לא נמצא מי שירכוש את מניות יוסף גרינפלד בקרדן יזמות

המנהל המיוחד, עו"ד עופר שפירא, הודיע לביהמ"ש כי נאלץ למכור את הזכויות של גרינפלד בהנפקת קרדן יזמות בבורסה ■ בימים הקרובים יפורסמו תוצאות ההנפקה

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

עו"ד עופר שפירא - המנהל המיוחד שמונה לנכסיו של איש העסקים יוסף גרינפלד, מבעלי קבוצת קרדן - נאלץ אתמול למכור את הזכויות שקיבל גרינפלד במסגרת הנפקת הזכויות של חברת קרדן יזמות. זאת לאחר שבשלושת השבועות האחרונים לא נמצא מי שיסכים להעמיד מימון לניצול הזכויות או לחילופין לרכישת אחזקותיו של גרינפלד בחברה. בעקבות מכירת הזכויות, צפוי דילול בהחזקתו של גרינפלד בקרדן יזמות, מ-22.3% מזכויות ההצבעה ל-18.8% בלבד (או מ-19.9% ל-17% בהון), בהנחה כי כל הזכויות נוצלו במלואן.

בתחילת אוגוסט הכריזה חברת ההחזקות קרדן יזמות על מהלך מהיר לגיוס של עד 25.6 מיליון שקל, בדרך של הנפקת זכויות לבעלי מניותיה הקיימים. המהלך נועד לאפשר לחברה לפרוע בחודש הבא תשלום קרן וריבית של כ-17.7 מיליון שקל לבנק דיסקונט, המהווה את התשלום הרביעי מתוך תשעה בהלוואה שיתרתה טרם התשלום (קרן בלבד) עומדת על 83 מיליון שקל.

חובות שלא ניתנים לפירעון

גרינפלד הוא בעל המניות הגדול ביותר בקרדן יזמות ואחד מבעלי השליטה בחברה. במסגרת הנפקת הזכויות, הוצעה לו האפשרות לרכוש 4.6 מיליון מניות במחיר של 1.1 שקל למניה, ובתמורה כוללת של 5.1 מיליון שקל. אלא שלנכסי גרינפלד (כולל מניות השליטה בקרדן יזמות) מונה אשתקד מנהל מיוחד, בשל חובות שלא ניתנים לפירעון של יותר מ-300 מיליון שקל.

בתגובה להנפקת הזכויות, ביקש עו"ד שפירא בתחילת החודש לנסות ולמנוע את דילול החזקותיו של גרינפלד. זאת באמצעות מציאת רוכש למניות השליטה או גרום שיממן עבורו את מימוש הזכויות. אלא שכעת מתברר שמהלך זה לא צלח ובמסמך שהגיש לביהמ"ש המחוזי בת"א הוא מציין, כי לא נותר לו אלא למכור את הזכויות במסגרת המסחר בבורסה. בימים הקרובים תפרסם קרדן יזמות את תוצאות ההנפקה, ואת השפעתה המדויקת על החזקתו של גרינפלד.

במסמך שהוגש לביהמ"ש נכתב כי "חרף התעניינות רבה מצד רוכשים פוטנציאלים" לא הוגשה לידיו כל הצעה ממשית וקונקרטית לרכישת מניות קרדן יזמות שבידיו, וזאת למרות שפנה בנושא לנושים מהותיים של החייב ולגורמים נוספים.

קרדן יזמות מחזיקה ב-74% ממניות קרדן ישראל - חברת החזקות ששני נכסיה המרכזיים הם 71% ממניות קרדן נדל"ן, בעלות של 216 מיליון שקל ו-46.1% ממניות חברת ייבוא והחכרת כלי הרכב UMI. באחרונה נאלצה קרדן ישראל לבטל הסכם למכירת החזקתה ב-UMI לידי שותפתה לבעלות, חברת המזרח של משפחת עיני, תמורת 397 מיליון שקל.

הסיבה המרכזית לביטול העסקה הייתה גילוי מאוחר על קשרים פרטיים בין גרינפלד לבין משפחת עיני והסכם שעליו חתמו הצדדים. לפי ההסכם המשפחה תעמיד לגרינפלד הלוואות וערבויות בהיקף של כ-40 מיליון שקל לטובת הסדר הנושים שלו (שטרם הושלם), תמורת שיעבוד מרבית החזקתו בקרדן יזמות.