מיתוג עצמי בעבודה? לא מה שחשבתם

אין קשר בין הכישורים או החשיפה ברשתות החברתיות למיתוג ולהצלחה בקריירה

קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נכתב עבור "ליידי גלובס"

אם תחפשו מידע על מיתוג עצמי בעבודה תמצאו אחת משתי התייחסויות (או שתיהן): הראשונה רואה במיתוג העצמי אריזה שיווקית של הידע, התכונות והכישורים הבולטים שלכם (למשל: תקשורתיות, ראיה רחבה, כריזמה, פתרון בעיות, שירותיות, וכדומה) שאמורים לבדל אתכם מעובדים אחרים, בעוד השנייה גורסת שמיתוג העצמי מתבטא בנוכחות שלכם ברשת (עם דגש על הרשתות החברתיות והמקצועיות), ותלוי במידת החשיפה של הכישורים, הידע, ההצלחות המקצועיות וכו'.

מה הקשר בין זה לבין מיתוג עצמי? קלוש ביותר. זאת משום שערך המותג בשוק העבודה הוא לא נגזרת של כישורים, תכונות, יכולות או ידע, אלא של האופן בו הנ"ל באים לביטוי בפוזיציה שתפסתם בשוק העבודה, כלומר, באיזו חברה אתם עובדים ובאיזה תפקיד. המשמעות היא שגם אם אתם מוכשרים מאין כמוכם, עם ידע יוצא דופן בחשיבותו והצלחות בהתאם, אם לא הצלחתם לתרגם את זה לתפקיד רלוונטי בחברה ממותגת, אזי הסיכוי שתבנו מותג עצמי נמוך.

זה לא אתם, זו האכסניה

מדוע? כי לא אתם הם אלה הממתגים את עצמכם אלא האכסניה (היחידה הצבאית, המוסד האקדמי, מקום העבודה) היא שממתגת אתכם, והגדרת התפקיד בו אתם אוחזים. אתם לא יכולים להמציא לעצמכם תחום מומחיות שלא נגזר ישירות מהתפקיד שלכם, אף אחד לא יקנה את זה, או לצפות שערך המותג שלכם יהיה גבוה יותר. מהתדמית של האכסניה במסגרתה אתם פועלים. היא שקובעת את עיקר ערך המותג שלכם, לטוב ולרע. למדתם במוסד אקדמי נחשב, שירתתם ביחידה איכותית, אתם עובדים בחברה רצינית וממותגת, ערך המותג שלכם גבוה משמעותית בהשוואה לקולגות בחברות בלתי ממותגות, גם אם הם טובים מכם. ככה פשוט.
ושלא יהיה לכם ספק, על כל עובד משובח בחברה ממותגת יש לא מעט עובדים משובחים ממנו, שערך השוק שלהם נמוך לאין שיעור ופוטנציאל הקריירה בהתאם, רק משום שלא הצליחו (או לא השכילו) להסתופף באכסניה הנכונה.

אותו הדבר לגבי אופן החשיפה ברשת. מה משפיע על ערך המותג העצמי הוא לא מה שאתם כותבים, הידע שאתם מפגינים וכמות החשיפה, אלא בראש ובראשונה האכסניה במסגרתה הדברים נאמרים. כאשר החשיפה שלכם היא באכסניה אליה כל אחד יכול להיכנס ולהתבטא בחופשיות, כמו רשתות חברתיות ומקצועיות למשל, התרומה לערך המותג לא גבוהה, להבדיל מאכסניות ממותגות וממתגות כמו אתרי עיתונים מובילים, כלכליים ואחרים, אליהם רק נבחרת מצליחה להיכנס. יתרה מכך, גם אם התוכן שתכתבו ברשתות חברתיות הוא מקצועי בהרבה מזה שנכתב באכסניה ממתגת, השפעתו על ערך המותג העצמי שלכם נמוכה לאין שיעור, אלא אם אתם ממילא כותבים ו/או מרואיינים קבועים באכסניות ממותגות (לרבות טלוויזיה, רדיו).

מותגים ממתגים

רוצים הוכחה? פיתחו טלוויזיה ובדקו מה מומחים המתראיינים בפאנלים למיניהם אומרים. כמעט תמיד מדובר במסרים שטחיים למדי, ברובם שחוקים לעייפה, אבל ערכם נתפס גבוה כי הם נאמרים מפי בעלי תפקידים בגופים נחשבים, לרבות "לשעברים" לרוב, אנשים שהתפקיד שממתג אותם הסתיים כבר לפני שנים. לא מה שהם אומרים ממתג אותם, אלא העובדה שהדברים נאמרים באכסניה ממותגת וממתגת המעצימה את ערך המותג שלהם, והם בתורם מעצימים את תדמית האכסניה, וחוזר חלילה.

ואם נחזור לרגע לעולם העבודה, הוא פועל באותה הצורה בדיוק, אם כי מרבית מותגי העל בשוק העבודה הם כמעט אנונימיים, מותגים המוכרים למעט אנשים (לעיתים כמה עשרות בלבד), הרלוונטיים לתחום התמחותו של המותג.

אז במקום לשווק עצמכם לדעת ברשתות החברתיות והמקצועיות, ולהתמכר לאלוהי הלייק, התרכזו בתיעול הקריירה שלכם לעבודה בארגונים הכי ממותגים וממתגים אליהם אתם יכולים לחדור. את העובדים האלה שוק העבודה מעדיף, גם אם מעולם לא כתבו מילה אחת ברשת.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com