווח בין 13-17. ביישום מכפיל EBITDA של 7.5 ורווח של 15.5, המחיר ההוגן למניית בזק הוא 8 שקלים, וזאת לפני חלוקת הדיבידנד הקרוב.