מנכ"ל מקורות: אורי יוגב ניסה באמצעים פסולים להתערב בניהול החברה

יוגב: "אם שמעון בן-חמו לא יחזור מהאשמותיו השקריות עד צאת החג, בכוונתי לפעול כלפיו בכל האמצעים המשפטיים שקיימים ובכלל זה גם להגיש נגדו תביעה על הוצאת לשון הרע"

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

מנכ"ל חברת מקורות הממשלתית שמעון בן-חמו מאשים את מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב במסכת של ניסיונות פסולים להתערב בניהול חברת מקורות תוך חשדות לקידום אינטרסים זרים. האשמותיו יוצאות הדופן של בן-חמו מפורטות במכתב ששלחו ב-9 לאוקטובר עורכי דינו ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט, מכתב שהעתקו הגיע לידי ל"גלובס" וחלקים ממנו מפורסמים כאן לראשונה. יוגב אמר היום כי הוא מתכוון להגיש תביעת דיבה נגד בן-חמו, אם זה לא יחזור בו מהאשמותיו ויתנצל.

על-פי המכתב יוגב דרש ממנכ"ל מקורות - ערב כניסתו לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות - לשכנע רוכשים פוטנציאליים לרכוש את חברת ווייטווטר שהייתה בבעלותו ונקלעה לקשיים. לטענת בן-חמו יוגב כבר היה חתום על הסדר ניגוד עניינים בעת שנפגש עימו ודרש ממנו לפעול בעניין - הסדר שאסר עליו לעסוק למשך שנתיים בנושאים הקשורים למשק המים, חברת מקורות וחברות בנות שלה. לפי בן-חמו ההסדר נחתם ביולי 2013 בערך בתקופה שבה יוגב הודח מתפקיד יו"ר רכבת ישראל על-ידי שר התחבורה ישראל כ"ץ ולפני שהתמנה למנהל רשות החברות הממשלתיות על-ידי שר האוצר יאיר לפיד. חומרים אלה, שהועברו בשעתו למבקר המדינה שימשו ככל הנראה בסיס להמלצת המבקר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית נגד יוגב. ההמלצה הועברה למנדלבליט לפני למעלה מחצי שנה - אך ככל הידוע היועץ המשפטי עדיין חוכך בדעתו כיצד לפעול בנושא.   

במכתב בן 16 עמודים ששיגר למנדלבליט באמצעות עורכי הדין ז'ק חן ושי אילון ממשרד חן, יערי, רוזן עוזר ושות' מתאר בן-חמו מערכת יחסים עכורה בין יוגב לבין החברה שבניהולו, שבמהלכה חשק יוגב במשרתו של בן-חמו לעצמו - על-רקע ניסיונות מקורבי שר האוצר משה כחלון לסלק את יוגב מתפקידו.

פרשייה אחרת שמעלה בן-חמו נוגעת לבניין המשרדים הראשי של מקורות ברחוב לינקולן בתל-אביב, הנחשב לאחד מנכסי הנדל"ן האטרקטיביים ביותר שנותרו לפיתוח בלב תל-אביב. הנהלת מקורות מעוניינת להישאר בבניין עד שתושלם בנייתו של מטה משרדים חדש בחולון אולם לטענת בן-חמו יוגב "מנסה שוב ושוב לגרום לחברה לפנות את הבניין ולהעביר את משרדיה למתחם מסוים בשכירות". לדברי בן-חמו הצעה דומה נבדקה כבר על-ידי החברה ונמצא כי אין לה כדאיות כלכלית. "ניתן להעלות את השאלה, מדוע על החברה לעזוב את משרדיה כבר כעת ומדוע עליה להעתיק את פעילותה למתחם מסוים דווקא" כותבים פרקליטיו של בן-חמו.

לטענת בן-חמו בפברואר השנה ביקש ממנו יוגב להודיע על סיום כהונתו זאת משום שחשש באותם ימים כי שר האוצר מתכוון לפעול לסיום כהונתו והפניה שנעשתה באופן אסרטיבי במיוחד התבצעה ככל הנראה מתוך רצון לשמר דלת פתוחה במקורות למנהל הרשות (יוגב) לאחר סיום תפקידו". בן-חמו מוסיף כי "בפועל פעל מנהל הרשות על מנת למנות מנהל אחר מטעמו לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל מקורות תחת המנכ"ל הנוכחי אשר לא נשמע לגחמותיו". בין היתר טוען בן-חמו כי יוגב התערב בהליך מינוי מנכ"ל לחברת הבת מקורות ייזום ואמר לבן-חמו איזה מועמד עליו למנות לתפקיד (הכוונה לאבי הוכמן ע"ב).

לאחר שהמועמד שיוגב ביקש למנות לא נבחר פתחה רשות החברות בבדיקה של התנהלות מקורות ייזום ובסיומה הודלף דוח הביקורת לעיתונות. בן חמו מדגיש כי הביקורת כשלעצמה אינה פסולה אלא "שלא ניתן להשתחרר מהרושם המטריד כי ביצוע הביקורת ובאופן בו היא מבוצעת...היא כלי בידי מנהל הרשות באמצעותו מופעלים כלפי החברה וכלפי מנכ"ל החברה לחצים פסולים והכל מתוך ניגודי עניינים ובניגוד לטובת החברה".

בן-חמו מסביר כי מבקר המדינה פנה ליועץ המשפטי לממשלה בהמלצה לפתוח בחקירה פלילית סביב עיסוקיו של יוגב במקורות ובמקורות ייזום בתקופת הצינון שנקבעה לו בעניינן - לטענתו קיים "חשש לנקמנות" מצד יוגב כלפי מקורות ואישים בחברה.

לטענת בן-חמו ופרקליטיו מדובר בהתנהלות שיטתית של יוגב - הבדיקות בחברה חודשו בכל פעם שיוגב ביקש ללחוץ על החברה לקבל החלטות בתהליכים שונים בחברה ובהם הנפקת אג"ח סחירות, מכירת נכסים בחברת הייזום וכאמצעי לחץ על המנכ"ל להודיע על סיום תפקידו.

כך למשל טוען בן חמו כי בפגישה בינו ליוגב שנערכה ב-5 למרץ השנה ביוזמת יוגב "הציע מנהל הרשות (יוגב) למנכ"ל החברה (בן-חמו) 'דיל' ולפיו תמורת הודעה כתובה של מנכ"ל מקורות על כוונתו לסיים את תפקידו ותמורת קידום ההנפקה על סיומה תוקפא הבדיקה המיוחדת".

בהזדמנויות אחרות נאמר לבן-חמו ליו"ר הדירקטוריון של מקורות כי "דירקטור שלא יצביע בעד הנפקת אג"ח "תפתח נגדו הרשות בהליכים". ואכן ב-3 ליולי השנה כשבועיים לאחר שדירקטוריון החברה החליט לדחות את הנפקתה הודיע רשות החברות לחברה כי היא מחדשת את הבדיקה בעניינה.  

בדצמבר 2015 הודיעה רשות החברות כי החלה "לבחון את ההליכים המרכזיים במקורות ובחברות הבנות, בנוגע לתהליכי הרכש והתקשרויות עם ספקים בדגש על בקרות החברה של תהליכים אלה".  במהלך הבדיקה התברר למקורות כי רואי החשבון הבודקים הונחו שלא להעביר למקורות את טיוטת הבדיקה להערות כמקובל - וזו הועברה רק לרשות החברות. למקורות לא ניתנה עד היום הזדמנות להתייחס לממצאי הביקורת שערכה הרשות.

ברשות החברות אמרו היום בתגובה לטענותיו של בן-חמו כי "הטענות להתערבות מצד הרשות בהתנהלות מקורות וחברות הבת שלה הן מגוחכות". בהקשר זה הזכירו גורמים ברשות כי הדירקטורים של החברה, שמונו מקרב חברי נבחרת הדירקטורים, הם עצמאים ואינם כפופים לרשות. בנוסף טענו ברשות כי התגובה של מקורות לבדיקה הנערכת בחברה מזכירה את תגובת חברת נתיבי ישראל (מע"צ) שהבדיקה אצלה העלתה בסופו של דבר חשדות למעשים פליליים חמורים.  

אורי יוגב מסר בתגובה: "לראשונה נחשפתי הבוקר לרצף השקרים ודברי הבלע של מנכ"ל מקורות. הדברים המיוחסים לי מופרכים מעיקרם וחסרי כל יסוד. על פניו ברור שיסוד פרסום הדברים ע"י מנכ"ל מקורות הוא בחשש הבלתי מובן ובלתי מוסבר שלו, מביקורת מקובלת, שוטפת ולגיטימית של רשות החברות במקורות, כנהוג בכל חברה ממשלתיות. התנגדותו התמוהה של המנכ״ל לקיום הביקורת מעלה תהיות קשות. ברם, הרשות תמלא את תפקידה ותקיים את הביקורת על אף המכשולים שמערים המנכ"ל. בכל הקשור להאשמותיו המופרכות כנגדי, אדגיש כי מיום התמנותי למנהל רשות החברות, ובהתאם להסכם ניגוד העניינים עליו אני חתום, לא ביקשתי ולא העליתי דבר וחצי דבר הקשור בתפקידי הקודמים או בגופים שהיו קשורים אלי. לא מיותר לציין כי האיומים שהמנכ"ל מייחס לי כביכול, אינם קיימים כלל בעולם המושגים שלי, והם שקר מופרך. אם וככל שמנכ"ל מקורות ולא יחזור מהאשמותיו השקריות עד צאת החג, בכוונתי לפעול כלפיו בכל האמצעים המשפטיים שקיימים ובכלל זה גם להגיש נגדו תביעה על הוצאת לשון הרע".