מה המרחק שילדיכם עוברים עד שהם מגיעים לבית הספר?

לקראת החזרה לבית הספר, בדקנו מהו המרחק הסביר שילדינו צריכים ללכת לבית הספר, ומהו המרחק המקובל בארץ לעומת מדינות אחרות

בדרך לבית הספר/ צילום:תמר מצפי
בדרך לבית הספר/ צילום:תמר מצפי

על פי חוק חינוך חובה, המרחק בין בתי הספר לבין מקום מגורי התלמידים שעד כיתה ד' יהיה לא יותר משני קילומטרים, ואם התלמיד בכיתה ה' ומעלה - לא יותר משלושה קילומטרים. מעבר לזה - התלמידים זכאים להסעה.

התקנות קובעות גם את טיב הדרך שהילדים צריכים ללכת בה, ולא רק את אורכה: "שהתלמיד לא יצטרך בדרכו מביתו אל בית-הספר, לחצות עורקי תחבורה ראשיים, מסילות ברזל, נתיבי מים וכל מעבר אחר שאינו מוסדר מבחינת הבטיחות בדרכים", נאמר בהנחיות משרד השיכון לתכנון בתי ספר.

אולם, איימי ליפמן, במחקרה "בטיחות בדרכים והליכה ברגל לבית הספר היסודי", שהוגש כעבודת ‭ MA‬ בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, מראה לשאלה מהו מרחק נוח להליכה עבור תלמיד בית ספר יסודי יש תשובות שונות, שמשתנות ממקום למקום.

באוסטרליה נמצא כי "הסבירות שילדים יגיעו בהליכה לבית ספר יסודי גבוהה יותר אם מסלול הליכתם אל ביה"ס קטן מ-‭800‬ מטר", באנגליה וארה"ב, "הסבירות שילדים ילכו או ירכבו לביה"ס גדולה יותר אם הם גרים במרחק של עד 1 מייל (‭1.6‬ ק"מ) מביה"ס. מכאן, שכדי שהילדים בישראל, שצריכים גם ללכת בחום וברחובות שאינם מוצלים מספיק, ילכו ברגל, צריך לעשות מאמץ מיוחד שהדרך תהיה בטוחה ומזמינה.

אינפו בית ספר
 אינפו בית ספר