חשד לקרטל בענף הגז הביתי: אלה שמות החשודים שנעצרו

החשודים שנעצרו הבוקר ע"י רשות ההגבלים במסגרת חקירת חשד לקרטל בענף אספקת הגז הביתי הם: ניסים כומארי, מנהל מכירות ארצי פזגז, גיא שקיב, סוכן מכירות אמישראגז, ושמעון הורוביץ, סמנכל שיווק אמישראגז

גז ביתי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גז ביתי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הותר לפרסום: החשודים שנעצרו הבוקר (ב') על ידי רשות ההגבלים העסקיים במסגרת חקירת חשד לקרטל בענף אספקת הגז הביתי הם: ניסים כומארי, מנהל מכירות ארצי פזגז , גיא שקיב, סוכן מכירות אמישראגז ושמעון הורוביץ, סמנכל שיווק אמישראגז. 

הורוביץ, נזכיר, הורשע בעבר גם בפרשת קרטל הגז.

השופט רועי פרי האריך הערב את מעצרם של החשודים. מעצרו של הורוביץ הוארך עד מחר בשעות הערב; ומעצרם של ניסים כומארי וגיא שקיב הוארך עד ל-15 לחודש.

בבקשת המעצר שהגישה רשות ההגבלים לביהמ"ש פורטו החשדות ובין היתר צוין, כי "הרשות מנהלת חקירה בעניין חשדות לעבירות הסדרים כובלים, השמדת ראיה ושיבוש מהלכי משפט.

 

"על פי החשד, חברות אמישרגז ופזג קשרו יחד לא לקחת לקוחות אחת מהשנייה" 

"על פי החשד, כאשר נוכחו חברות אלה כי מתחרות קטנות לוקחות מכל אחת ואחת מהן לקוחות, סוכם בין פזגז ואמישרגז כי החברות תעברנה ביניהן מידע משמעותי על מנת להקשות על המתחרות הקטנות לקחת מהן לקוחות, ופעלו בצורה מתואמת מול המתחרות הללו על מנת להקשות עליהם ולסלקם מהשוק".

עו״ד אריאלה יוסטמן, נציגת ההגבלים העסקיים טענה בדיון, כי ״מדובר בקרטל נוסף בשוק הגז הביתי, בחלוקת שוק של מוצר צריכה חיוני הנמצא בכל בית. מדובר בשוק עם כשלי תחרות רבים שמשרדי הממשלה עוסקים בהם. כבר היה קרטל גז בעבר. החברות החשודות שנמצאות כאן היום, חלק מהחשודים שנמצאים כאן הורשעו בעבר בעבירות קרטל. וכל זה לא מרתיע״.

בישראל פועלות כ-30 ספקיות גז, כשארבע מתוכן, פזגז, סופרגז, אמישראגז ודורגז, שולטות ב-90% השוק.

גפ"מ הוא אחד ממקורות האנרגיה המרכזיים למשקי הבית בישראל. אחוז ניכר מתושבי המדינה עושה שימוש בגפ"מ לצרכי בישול והסקה. היקף שוק הגפ"מ בישראל עומד על מעל ל-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-800 מיליון שקל בתחום הביתי. על פי הערכות משרד האוצר העלות העודפת כיום על צרכני הגז הביתי מוערכת בקרוב ל-400 מיליון שקל בשנה.

לפני כחודש פרסמה רשות ההגבלים העסקיים דוח בנוגע לשוק הגז הביתי, אשר ממצאיו העלו כי הספקים הגדולים נמנעים מלהתחרות זה בזה. מהממצאים עלה, כי לאורך השנים פעילים מספר שחקנים ותיקים וגדולים בתחום אספקת הגפ"מ למשקי בית: פזגז, אמישראגז וסופרגז. שלושת הספקים הגדולים מספקים כ-75% מהכמות המיועדת למערכות גז מרכזיות. לצידם של הגדולים קיימים כעשרים ספקי גז קטנים מאוד, אשר נתח השוק הכולל שלהם אינו עולה על 10%, כאשר נתח השוק של כל אחד מהם אינו עולה על 5%.

עוד מצאה הרשות, כי ניסיונות הכניסה והתרחבות של ספקי גפ"מ חדשים וקטנים נבלמת באופן עיקבי. ככל שמספר המתחרים המסוגלים להתרחב קטן יותר, כך קל יותר לספקים הגדולים להגיע לשיווי משקל לא תחרותי.

כן, עלה מהדו"ח כי אספקת הגפ"מ למשקי בית באמצעות מערכת גז מרכזית מועד לשיווי משקל לא תחרותי. זאת, בין היתר, משום שחברות הגפ"מ מוכרות למספר גדול של לקוחות קטנים ומשום שלספקי הגפ"מ הקטנים קיימים חסמים להתרחבות והגדלת נתח השוק.