לידר שוקי הון מוחקת 6 מיליון ש' משווי פעילות המסחר במט"ח

בייקר טילי: הכנסות חברת ILSB צנחו בשל קיפאון בנפח המסחר במט"ח מול גופים בנקאיים

צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי
צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי

השבוע דיווחה חברת לידר שוקי הון על הסכם, שלפיו תמכור את פעילות החיתום והברוקראז' שלה למנכ"ל הקודם שלה, עמית ורדי, ולמנהלי הפעילויות הנמכרות, תמורת 25 מיליון שקל, מה שיותיר אותה עם נכס אחד מרכזי - מחצית ממניות בית ההשקעות המשגשג ילין לפידות.

תוצאות הרבעון השני, שפורסמו היום, מבססות את הדומיננטיות של ילין לפידות בתוצאות החברה, וגם הפעם הניב לה בית ההשקעות את מרבית רווחיה והכנסותיה. לצד זה, מבליטים הדוחות לרעה פעילות של לידר שוקי הון בתחום המט"ח, הנחשבת שולית יחסית, אך הסבה לה נזק משמעותי בעקבות ירידת ערך מוניטין בהיקף של 6 מיליון שקל (ירידה של 27% בשווי).

מדובר בחברת המט"ח ILSB - ILS Brokers, העוסקת בתיווך עסקאות במוצרים פיננסיים בין בנקים, שפעילותה המרכזית היא תיווך בעסקאות שקל-דולר, והיא מעסיקה כ-20 עובדים. עם לקוחותיה נמנים כל הבנקים הגדולים בישראל, לרבות בנק ישראל וכן בנקים מובילים בעולם.

בחינת המוניטין נעשתה בשל חשש לפגיעה בערכו, בעקבות אי-עמידה של ILSB בתחזיות קודמות של לידר שוקי הון. שוויה הנוכחי של החברה הוערך על-ידי פירמת בייקר טילי בכ-16 מיליון שקל (מתוכו יתרת מוניטין של 10 מיליון שקל), לעומת שווי של כ-22 מיליון שקל שלפיו היא רשומה בספרי לידר שוקי הון, וזאת על רקע נסיגה ניכרת בתוצאותיה.

את החברה ייסד שי דתיקה, שמכר לפני ארבע שנים 75% ממנה ללידר שוקי הון תמורת 22 מיליון שקל - חלק מהסכום באמצעות הקצאת מניות. בבייקר טילי מציינים כי הכנסותיה של ILSB "עלו בחדות בשנים 2009 עד 2011 בהתאם למגמות בשוק, וירדו משנת 2011 עד לחציון הראשון של שנת 2016, בשל קיפאון שחל בנפח המסחר במט"ח מול גופים בנקאיים באותה תקופה", וכן בשל האטה בפעילות מול בנקים זרים.

עוד עולה מהסקירה, כי מחזור ההכנסות של ILSB במחצית הראשונה של 2016 צנח ב-50% והסתכם ב-8.3 מיליון שקל, ואת השינוי החד מייחסים בחברה לסביבת הריבית הנמוכה, שגררה ירידה בנפח העיסקאות מסוג נגזרי ריבית, סטגנציה בשער השקל/דולר ופגיעה בתנודתיות ובנזילות של הנכסים שבהם היא פועלת.

ירידת ערכה של ILSB הגדיל את הוצאות הרבעון של לידר שוקי הון ב-34% ל-23 מיליון שקל והוביל לצניחה של 74% ברווחיה, שהסתכמו ב-3.5 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה נחתכו רווחי לידר שוקי הון בקרוב ל-60% ועמדו על 12 מיליון שקל, אחרי שההכנסות נחלשו ב-22% ל-56 מיליון שקל.

כאמור, תרומת ילין לפידות לתוצאות לידר שוקי הון בולטת (נתונים המשקפים 50% מתוצאות בית ההשקעות), עם רווח לפני מס רבעוני של 12.5 מיליון שקל (ירידה של 21%) על הכנסות של 49 מיליון שקל (ירידה של 1.5%).

זאת לצד רווחי הנפקות רבעוניים (לפני מס) של 4 מיליון שקל (עלייה של 67%), רווחי ברוקראז' שנמחקו כמעט לגמרי והסתכמו בכ-400 אלף שקל והפסד של כ-600 אלף שקל ממגזר מסחר בני"ע. לידר השקעות, בעלת השליטה בלידר שוקי הון, סיכמה אמש את הרבעון השני בהפסד של 3 מיליון שקל ורווחיה במחצית השנה נשחקו ב-40% ל-5.5 מיליון שקל.