מבחן דרכים: וולבו T8 "פלאג-אין" - מותחת את הכבל

הגרסה ההיברידית-נטענת של רכב הכביש-שטח המפואר לבית וולבו היא חלום של כל מנכ"ל: ג'יפ ענק, מפואר וחזק עם רקורד "סביבתי", לפחות על הנייר, שייראה מצוין בדוחות הקיימות של הארגון ■ כל זה - בתוספת הטבת מס של 120 אלף שקל על חשבון המדינה

xc90 של וולוו
xc90 של וולוו

ענף הרכב הישראלי מניב למדינה כמעט 15% מהכנסותיה השנתיות ממסים. לפיכך עושה הרגולטור לא מעט מאמצים כדי לסגור כל אפשרות לפרצה או תכנון מס. למרות זאת, אחת לכמה שנים מצליח איזה תכנון מס קטנטן להסתנן מבעד לרשת ההדוקה.

זה המקרה של כלי הרכב ההיברידיים הנטענים ("פלאג-אין"). מדובר בטכנולוגיית הנעה ידידותית לסביבה אך גם מורכבת ויקרה, בעיקר בשל מחיר הסוללה הגדולה שנדרשת כדי לאפשר תנועה על חשמל בלבד לטווח של עשרות קילומטרים. לפיכך החליט הרגולטור בארץ להחריג את הפלח במסגרת "המיסוי הירוק", ולהעניק לו הטבה משמעותית במס הקנייה - 20% בלבד במקום 82%. הבעיה היא, שרוב הדגמים ההיברידיים-הנטענים, שקיימים כיום בעולם הם רכבי פאר שעולים מאות אלפי שקלים, או דולרים. לפיכך הפכה אותה ההחרגה לפינוק מס שמעניקה המדינה ללקוחות האלפיון העליון.

ניקח, למשל, את גרסת ה-T8 ההיברידית-נטענת של ג'יפ הפאר החדש של וולבו, XC-90. בארצות הברית עולה הגרסה הזו כמעט 20 אלף דולר יותר מגרסת ה-T6 (עם מנוע בנזין בלבד) עם רמת אבזור מקבילה. כלומר, הפרש של כמעט 40%.

בתרגום למיסוי רכב ישראלי "רגיל", (מס קנייה של כ-90%, כולל "מס יוקרה", מע"מ ועוד), ובהתחשב ברמת האבזור התקנית הגבוהה יותר של ה-T8, הרי שהפער ממחיר ה-T6 היה אמור להגיע בארץ ליותר מ-150 אלף שקל. בפועל הפער ביניהם הוא כ-30 אלף שקל בלבד. כלומר "תכנון המס הירוק" שווה לרוכש הישראלי בסביבות 120 אלף שקל, ותודה מראש לשר האוצר.

חיצונית, העיצוב זהה כמעט לגרסאות הבנזין והדיזל: עיצוב אלגנטי ומכובד עם קווים סקנדינביים נקיים, ממדים חיצוניים מאסיביים, פנסי היי-טק צרים. עוברי אורח מעודכנים יבחינו גם בפתח הייחודי לכבל הטעינה החשמלי, שממוקם על הכנף הקדמית.

על תא הנוסעים המפואר מאד כשלעצמו של ה-XC90 ה"רגיל", מוסיפה גרסת הדגל החשמלית עוד כהנה וכהנה. מצאנו, למשל, ריפוד עור מרהיב ותפור, שעוטף את כל עמדת הפיקוד ואפילו מוט הילוכים שקוף, שמיוצר "בטכנולוגיה של ניפוח זכוכית וחיתוך קריסטלים בת מאות שנים". מספרים לנו שקריסטלים זה עניין גדול בשוודיה אבל לנו נראה הקישוט הזה - לצד מתג ההתנעה הסיבובי הנוצץ - כמחווה לטעמם של בעלי הבית הסינים. המרחב הפנימי בתא הוא מהטובים בקבוצתו, עם מרחב סביר למבוגרים אפילו בצמד המושבים המתקפלים בשורה השלישית.

עמדת הפיקוד המשנית, עם מסך מגע בתצורת טאבלט אנכי, נראית עדכנית, אך דורשת נבירה במגוון עצום של אייקונים ובשלל דפי תפריט, שזיהוים תוך כדי נהיגה אינו קל למי שזקוק למשקפי קריאה. במיוחד לאור העובדה של-T8 נוספו עוד לא מעט אייקונים ייחודיים משלו. מנגד, ייתכן שהבעיה היא אצלנו. כנראה שלא נולדנו בדור הנכון. אפשר להתנחם בכך שעזרי הפיקוד והשליטה הבסיסיים ממוקמים היטב, ואפילו ההגה עגול. ה-

T6 בו נסענו לפני מספר חודשים הציע יכולות דינמיות מכובדות, הודות לשלדה מתקדמת וקלת משקל (יחסית) ותכנון מוקפד של כיול המתלים. ה-T8 מוסיף למשקל הכולל של אחיו למעלה מ-200 קילו - בעיקר בשל משקל הסוללה - ומציב את הסך הכולל על כמעט 2 ורבע טון לפני נוסעים ומטען.

למרות זאת, הוא לא יוצר תחושה שהוא מגושם יותר, ומתלי האוויר הממוחשבים עושים עבודה מצוינת בשמירה על זווית מרכב נייטרלית בפניות הדוקות ומעניקים יציבות כיוונית טובה במהירויות שיוט. מנגד, תחושת ההיגוי מלאכותית. כפיצוי מקבלים נוחות ובידוד מהמורות ברמה אולטימטיבית.

יכולנו להקדיש כאן כתבה נפרדת למערכת ההנעה העתידנית של הרכב הזה, אחת המתוחכמות ביותר שמוצעות כיום ברכב סדרתי כלשהו, אבל נשתדל לתמצת. אל מנוע ה-2 ליטר טורבו המוכר של וולבו בהספק 320 כ"ס מצטרף מנוע חשמלי רציני עם הספק של 65 קילוואט. ההספק הכולל עומד על 407 כ"ס והמומנט המשוקלל הוא 64 קג"מ. כל העסק מקבל גיבוי מסוללת ליתיום מאסיבית, שממוקמת בתוך השלדה.

לבחירת הנהג עומדים חמישה מצבי העברת כוח שונים. החשמלי "נטו" משנע את הרכב על כוח הסוללה בלבד בצורה חרישית ונטולת זיהום. וולבו נוקבת בטווח נסיעה חשמלי נטו של עד 43 קילומטרים כאשר הסוללה טעונה במלואה (כ-4 שעות) ואפשרות לשייט על חשמל במהירות בין עירונית. אבל כמו כל דבר שנוגע לרכב חשמלי בימינו, גם אלה נתונים לא מחייבים. מזגן של קיץ ישראלי, כמה עליות רציניות, נוסעים ומטען, ורגל כבדה על המצערת, יקצרו את הטווח החשמלי "נטו" לקילומטרים בודדים.

אם הסוללה התרוקנה ולא מצאתם מטען ציבורי חופשי - נראה אתכם מוצאים כזה בישראל - אפשר לעבור למצב שטוען את הסוללה (חלקית) תוך כדי נסיעה ולחזור להנעה חשמלית נטו מאוחר יותר. מצב נסיעה נוסף, היברידי, מפקיד את המחשב על שילוב המנוע החשמלי והרגיל בצורה שקופה למשתמש וזהו לטעמנו המצב השימושי ביותר. יש גם מצב "הנעה לכל הגלגלים", שרותם את המנוע החשמלי לטובת אחיזת הגלגלים בשטח.

המצב האחרון הוא "ספורט" ואפשר לקרוא לו גם "מצב תכנון מס". כאן נרתם כל הכוח הזמין לטובת ביצועים, הסוללה הולכת לישון, והנהג יכול לנוע במשך שנים מכוח מנוע הבנזין בלבד. וולבו נוקבת בצריכה ממוצעת משוקללת של כ-47 קילומטרים לליטר אבל עזבו, לא נולדתם אתמול. זה נתון תיאורטי לכביש-שטח של 2 ורבע טון, שמאיץ מאפס ל-100 בפחות מ-6 שניות.

בנסיעה "אמיתית" ואחרי לא מעט מאמצי ריסון, הצלחנו לשכנע את מחשב הדרך שלנו להראות 14 קילומטרים לליטר. מנגד, אם מסיבות אידאולוגיות אתם נוסעים עם הרכב למרחקים קצרים, על חשמל בלבד, וטוענים אותו בקפידה כל יום בבית ובעבודה, חשבון הדלק שלכם יתכווץ פלאים.

במחיר של 590 אלף שקלים ה-T8 הוא חלומו של כל ארגון שזקוק להלבנת המצפון. רכב ייצוגי מפואר, חזק ומפנק למנכ"ל, שמאפשר לחברה להכניס את רכישתו לפרק "הקיימות" או "האחריות הארגונית" בדו"ח השנתי למשקיעים. אמנם עלויות התחזוקה עדיין לא ברורות ברכב כל כך מורכב, אבל בינינו, אם כבר הייתם מספיק מתוחכמים כדי לזהות את מקלט המס הזה, קרוב לוודאי שתמצאו גם דרך לגלגל על המדינה את העלויות השוטפות.

בעד: סטטוס, ביצועים, אבזור, מצפון ירוק

נגד: מורכבות תחזוקה, צריכת דלק "על הנייר".

פיז'ו 2008. מומנטום בריא בעליות 2
 פיז'ו 2008. מומנטום בריא בעליות 2

 

חלק מהמתחרות:

אאודי Q7 E-TRON

רכב מהמתחרים
 רכב מהמתחרים

הגרסה ההיברידית-נטענת של אאודי Q7, שעשויה להגיע אלינו בשנה הבאה, משלבת מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה כדי לייצר הספק של 353 כ"ס ו-70 קג"מ. לפי נתוני החברה הרכב יכול לנוע עד 53 ק"מ על חשמל בלבד, רושם צריכת דלק משוקללת של כ-40 קילומטרים לליטר ומשיג ביצועים רציניים. המחיר לא ידוע

ב.מ.וו X5-40E

רכב מהמתחרים
 רכב מהמתחרים

ב.מ.וו נוקבת בנתונים צנועים וריאליים יותר עבור גרסת הפלאג-אין של ה-X5. מנוע 2 ליטר בנזין בשילוב מנוע חשמלי וסוללה מייצר הספק משולב של 313 כ"ס, יכול לנוע עד 25 קילומטרים על חשמל בלבד ורושם צריכת דלק משוקללת של כ-35 קילומטרים לליטר. ההנעה היא לכל הגלגלים גם במצב החשמלי. המחיר לא ידוע

מרצדס GLC350E

רכב מהמתחרים
 רכב מהמתחרים

למרצדס יש גרסאות פלאג-אין של ה-GLE הגדולה שאינן זכאיות להטבת המס בשל נפח המנוע. מי שכן תשתבץ בפלח הישראלי היא הגרסה הנטענת של ה-GLC החדש (5 מקומות), שמשלבת מנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי להספק של 316 כ"ס. הטווח החשמלי "נטו" הוא כ-32 קילומטרים וניתן לנוע על חשמל עד 120 קמ"ש. המחיר לא ידוע