יוצא מכלוב הזהב

אפשר להתווכח על הגאונות של קובי אלכסנדר שסיכנה המון בשביל כמה מיליונים

קובי אלכסנדר  בבית המשפט בנמיביה בשנת 2006 / צילומים: רויטרס
קובי אלכסנדר בבית המשפט בנמיביה בשנת 2006 / צילומים: רויטרס

טרמפולינה כחולה בחצר - זו התמונה שנצרבה לי יותר מכל בסיפור ההימלטות של קובי אלכסנדר לנמיביה. עוד כשבילה במעצר במדינה האפריקאית בעקבות בקשת ההסגרה של האמריקאים, שלושת ילדיו הקטנים קפצו שם, בווילה מספר 19, בשכונת הגולף היוקרתית של וינדהוק הבירה. הסתכלתי עליהם אז ואמרתי לעצמי שזו אמנם לא מנהטן ולא תל-אביב, אבל הבית הוא איפה שאבא ואמא נמצאים.

והנה חלף לו עשור, הילדים כבר מזמן לא ילדים, והווילה היא כבר לא יותר מכלוב של זהב. את זה, אפשר לנחש, אלכסנדר הבין כבר מזמן.

"האמריקאים לא משקרים, אבל הם ניפחו את כל העניין הזה לממדים עצומים", ניסתה להסביר לי אז חנה, אשתו, בשיחה הראשונה והאחרונה שקיימה עם עיתונאי. אפקט ההפתעה, העובדה שהייתי הראשון לנחות בנמיביה, וגם הטיפ האדיב לשניים מעובדי מלון ה"קאנטרי קלאב רזורט" שהסיעו אותי והצביעו על הדלת המדויקת, עשו את העבודה. "את מודעת לזה", אמרתי לה, "שהבריחה של קובי היא בגדר חידה עבור הישראלים". 

"חידה? הצחקתם אותי", היא השיבה. "אתם לא יודעים מה קורה באמריקה, חבר'ה. חיינו באמריקה, ואנחנו יודעים איך היא מתנהלת - בצורה כזו שאף אחד לא יכול עליה".

המפגשים הנוספים איתה כבר לא הניבו שום אמירה בעניין בעלה, בעקבות הנחיות של צוות ההגנה שהגיע מדרום אפריקה, בראשות עו"ד ריצ'רד מטקלף. תזכרו את השם, עוד אחזור אליו.

אלכסנדר בנה היטב את כלוב הזהב שלו בנמיביה. הוא ידע בדיוק לאן הוא נוסע, למי הוא משלם ואת מה הוא קונה. עד למעצר שלו, שממילא ארך 6 ימים בלבד, הוא הספיק לרכוש פרויקט ל"דיור בר-השגה", הקים קרן פילנתרופית שתרמה לקהילה ואפילו השקיע 870 אלף דולר במוסך מקומי שנקלע לחובות - רק משום שבעל העסק נמנה עם מובילי ארגון חברתי למען השחורים, כפי שחשפנו באותם ימים.

כשהגעתי אל המוסך, מצאתי שם את מיודענו עו"ד מטקלף, וגם אז אפקט ההפתעה עשה את שלו. מה לנסיך ההיי-טק שלנו ולעסק כזה? "אלכסנדר רוצה להעלות את הכוח השחור בכלכלה הנמיבית", הסביר מטקלף. "הוא רוצה לעשות בנמיביה את מה שהוא עשה בקומברס. He is a fucking genius". 

אבל על הגאונות הזו אפשר בהחלט להתווכח היום. לא על זו שהמציאה את התא הקולי, את הודעות המולטימדיה, את החברה הישראלית הראשונה שרכשה חברה אמריקאית - אלא על הגאונות במירכאות שסיכנה כל-כך הרבה בשביל עוד כמה מיליונים. הגאונות שהינדסה את הבריחה המושלמת אל אדמת אפריקה. כל-כך מושלמת - ש-10 שנים אחרי הוא מסכים להגיע למשפט אצל אותם "אמריקאים משוגעים" שאף אחד לא יכל עליהם.