בג"ץ לא יתערב במגבלת השכר בחוק שכר הבכירים

השופטים דורשים לגבש פתרון להחרגת זכויות העבר של העובדים ■ נשיאת העליון מרים נאור: "אני יכולה להבין אמירה של עובד שאומר שאם זה המתווה, אז אני בוחר ללכת הביתה"

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)

בג"ץ לא יתערב במגבלת השכר בחוק שכר הבכירים, הקובעת כי השכר הגבוה ביותר בחברות הפיננסיות יהיה לכל היותר פי 35 מהשכר הנמוך. הבוקר (ד') התכנס בג"ץ בהרכב מורחב של 7 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור.

נאור פתחה ואמרה כי בג"ץ לא מתכוון להיענות לעתירה של איגוד הבנקים וחברות הביטוח לבטל את הסעיף בחוק שכר הבכירים המגביל את השכר הגבוה לפער מסוים מהשכר הנמוך.

העתירה עסקה גם בנושא החלת זכויות העבר על מגבלת החוק החדש, הקובעת כי עלות השכר תעמוד לכל היותר על 2.5 מיליון שקל. בבג"ץ נענו לעתירת הבנקים וחברות הביטוח למצוא פתרון לסוגיה זו, כך שמגבלת השכר לא תחול על זכויות פנסיוניות שהעובדים כבר צברו עד כה.

בג"ץ לא מסתפק במתווה של המשנה היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, כפי שהציעה המדינה בתשובתה לעתירה. השופטים מבקשים כי יגובש פתרון ברור יותר, שימנע פרישת עובדים החוששים כי חבילות הפרישה שלהם ייפגעו כתוצאה מהחוק.

נאור פנתה במהלך הדיון לנציגי המדינה ואמרה כי המתווה של ליכט כולל הרבה סייגים. "אני יכולה להבין אמירה של עובד שאומר שאם זה המתווה, אז אני בוחר ללכת הביתה", היא אמרה.

חוק שכר הבכירים הוא חוק שקידם שר האוצר, משה כחלון, המגביל את שכר הבכירים במערכת הפיננסית ומהווה גרסה קיצונית יותר של החוק שניסה לקדם קודמו בתפקיד, יאיר לפיד. החוק עבר לפני מספר חודשים ברוב גדול בכנסת.

לפי החוק, שכר של יותר מ-2.5 מיליון שקל לא יוכר כהוצאה לצורכי מס. בנוסף, החוק קובע כי לא ניתן להעניק שכר הגבוה יותר מפי 35 מהשכר הנמוך בחברה.

העתירה הוגשה לאחר שבבנקים טענו כי נוסח החוק מביא לכך שמגבלת השכר תחול גם על זכויות עבר של העובדים, וחששו מגל פרישה של מעל ל-200 עובדים בדרג ניהולי, שיעדיפו לעזוב את הבנק בטרם ייכנס החוק לתוקפו, מחשש שחבילות הפרישה שלהם ייפגעו.