Spot.IM: "המטרה של פייסבוק היא להרוג את תעשיית המדיה"

השינויים שפייסבוק מכניסה באלגוריתם שלה מקשים מאוד על תעשיית התוכן, שמסתמכת על ההפניות מהרשת החברתית ■ האתרים מנסים למצוא דרכים להשאיר את הגולש אצלם, והסטארט-אפ Spot.IM מציע פתרון אפשרי

בסוף חודש יוני שוב שינתה פייסבוק את האלגוריתם שלה, זה שקובע מה ייכנס לכם לפיד שמולו אתם מעבירים חלק גדול מהיום, כך שכעת הוא מעודד יותר תוכן שמיוצר על-ידי משתמשים ופחות תוכן שמגיע מאתרי התוכן הגדולים. מדובר במגמה נמשכת מצד החברה, אך בשנים האחרונות כל שינוי כזה הופך דרמטי יותר הודות לעובדה שאתרי התוכן הופכים תלויים יותר ויותר בתנועה (טראפיק) שמגיעה מהרשת החברתית, שנראית כאילו היא עומדת לבלוע את האינטרנט כולו. רק בשנה שעברה דווח כי פייסבוק עברה אפילו את גוגל והפכה למקור ההפניות הגדול ביותר לאתרי התוכן.

"אתרי התוכן צריכים להכיר בכך שהמניעים של פייסבוק הם שונים משלהם", אמר ל"גרדיאן" ג'ושוע בנטון, מנהל במעבדת העיתונות של אוניברסיטת הרווארד, בכתבה שבה דווח על המהלך. "השינוי הזה הוא עוד סימן לכך שהאתרים יצטרכו להסתמך יותר על הכנסות ישירות מהקוראים שלהם ופחות על הכנסות מפרסום".

גורם באחד מאתרי התוכן שדיבר עם אתר דיגידיי (Digiday) היה חריף יותר: "פייסבוק גורמים לכך שהאתרים יצטרכו לשלם עבור הפניות מהם, כדי לאזן את העליות והירידות האלה בתנועה שמגיעה משם. הם ממש כורכים לנו את החבל מסביב לצוואר".

"המטרה של פייסבוק היא להרוג את תעשיית המדיה, להכחיד את האתרים ובעצם להשתלט על האינטרנט, זה ברור", אומר ל"גלובס" נדב שובל, אחר משני המייסדים של הסטארט-אפ הישראלי Spot.IM. "האתרים שאנחנו עובדים איתם נמצאים בהיסטריה. יש היום אתרים (בארה"ב, י"כ) שרוב הטראפיק שלהם מגיע מפייסבוק - אתה יודע איזה פחד זה בשבילם אם הם יפסיקו לקבל משם את הטראפיק? אתה רואה שכולם בתחום בצרות, ואנחנו מאמינים שאם נגרום לגולש לחזור באופן אורגני לאתרי התוכן, פעם אחר פעם, הם יוכלו להמשיך לחיות. הם רואים בנו את המושיע שלהם".

"נוצרו יותר דיונים ענייניים"

עד ש-Spot.IM הקטנה תהפוך למושיעה של אתרי התוכן יעבור עוד הרבה זמן, אם בכלל, ובכל זאת מעניין לבחון את המערכת שהיא מציעה, ולו בגלל שאם גלשתם לאחרונה באחד מאתרי התוכן הגדולים בישראל, קרוב לוודאי שנתקלתם בה.

מדובר במערכת שמחליפה את מערכת התגובות (טוקבקים) המיושנת שהייתה קיימת ברוב האתרים ומאפשרת בנוסף שיח בזמן אמת, "זרם חדשות" (ניוזפיד) שמציג את הכתבות באתר לפי התגובות או השיחות שמתנהלות בהן ועוד. המערכת כבר פועלת באופן חלקי או מלא באתרים כמו וואלה, מאקו, ערוץ הספורט, "גלובס" ו"כלכליסט".

- איך המערכת שלכם עוזרת לאתרים להשאיר את הגולשים אצלם?

"צריך להבין שגולש שמגיע לאתר דרך פייסבוק נמצא בהלך-רוח מאוד מסוים. זה נקרא אקספלור. הוא מרפרף בין הרבה מאוד תכנים - תמונות של חתולים, כתבה מ-ynet, פוסט של אחותו. הבעיה הקשה עם גולשים כאלה היא שגם כשהם כבר נכנסים לאיזו כתבה באתר תוכן, בגלל הלך-הרוח שמאפיין את הגלישה שלהם הם נורא לא לויאלים. הם ממשיכים מהר הלאה, ובהרבה מקרים הם אפילו לא יזכרו אם הם קראו את הכתבה נניח ב'גלובס' או באתר המתחרה.

"מה אנחנו עושים? אנחנו נותנים לגולש חוויה של ניוזפיד בתוך האתר (בחלק מהאתרים הוא נפתח אוטומטית, ובאחרים הגולש צריך ללחוץ באופן אקטיבי כדי לפתוח אותו, י"כ). הניוזפיד בנוי מכתבות שהגולשים באתר הגיבו להן, וככה אתה רואה על מה מדברים עכשיו. גולש שמגיע לאתר ומחפש משהו מעניין לעשות, רואה עוד מקומות מעניינים שקורים בהם דברים בתוך האתר עצמו".

לפי הנתונים של Spot.IM, "שילוב המוצרים של החברה באתרים מניב עלייה ממוצעת של 20% בזמן השהייה באתר, 25% יותר תגובות וחשיפה של פי שלושה יותר דפים".

גורם באחד האתרים שבהם פועלת המערכת מאשר כי מאז הוכנסה המערכת לשימוש, לפני למעלה מחצי שנה, "כמות הטוקבקים באתר גדלה בעשרות אחוזים". לדבריו, "נוצרו יותר דיונים ענייניים על התוכן, וזה גרם לאנשים להביע את עצמם יותר, ואפשר ממש לראות גולשים שחוזרים כדי להגיב בדיונים שנוצרו".

גם גורמים אחרים בשוק אישרו כי מאז הוכנסה המערכת לשימוש, נרשמה אצלם עלייה בכמות התגובות ופעילות הגולשים.

שיתוף-פעולה עם "פלייבוי" 

אבל עם כל הכבוד לעזרה לאתרי התוכן במלחמתם מול פייסבוק ובהגדלת זמן השהייה וכמות התגובות בהם, כמו כל חברה מסחרית, Spot.IM תיבחן קודם כול במודל העסקי שלה.

הסטארט-אפ - שמייסדו הנוסף הוא ישי גרין שכבר ביצע אקזיט מרשים בסולוטו - גייס לאחרונה סכום מכובד של 13 מיליון דולר, והוא כבר עובד כיום עם גופי תוכן גדולים בארה"ב כמו האפינגטון פוסט, AOL, טיים וניוזקורפ.

שיתוף-הפעולה האחרון של החברה, שאותו הם מגדירים "אסטרטגי ומשמעותי מאוד", הוא עם אתר "פלייבוי", שעבר בשנים האחרונות מיתוג מחדש וכבר אינו כולל תמונות עירום.

לדברי שובל, "כל הרעיון שלנו הוא שאנחנו לעולם לא נגבה כסף מהאתרים. ברגע שאתה גובה כסף מארגון שאתה מנסה לעזור לו, אתה כבר מקשה עליו. בגדול, המודל שלנו מתבסס על חלוקת רווחים עם האתרים".

אחת האפשרויות היא לעבוד לפי המודל של חברות המלצות התוכן טאבולה ואאוטבריין - שתיהן כמו Spot.IM נולדו בישראל - המשלבות באתרים המלצות לכתבות, חלקן ממומנות, ומתחלקות עם האתרים בהכנסות. מערכת המלצות על כתבות נוספות כבר פועלת באתרים הישראליים שעובדים עם Spot.IM, אך כיום היא מפנה רק לכתבות בתוך אותו אתר. בכלל, נכון לעכשיו, למרות הנוכחות הבולטת שלה כאן, אין ל-Spot.IM הכנסות של ממש מהשוק המקומי.

בארה"ב, לדברי שובל, החברה כבר עובדת עם מפרסמים שאותם היא מביאה כנדוניה לאתרים שבהם מוטמעת המערכת שלה, והפרסום מתבצע למשל על-ידי שילוב של תוכן ממומן בניוזפיד שהמערכת יוצרת באתר. באופן כללי, ככל שהמערכת של Spot.IM תשולב ביותר אתרים ותחזיק ביותר שטחי פרסום, היא תצבור כוח גדול יותר במשא-ומתן מול המפרסמים - שוב, בדומה למודל של טאבולה ואאוטבריין.

"כבר היום אנחנו יושבים על למעלה מ-3 מיליארד דפים בחודש, וזה הופך אותנו לשחקן די גדול בתחום", אומר שובל. "בסופו של דבר אנחנו רוצים להקים מערך שיאפשר לכל מפרסם לבוא אלינו ולטרגט קהילות באינטרנט. זה מה שאנחנו עושים באתרים שבהם המערכת שלנו מוטמעת - יוצרים קהילות סביב תחומי עניין משותפים".

פייסבוק מפנה לאתרי תוכן יותר גולשים מגוגל
 פייסבוק מפנה לאתרי תוכן יותר גולשים מגוגל