איך אומרים דיגיתל בהודית? ת"א כמודל לחדשנות אורבנית

פרקטיקות אורבניות שפותחו בתל-אביב - ובראשן מיזם "דיגיתל" - מעוררות עניין עצום בעולם המתפתח

איתן שוורץ / צילום: כפיר זיו
איתן שוורץ / צילום: כפיר זיו

בספטמבר הקרוב תגיע לתל-אביב "רכבת אווירית" של עשרות מובילים עירוניים מהעולם המתפתח, כדי ללמוד על החדשנות האורבנית בעיר. תל-אביב-יפו זוכה בשנים האחרונות להכרה יוצאת דופן בעולם המערבי כמרכז סטארט-אפים וחדשנות, אבל מתברר שההכרה הזו כלפי העיר הישראלית קיימת גם באסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית. וכך, ראשי ערים, מנכ"לי עיריות ומתכננים בכירים מהודו, מנפאל, מאנגולה, מקמרון, מאתיופיה, מווייטנאם, ממיאנמר, מקניה, מהפיליפינים ומסנגל, ישתתפו בסיור מיוחד של כמה ימים שמארגנת מנהלת עיר עולם של עיריית תל-אביב-יפו יחד עם אגף מש"ב של משרד החוץ.

במסגרת הביקור יוצא הדופן, ייחשפו חברי המשלחת לטכנולוגיות ייחודיות שפותחו על-ידי עיריית תל-אביב-יפו בתחום התשתיות העירוניות - מים, פסולת, ביוב, ותכנון - וכן בתחום הניהול האורבני: התמודדות עם משברים וטרור וקשר עם התושבים.

איתן שוורץ, מנכ"ל מנהלת "עיר עולם", אומר כי "תל-אביב מעוררת בשנים האחרונות עניין עצום בעולם המתפתח. לישראל היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה עם מדינות מתפתחת בתחום החקלאות והפיתוח הכפרי, והיות שמדינות אלו עוברות בעשור האחרון תהליך מואץ של אורבניזציה, מוקד העניין עובר מטפטפות לדיגיטל. תל-אביב הפכה לעיר מאמנת עבור ערים רבות, סוג של יצואנית טכנולוגיות ופרקטיקות עירוניות".

עוד אומר שוורץ כי "ישראל הפכה בתוך שני דורות ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת. אנחנו אמנם סטארט-אפ ניישן אבל נשארנו עם אינסטינקטים ודרך חשיבה של אומה ענייה ורעבה וזה יוצר מומחיות שמתאימה באופן מושלם לעולם המתפתח. מעבר לערך הכלכלי העצום וההזדמנות יוצאת הדופן עבור היזמים המקומיים לחשוף את הטכנולוגיות שלהם למדינות מרכזיות בעולם המתפתח, אנו רואים פה גם עניין ערכי מהמעלה הראשונה. זו זכות עצומה לחלוק ידע עם מדינות שעומדות בפני קפיצת דרך אדירה".

המשלחת שתגיע לישראל, תיחשף גם לעשרות סטארט-אפים וטכנולוגיות בתחום הערים החכמות והתשתיות. זוהר שרון, מנהל מנהלת הידע העירוני בעיריית תל-אביב-יפו אומר כי "זכיית העיר תל-אביב-יפו כעיר החכמה לשנת 2014 בכנס הערים החכמות בברצלונה הביאה התעניינות עצומה מצד ערים רבות בעולם ובמיוחד מצד ערים במדינות מתפתחות הרואות במיזם "דיגיתֵל" התל-אביבי פוטנציאל גדול לקידום ומתן פתרונות לבעיות האורבניות בעריהן. דיגיתֵל הוא מודל חדשני וייחודי שפותח בעירייה ונחשב כיום למודל המוביל בעולם לחיזוק הקשר בין העירייה לתושביה, כל זאת באמצעות מתן מידע ושירותים המותאמים אישית לכל תושב".

גיל השכל, ראש מש''ב במשרד החוץ, אומר כי " מדינת ישראל באמצעות מש"ב, סוכנות הסיוע הישראלית לעולם המתפתח, מכשירה מדי שנה כ-2,000 איש, רבים מהם מעצבי מדיניות ומובילי שינוי מהעולם המתפתח וכן מובילה פרויקטים רבים במדינות ברחבי העולם. העשייה מגוונת ומבוססת על החוזקות של ישראל בתחומים השונים, כגון חקלאות, בריאות, מגדר, בניית קהילות, חדשנות ויזמות ועוד. אחד הנושאים החדשים והמרתקים ביותר שנכנסנו אליו בשנים האחרונות הוא פיתוח המרחב העירוני. נושא שתופס בשנים האחרונות יותר ויותר חשיבות בדו-שיח הבינ"ל. מדינות מאפריקה, מאסיה, מאמריקה הלטינית ומאירואסיה פונות אלינו כדי ללמוד על המודלים העירוניים החדשנים בישראל, ובהחלט יש לנו במה להתגאות".

משלחת בכירי העולם המתפתח הנה יוזמה משותפת למנהלת עיר עולם בעיריית תל-אביב-יפו ולמשרד החוץ. חברי המשלחת ייקחו חלק פעיל בוועידת תל-אביב לחדשנות אורבנית המתקיימת השנה בפעם השביעית במסגרת פסטיבל החדשנות DLD תל-אביב. אל חברי המשלחת יצטרפו במהלך הוועידה מתכנני ערים, אדריכלים, קובעי מדיניות, ויזמים חברתיים וטכנולוגיים מהארץ והעולם.