ביטוח חובה לאופניים חשמליים

בעיות התחבורה בישראל מאלצות רבים לבחור באמצעי תחבורה אלטרנטיביים, שהבולט שבהם בשנים האחרונות הוא האופניים החשמליים. ואולם היערכות לא מוצלחת של משרד התחבורה והרשויות המקומיות, בצירוף חוסר הזהירות של הרוכבים, גורמים מדי שנה לאלפי נפגעים - הן בקרב הרוכבים עצמם והן הולכי רגל, משום שבמצב הקיים, האופניים נוסעים לרוב על גבי מדרכות הערים (הפתרון ארוך טווח לצמצום התאונות הוא הקמת שבילי אופניים על הכבישים ולא על המדרכות, כפי שנעשהה בחלק בערי אירופה).

חוץ מהפציעות, רבות מהן קשות, הנפגעים צריכים להתמודד עם בעיה של היעדר כיסוי ביטוחי ומוצאים את עצמם מול שוקת שבורה, כשאין להם ממי להיפרע על נזקי הגוף שנגרמו להם. כיום, החוק מחייב רק את בעלי רכב ממונע לערוך ביטוח חובה לרכבם; על פי החוק, אופניים חשמליים אינם נחשבים ל"רכב", כך שרוכב אופניים שנפגע או מי שנפגע מרוכב אופניים לא ימצא לרוב כיסוי ביטוחי לפגיעתו, שאינה מוגדרת כתאונת דרכים.

אמנם לאחרונה נכנסו לתוקף התקנות החדשות שאושרו ע"י ועדת הכלכלה של הכנסת, אך אלה אוסרות שימוש באופניים חשמליים לבני נוער שטרם מלאו להם 14 שנה, מגבילות את הספק מנוע העזר ומגבילות את המהירות עד 25 קמ"ש, וכלל לא מתייחסות לזכויותיהם של נפגעי תאונות האופניים.

היעדר כיסוי ביטוחי מותיר הולך רגל שנפגע מאופניים עם אפשרות יחידה והיא לתבוע אישית את הרוכב. כלומר יהיה עליו להיכנס להליך משפטי ארוך ומורכב שבו יצטרך להוכיח שהרוכב התרשל וגרם לתאונה ולפציעה. הליך זה כרוך בהוצאות כספיות לא מבוטלות ובחוות דעת רפואיות. בנוסף, גם אם הולך הרגל יזכה בתביעה, קיים חשש שהפוגע לא יוכל לשלם את הפיצוי. שלא לדבר על תאונות אופניים של "פגע וברח", שבהן אפילו אין את מי לתבוע.

האפשרויות הביטוחיות שזמינות לרוכבי אופניים חשמליים מעטות. כיום נדיר למצוא פוליסה נפרדת לרוכבי אופניים, שלא במסגרת איגודי אופניים למיניהם, הכוללת כיסוי ביטוחי לתביעות צד ג'. בדרך כלל ניתן לרכוש כיסוי ביטוחי במסגרת ביטוח הדירה, שבו ניתן להוסיף כיסוי גם למקרה שבו רוכב האופניים יפגע בהולך רגל. אלא שמדובר לרוב בכיסוי נמוך מאוד לעומת הנזקים הקשים שעלולים להיגרם.

רוכב אופניים יכול גם לרכוש פוליסת תאונות אישיות. פוליסה זו בבסיסה מכסה רק את הרוכב למקרה של פגיעה ואינה מכסה אדם אחר שנפגע מהאופניים, אך ניתן גם לרכוש הרחבה לפוליסה שתכסה פגיעה בצד ג' .

הפתרון המהיר והזול של המצב הלא רצוי הוא לתקן את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולהגדיר את האופניים החשמליים ככלי רכב ממונע לצורך החוק. משמעות התיקון היא חיוב כל רוכב לערוך ביטוח חובה המכסה את נזקי הגוף שלו ושל צד ג' אשר בו פגע.

זאת ועוד, תיקון כזה גם יפתור את בעיית תאונות האופניים "פגע וברח" שכן על פי חוק הפיצויים לתאונות דרכים במקרה זה ניתן לתבוע את "קרנית" (תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), על מנת שזה ישפה את הנפגע על נזקי הגוף שנגרמו לו עקב התאונה.

פתרון אחר הוא לחוקק חוק נפרד, חדש, שיחייב את רוכבי האופניים חשמליים לערוך ביטוח המכסה נזקי גוף של הרוכב עצמו ושל צד ג', בדומה לכיסוי הביטוחי שניתן לנפגעי תאונות דרכים בכלי רכב ממונעים. פתרון זה אפשרי אך נראה כי יהיה יקר יותר ואיטי יותר.

כך או כך, אין ספק כי דרוש שינוי ברמת החקיקה, שכן השיטה הביטוחית הוולונטרית הנהוגה כיום לא הוכיחה את עצמה. אני קורא לחברי הכנסת להרים את הכפפה.

עו"ד ניסן מנו מתמחה בייצוג נפגעי נזקי גוף ורשלנות רפואית