היועמ"ש: היטלי השבחה שגובה עיריית חולון אינם חוקיים

הוועדה המקומית בחולון נהגה לגבות היטל השבחה ממוכרי דירות בקומות נמוכות בבניינים משותפים בעיר, בגין זכויות בנייה על הגג שרק הדירות בקומות העליונות יכלו להנות מהן

חנקין 13 חולון / צילום: תמר מצפי
חנקין 13 חולון / צילום: תמר מצפי

מכה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חולון: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש את עמדתו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בפרשת היטלי ההשבחה שגובה הוועדה המקומית.

את חוות הדעת, כתבה עו"ד נורית טביב מזרחי סגנית בכירה בפרליקטות מחוז מרכז אזרחי, במסגרת תיק המתנהל מזה מספר שנים, בוועדת הערר ובבתי המשפט, במסגרתו גבתה עיריית חולון השבחה ממוכרי דירה בקומת קרקע של בניין משותף ברחוב טשרנחובסקי בעיר, בגין זכויות בנייה בגג הבניין שכללו הקמת חדר יציאה לגג ופרגולה.

המוכרים ערערו על הגבייה באמצעות עו"ד ניסים אזולאי, וועדת הערר קיבלה את הטענות וקבעה כי יש לבטל את ההיטל מאחר ודירה בקומה נמוכה לא הושבחה כתוצאה מזכויות הבנייה בגג שמהן יכולות להנות רק הדירות בקומות העליונות. 

הוועדה המקומית חולון לא ויתרה והגישה ערעור לבית המשפט במסגרתו טענה כי מדובר ברכוש משותף וכי הדיירים בקומות התחתונות יכולים לדרוש הטבות בגין הסכמתם למימוש הזכויות בקומה העליונה. במסגרת ההליך המתמשך, נדרש היועץ המשפטי לממשלה לתת את חוות דעתו העקרונית בנושא.

מדובר בחוות דעת שיש לה חשיבות ציבורית גם במקומות נוספים שבהן נוהגות וועדות מקומיות לגבות היטלים באופן דומה. "עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי תוצאת ההחלטה נכונה" כתבה טביב מזרחי. "לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ככלל אין מקום לחייב את בעלי הדירות התחתונות בגין תוכנית הניתנת למימוש אך ורק בדירות העליונות ומעלה רק את ערכן של האחרונות", היא הוסיפה כי עליית שווי נכס היא דרישת סף לחיוב בהיטל השבחה, ובלי שהוכחה עליית שווי עקב התוכנית, לא ניתן לגבות את ההיטל.

"חיוב כזה ככלל, חוטא לרציונל שבבסיס חיוב בהיטל השבחה ולתכליותיו", כתבה ונימקה את החלטתה כי אם הוועדה המקומית טוענת שישנה השבחה גם לדירות התחתונות כתוצאה מתוכנית הגגות, עליה להוכיח את עליית הערך מיום אישור התוכנית. בפועל, הוועדה המקומית טענה לעליית ערך תאורטית, המחושבת על פי חלקו היחסי של כל נכס ברכוש המשותף. גישה שהיועץ המשפטי לממשלה החליט שלא לקבל.

"לא מצאנו כי הוועדה המקומית הציגה הוכחה כלשהי לעליתי ערך הדירות אשר לא יכולות לנצל בעין את חדרי היציאה אל הגג", כתבה טביב מזרחי בחוות הדעת אך ציינה כי במידה והוכח כי עלה שווי הנכס למשל עקב הסכמה לבעל הדירה בקומה האחרונה לממש את הזכויות תמורת תשלום, אז יש מקום לחייב בהיטלי השבחה.

על כן קבע היועמ"ש לממשלה כי יש לדחות את הערעור שהגישה הוועדה המקומית בחולון על החלטת וועדת הערר ולהשאיר את ההחלטה על כנה.