המועצה הארצית מקדמת תוכנית שהמשנה ליועמ"ש פסל

מדובר בתוכנית דיור בדרום הוד השרון, שבה פוטנציאל בינוי של כ-7,000 יחידות דיור ■ המשנה ליועמ"ש: "הוראה זו אינה חוקית, ואין לפעול לפיה"

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, פסל את קידומה של תוכנית ענק בדרום הוד השרון, המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לשוב ולקדמה - כך נודע ל"גלובס". על פי ההחלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מישיבתה האחרונה, הסיבה שבגינה פסל המשנה ליועמ"ש את התוכנית - אי-הסכמתו לאיחוד וחלוקה בכל המתחם - תיבחן מחדש, וייתכן שתתאפשר במסגרת תוכנית חדשה, חרף חוות הדעת של קמיניץ. נציגי משרד המשפטים התנגדו לאישור בדיון והמשנה ליועמ"ש הבהיר במכתב כי התנגדותו עדיין בתוקף וכי חלק מהחלטת המועצה אינו חוקי.

מדובר בתוכנית המתייחסת לשטח של 2,000 דונם בקירוב בין נחל הירקון בדרום לדופן העיר הוד השרון בצפון, מתחם תעש ממערב ואזורי התעשייה של הוד השרון ממזרח. חלק ניכר מהמתחם האמור נהפך פארק בעקבות תוכנית שהסדירה את שימור נחל הירקון וסביבתו במחוז המרכז, תוכנית שקבעה למעשה שרק בחלקו הצפוני של המתחם תתאפשר בנייה בפועל.

כאשר קודמה התוכנית בוועדה המקומית, ההנחה בקרב בעלי הקרקע וגם מקדמי התוכנית הייתה שכל בעלי הקרקעות במתחם יוכלו לקבל זכויות במסגרת איחוד וחלוקה, כך שגם מי שאדמתו ממוקמת באזור שנקבע כפארק יקבל בסוף הדרך זכויות בנייה.

התוכנית קודמה, ועמדה לעלות לדיון בוועדה המחוזית מחוז מרכז, אך אז התקבלה חוות דעת של המשנה ליועמ"ש שקבע כי אין לקשור בין שני חלקי התוכנית - החלק המיועד לפיתוח ובנייה והחלק המיועד לפארק. המשמעות הייתה קידום תוכנית חדשה, רק לגבי המתחם המיועד לפיתוח, ותוכנית נפרדת לפארק - כלומר בעלי הקרקעות בחלק של התוכנית המיועד לפארק לא יוכלו לקבל זכויות כפי שציפו בתחילת הדרך.

לאחר חוות הדעת של המשנה ליועמ"ש עוכבה התוכנית - שכבר התעכבה קודם לכן במשך שנים רבות - ובסופו של דבר הגיעה לשולחנו של יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, המכהן גם כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הואיל ומדובר במתחם קרקע גדול בלב אזור הביקוש, עם פוטנציאל בינוי של כ-7,000 יחידות דיור, הוחלט לקדם את התוכנית כתוכנית מתאר ארצית, ובהחלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מ-6 בספטמבר נכתב:

"במטרה להאיץ את פיתוח השטח, המגלם בתוכו תוספת משמעותית של יחידות דיור בלב אזור הביקוש וליצירת שטח ערכי פתוח, בתחום רשות עירונית איתנה ומתפתחת, ולאור העובדה שתחום התוכנית מתנהל במוסדות התכנון למעלה מ-15 שנה, המועצה הארצית, מתוקף סמכותה לפי סעיף 50 לחוק התכנון והבנייה, מורה על הכנת תוכנית מתאר ארצית - תמ"א 1/48 - תוכנית מפורטת לרובע מגורים חדש בדרום הוד השרון".

כחלק מההוראות שנתנה המועצה הארצית לעריכת התוכנית, ניתן למצוא גם התייחסות לאיחוד ולחלוקה - אותו ענייין שאליו התייחס קמיניץ בחוות הדעת שלו שפסלה את התוכנית. בהחלטה נכתב: "ככל ותהיה הסכמה רחבה של בעלי הזכויות בקרקע בתחום התוכנית לאיחוד וחלוקה בכל תחום התוכנית, המועצה תשקול זאת בחיוב כנגד הגדלה משמעותית במספר יחידות הדיור לעומת זו שנקבעה במסמך התכנוני, והכול לצורך החשת יעדייה של התוכנית ולאור צורכי השעה בהגדלת היצע יחידות הדיור במרכז הארץ". כלומר, האיסור המוחלט של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הפך במסגרת התוכנית למהלך שעתיד להיבחן בחיוב.

גורם בכיר שמעורה בפרטי התוכנית הסביר כי הרעיון שעומד בבסיס ההחלטה הוא לחדש את קידום התוכנית המהווה היקף משמעותי של יחידות דיור באזורי הביקוש, וליצור מצב שהתוכנית לא תיתקע בבתי משפט בשל הסירוב לאפשר איחוד וחלוקה. "עדיף שתהיה תוכנית עם איחוד וחלקה מאשר שלא תהיה תוכנית בכלל", הסביר אותו הגורם. ממינהל התכנון שבמשרד האוצר נמסר: "מינהל התכנון והמועצה הארצית ימשיכו לטפל בכל תוכנית מורכבת שהליכי התכנון בה מתמשכים זמן רב במוסדות התכנון המחוזיים, ועולה הצורך בהתערבות בה. יחד עם זאת, המועצה ומינהל התכנון פועלים ויפעלו תמיד אך ורק בהתאם להוראות החוק והנחיות היועץ המשפטי לממשלה".

בד בבד, בישיבת המועצה שבה התקבלה ההחלטה, נציג משרד המשפטים היה היחיד שהתנגד לה. לא רק זאת, לאחר ההחלטה שהתקבלה שלח המשנה ליועמ"ש מכתב ליועצת המשפטית של המועצה הארצית, עם העתקים לכל הנוגעים בדבר, ובו התבטא נגד ההחלטה בצורה ברורה. בהקשר של החלטת המועצה הנוגעת לאיחוד והחלוקה נכתב: "הוראה זו של המועצה הארצית אינה חוקית ועל כן אין לפעול על פיה".

עוד במכתב: "החלטה זו סותרת חוות דעת משפטית בעניין שבנדון, אשר נמסרה לכלל הגורמים הרלוונטיים... חוות דעת זו הובאה לידיעת מינהל התכנון, ועובר לדיון האמור, נמסר לי מפורשות שאין כוונה לפעול בניגוד אליה. בהתאם לחוות הדעת המשפטית האמורה, לא ניתן לקדם הוראות לאיחוד וחלוקה בתוכנית הכוללות שטחים שאינם מצוינים בחוות הדעת לרבות מתחם הגן הלאומי, והכל בהתאם לתשריט שהוצג והווה בסיס לחוות הדעת האמורה".