קק"ל לא תעביר מיליארד שקל למדינה - המשרדים יקצצו 1%

יו"ר קק"ל: "אנחנו לא קיימים על-מנת לפתור את מצוקות התקציב של מדינת ישראל, ואין לנו גם שום סיבה ושום עניין לעסוק בכך"

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

האוצר ויתר על דרישתו מקק"ל להעביר מיליארד שקלים למימון פרויקטים בתחום הדיור, בכל אחת מהשנתיים הקרובות במסגרת תקציב 2017-18 - כך אמר כך אמר הערב יו"ר הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) בראיון לגלי צה"ל. משמעות ההתקפלות של האוצר היא קיצוץ רוחבי נוסף של 1% בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה.  

"אנחנו לא קיימים על-מנת לפתור את מצוקות התקציב של מדינת ישראל, ואין לנו גם שום סיבה ושום עניין לעסוק בכך", אמר דני עטר. "מי שהגה בראשו את הרעיון הלא מוצלח הזה של לבקש מאתנו עוד מיליארד שקלים מבין היום שהוא טעה ואני שמח שהם חזרו בהם".

עטר חזר וציין כי קק"ל היא "קרן של העם היהודי ולא של מדינת ישראל ולמרות זאת אנחנו ניצבים לצידה של מדינת ישראל. בחשבונות הבנק שלנו העמדנו לרשות המדינה באופן ישיר 2 מיליארד ו-190 מיליון שקלים, העברנו כבר כמה מאות מיליונים, ואנחנו עם הכסף בהמתנה. מתי שהמדינה תרצה - אנחנו נעביר להם את הכסף. האתגר מספר אחת של מדינת ישראל הוא אתגר הדיור ובאופן עקיף במסגרת מחיר למשתכן שהאוצר מנהיג באופן חיובי יש לומר אנחנו בשנת 2016 נסייע לאותם זוגות שרוכשים דירות במחיר למשתכן ב-500 מיליון שקל נוספים וזה מבלי להיכנס לאותן תכניות ששוות הרבה מאד כסף שאנחנו מחזיקים בידינו.

עטר נשאל האם שר האוצר משה כחלון מאשים את קק"ל באחריות למשבר הדיור, וענה כי "שוחחו איתנו מעט מאד על הנושא הזה. עמדתנו התקבלה על-ידי מנכ"ל האוצר ובכירים נוספים ואנחנו מחפשים דרכים לשיתופי-פעולה בהקמת אלפי יחידות דיור להשכרה - זה הנושא הנדרש ביותר כרגע. אנחנו מחפשים דרכים לסייע לממשלה בכל הקשור לבניית מגורים לסטודנטים במכללות בפריפריה.

"דרך אגב, אמרנו למדינה במסגרת הדיונים עם האוצר שאם ישנם פרוייקטים לאומיים בפריפריה שאנחנו יכולים לבצע אותם במקום המדינה אנחנו נשמח לעשות את זה - אם זה מאגרי מים או בהרחבות של תשתיות יישובים. ברמת הגולן אנחנו מכשירים קרקע להרחבת כל היישובים ברמת הגולן בעלות של 200 מיליון שקל, כדי שיתאפשר לכל האזרחים שרוצים לגור ברמת הגולן לרכוש מגרש ולבנות עליו את ביתם באופן הזול ביותר, כולל העמדת מגורים זמניים שאנחנו ממנים אותם באופן מלא.".