ברזיל שאחרי הדחת הנשיאה: מחכה להבראה כלכלית

נשיאת ברזיל משנת 2011 מטעם מפלגת הפועלים, דילמה רוסף, הודחה אתמול (ד') סופית מכהונתה, בהצבעה בסנט הברזילאי, ובכך נסללה הדרך לשינוי יסודי במדיניות הכלכלית בתום 13 שנות שלטון השמאל במדינה, שהחל בעלייתו לשלטון של הנשיא הפופולרי הקודם, מנהיג האיגודים לולה אינסיו דה סילבה. ברוב של 61 סנטורים מול 20 מתנגדים, הסנט מצא את רוסף אחראית לעקיפת הקונגרס במימון הוצאות הממשלה, ובכך אפשר לסגן הנשיא מישל טמר לכהן כנשיא ביתרת הכהונה של רוסף, עד סוף 2018. רוסף הודיעה שתערער על ההצבעה.

ההצבעה הסופית סיימה הליך הדחה שנמשך תשעה חודשים, ותקופה פוליטית וכלכלית סוערת במדינה שלוותה במיתון כלכלי שהפך לחריף ביותר מזה עשרות שנים במדינה. בסנט חגגו רבים את ההדחה בשירת ההמנון הלאומי, ותושבים בבירה ברזיליה חגגו בזיקוקי דינור. טמר, מנהיג מפלגת מרכז, הושבע לנשיא בסנט אחר הצהריים.

ברזיל נקלעה למערכת של משברים חופפים: שערוריית השחיתות הנרחבת בתולדותיה, שמתמקדת בחברת הנפט הלאומית פטרוברז, מיתון חריף ביותר והשבר פוליטי - החריף ביותר מזה עשרות שנים. מנהלים רבים במגזר הציבורי והפרטי ופוליטיקאים מואשמים בעבירות שוחד ונמצאים במעצר, וכעת הכלכלה מראה סימנים של נגיעה ברצפה והתרוממות.

מפתה להניח שברזיל עברה את הגרוע ביותר מבחינתה, אבל הרבה יהיה תלוי ביכולתו של הנשיא החדש טמר לזכותב תמיכת הקונגרס הברזילאי באג'נדת הרפורמות שלו. הרבה יהיה תלוי גם בחקירות השחיתות שעדיין מתנהלות - איש אינו חשוב שהחקירה כבר חשפה את מלוא השחיתות בדרגים הגבוהים במדינה.

מה הפיל את רוסף?

הסנט החליט אתמול שהנשיאה בת ה-68 אשמה בהפרת חוקי התקציב של המדינה, על ידי הצגה כוזבת של נתונים, שהצביעו על גירעון תקציבי קטן מהגירעון האמיתי.

מה מתכנן הנשיא החדש?

טמר, בן 75, שכיהן כנשיא בפועל ממאי השנה, יכהן כעת כנשיא רגיל עד הבחירות הכלליות הבאות באוקטובר 2018. טמר מתכנן סדרה של נסיעות בינלאומיות כדי למשוך משקיעים ולשדר את המסר שהוא המנהיג הלגיטימי של ברזיל. לוח הנסיעות שלו כולל את סין, ארה"ב והודו. בחזית הכלכלית הפנימית העדיפות הראשונה שלו תהיה להשיג אישור בקונגרס להגבלות הוצאה, במטרה להפחית את הגירעון התקציבי ל-10% מן התמ"ג. הוא התחייב להיות ידידותי יותר למשקיעים, למשל באמצעות הסרת הגבלים על שוק העבודה וריכוז הרשויות להגנת הסביבה שמפקחות על התעשיות.

מה הסיכוי להבראה כלכלית?

אמון הצרכנים והעסקים בכלכלה השתפר מאז שטמר החל לכהן כנשיא בפועל, וכך גם המכירות לצרכן והתפוקה התעשייתית. כלכלנים צופים שהצמיחה הכלכלית תתחדש כבר ברבעון הרביעי השנה. טמר יוכל ליישם כמה רפורמות מיקרו-כלכליות בצווים נשיאותיים, אך הוא יזדקק לאישור בקונגרס לרפורמות התקציביות העיקריות שלו. ההבראה הכלכלית תהיה תלויה במידה רבה מאד ביכולתו לעבוד עם הקונגרס.

כלכלת ברזיל תלויה במידה רבה במחירי סחורות, כולל נפט, שמרבצים עצומים שלו התגלו מול חופי המדינה, ולכן יש מקום לאופטימיות בטווח הארוך. לולה היה נשיא שחילץ עשרות מיליוני ברזילאים מקו העוני, והצריכה הפרטית והציבורית תיפגע כעת מצעדי הצנע. מחירים טובים של סחורות חקלאיות כמו קפה וסוכר עשויים לסייע למלא את הקופה הציבורית.

האם תהיה תמיכה לנשיא החדש?

טמר הוא פוליטיקאי משופשף והיה ממנהיגי הקונגרס, ויש לו רוב מוצק בו ויחסים טובים עם מחוקקים. מנגד, יש אופוזיציה גוברת בקואליציה שלו לצעדי הצנע שהוא מציע, כולל תקרות לשכר העובדים ולפנסיות שלהם. מדיניות צנע כזו תהיה קשה ליישום בייחוד לקראת הבחירות המוניציפליות במדינה בעוד חודשיים.

האם יהיו הזדמנויות השקעות?

ממשלתו של טמר מתכננת מכירת אחזקות בכמה חברות של המדינה, כולל במגזרי החשמל, הפיננסים והאנרגיה. הוא מתכנן גם למכור זיכיונות לבנייה והפעלה של כבישים, קווי רכבת ונמלי תעופה. המכרזים הללו צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים.

עד כמה השחיתות חמורה במדינה?

בעיית השחיתות עדיין חמורה. חקירת השחיתות שענקית הנפט הממלכתית פטרוברז לא רק הגיעה לעשרות חשודים, ביניהם חברי מפלגתו של טמר, אלא גם חשפה שחיתות מוסדית של יחסי הון ושלטון במדינה. כל הסתעפות של החקירה עלולה להחליש את הנשיא החדש ואת מפלגתו, אם כי הנפגעת העיקרית היתה מפלגת הפועלים, שהחשדות בשחיתות הגיעו עד למנהיג הנערץ שלה בעבר, לולה.