האוצר מעוניין לקדם פיקדון שיוצמד למחירי הדירות

לפי התוכנית, הבנקים יציעו פיקדונות למשקיעים ויתכסו באמצעות אג"ח צמוד למדד מחיר הדיור שתנפיק המדינה ■ המהלך יוצג כצעד משלים להטלת המס על בעלי דירה שלישית ■ מה הריבית על פיקדון של מיליון שקל?

גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור
גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר בוחנים דרכים לעודד את הבנקים להציע מוצרים פיננסיים, שכוללים הצמדה מלאה או חלקית למחירי הדירות - ללא סיכון סכום הפיקדון הראשוני וללא השפעה על מחירי הדירות הריאליים.

הרעיון המרכזי שנבחן הוא שהמדינה תנפיק אג"ח צמוד למדד מחירי הדירות, והבנקים יוכלו להציע פיקדונות ולהתכסות באמצעות רכישת האג"ח האמורות. מדובר בצעד משלים להטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה ובמשרד האוצר רואים בו מעין "גזר" למשקיעים לצד ה"מקל" של המס. עם זאת ל"גלובס" נודע כי הנושא נבחן באוצר עוד לפני ההחלטה על הטלת מס הדירה השלישית.

חלק ניכר מעליית מחירי הדירות בשנים האחרונות נובע מהיעדר אלטרנטיבת השקעה או מכך שהפיקדונות הבנקאיים ומכשירי ההשקעה הפיננסיים האחרים נטולי הסיכון מציעים תשואה אפסית, על רקע ריבית בנק ישראל הנמוכה.

הרעיון התיאורטי הוא להציע פיקדון בנקאי, שיהיה צמוד למדד מחירי הדירות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כך שבמקום לרכוש דירה ריאלית יוכלו המשקיעים לשים את הכסף בבנק ולקבל תשואה דומה לזו שהיו מקבלים אילו היו רוכשים דירה בפועל. בדרך זו, מניחים באוצר, ניתן יהיה להפחית במידה ניכרת את הביקושים לנדל"ן, קצב עליית המחירים יואט וממילא גם התשואה שישלם הפיקדון צמוד מדד מחירי הדירות תהיה נמוכה. מדד מחירי הדירות רשם עלייה של 7% ב-2015 ושל 6.8% ב-12 החודשים האחרונים. הרעיון שנבחן כעת הוא שהמדינה תבטיח למפקידים/משקיעים את סכום הפיקדון.

הבעיה שהדרך למימוש הרעיון היצירתי של האוצר היא כמעט בבחינת "לרבע את המעגל". ראשית משום שהאוצר דורש שההשקעה במוצר הבנקאי תהיה נטולת סיכון (הקרן מובטחת), כשהתשואות שניתן לקבל כיום בשוק ההון על השקעה נטולת סיכון הן אפסיות. לא במקרה אין כיום בשוק מוצרים בעלי מאפיינים דומים לאלה שהאוצר מבקש. הדרישה השנייה של האוצר היא שלהשקעה במוצר הפיננסי לא תהיה השפעה על המחירים הריאליים של הדירות - כיון שכל מטרת המהלך היא להוריד את הביקוש הריאלי לדירות. למרות קשיים אלה, נראה כי הדיונים על היוזמה הגיעו לשלבים מתקדמים ותוצאותיהם יוצגו בקרוב כצעדים משלימים להטלת המס על בעלי דירה שלישית ומעלה.

השלמת תזכיר החוק להטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה מתעכבת בשל קשיים ברשות המיסים בגיבוש מנגנון להערכת שווי הדירות. משום כך הפרק העוסק המס לא צורף עד כה לתזכיר חוק ההסדרים שפורסם ב-30 באוגוסט. לרשות האוצר נותר רק שבוע להשלמת התזכיר של פרק המיסוי.