310 אלף סטודנטים יחלו את שנת הלימודים האקדמית

שנת הלימודים נפתחת עם ירידה של 0.6% במספר הסטודנטים לתואר ראשון, שביתה בת שבועיים באוניברסיטה העברית עקב מחלוקות עם האוצר ושביתה נוספת במכללת בית ברל ■ סקר איכות ההוראה: הסטודנטים המרוצים ביותר - במרכז הבינתחומי בהרצליה

קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר
קמפוס האוניברסיטה העברית / צילום: איל יצהר

310,565 סטודנטים יחלו הבוקר (א') את שנת הלימודים האקדמית תשע"ז ב-63 מוסדות להשכלה גבוהה, כשברקע מרחפות השבתת הלימודים באוניברסיטה העברית ובבית ברל בשל מחלוקות עם האוצר. 234,965 מתוך הסטודנטים שיתייצבו במוסדות הלימוד ביום ראשון, ילמדו לתואר ראשון - ירידה של 0.6% מהלומדים אשתקד. 63,120 יחלו את לימודי התואר השני ו-11,075 ילמדו לתואר שלישי. נשיא המדינה ראובן ריבלין, יפתח בבוקר את שנת הלימודים בביקור באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, המציינת את שנתה ה-111.

"הסטודנטים שמתחילים את לימודי התואר הראשון, הם אלו שיבטיחו בעתיד את חוסנה של מדינת ישראל. מדובר במירוץ מול מדינות אחרות, ובהן גם איראן וערב הסעודית, שהבינו כבר מזמן שעתידה של מדינה נמצא בהשכלה הגבוהה ובמחקר, והן משקיעות משאבים אדירים על מנת להדביק את הפער", אמר פרופ' פרץ לביא, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון. "זהו מרוץ שבו אין למדינת ישראל את הפריבילגיה להישאר מאחור. המחקר בישראל והמשאב האנושי בה הם שמבטיחים את צמיחתה בכל התחומים. עלינו להתחייב לקידום ההשכלה הגבוהה ולטפח את ההון האנושי שלנו, כדי שמדינת ישראל תמשיך להיות מובילה, פורצת דרך וראויה לכינוי Start-up nation".

באוניברסיטה העברית לא יתקיימו הלימודים בשבועיים הראשונים בשל המו"מ הכספי שטרם הסתיים בין הנהלת המוסד לאוצר ולמועצה להשכלה גבוהה. בימים האחרונים ביקרו גורמים במל"ג את החלטת האוניברסיטה, וטענו כי ביכולתה להתייעל כדי לפתור את משבר הפנסיה התקציבית לגמלאיה, שלטענתה מאיים על יציבותה הכלכלית.

אמש מסרו מהאוניברסיטה העברית כי לא רק שהגורמים הממלכתיים אינם חותרים לפתרון, אלא "דורשים מהנהלת האוניברסיטה לכלות את נכסיה ומשאביה לטובת הפנסיה התקציבית. זאת כמובן על גב רווחתם של ה סטודנטים ופגיעה מהותית במחקר". עוד הוסיפו כי "בניגוד לנאמר על ידי האוצר וות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב), באופן תמוה ומפתיע, הם נסוגו מהסכמות מיד עם מינויו של יועץ מטעם האוצר לבדיקת סוגיית הטווח הארוך. במקביל, העלו הצעות חלופות לניהול תקציב תשע"ז באמצעים תזרימיים - כלומר שימוש בקרנות, בכספי מחקר ובתרומות. יש פה סתירה מפורשת להנחיות חדשות של ות"ת עצמה".

עוד הוסיפו: "באשר לטענות ההתייעלות, נציין כי האוניברסיטה העברית השלימה שלושה מהלכי הבראה בעשור האחרון, בתיאום עם ות"ת והאוצר. כמו שכבר צוין והוכח, ללא תשלומי הפנסיה התקציבית, לאוניברסיטה תקציב רווחי. חבל שמחר לא יפקדו את העיר ירושלים 23 אלף סטודנטים".

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "צר לנו על כך שהסטודנטים של האוניברסיטה העברית לא יתחילו מחר שנת הלימודים האקדמית יחד עם כולם. בוור"ה קיים אמון מלא בהנהלת האוניברסיטה העברית, וביכולתה להוביל את האוניברסיטה, ולהוציאה מן המשבר, ואנחנו מקווים שיימצא פתרון בהקדם".

ועד המורים מן החוץ במכללת בית ברל גם כן ישבית את יום הלימודים הראשון. "במשך שנים מרצות ומרצים במכללה מועסקים בתנאים מהמבישים שקיימים בתחום והגיע הזמן לשים לכך סוף", אמרה חברת הוועד, ד"ר אורנה דונת. "460 המרצים, המהווים יותר מ-60% מכלל הסגל, מועסקים כמורים מן החוץ. זהו דפוס העסקה פוגעני לפיו מקבלים המרצים תשלום בעבור שעות הוראה בפועל בלבד, ומועסקים בחוזי העסקה קצרים ושכרם אף נמוך משמעותית משכר המרצים מן החוץ במכללות אחרות".

המרצים הטובים - בקרייה האקדמית אונו, הקפיטריות - במרכז האקדמי פרס

לרגל תחילת שנת הלימודים האקדמית פרסמה הבוקר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות את תוצאות סקר איכות ההוראה, שנערך על ידי מכון מאגר מוחות בקרב 11 אלף סטודנטים. משקלול הפרמטרים השונים עולה כי הסטודנטים במרכז הבינתחומי הם המרוצים ביותר מאיכות ההוראה במוסד, במקום השני - הקריה האקדמית אונו ובמקום השלישי המרכז האקדמי רופין. נתוני הסקר מגלים גם כי שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה ואף מסביבת הלמידה היא של הסטודנטים במכללות הלא מתוקצבות. המכללות להנדסאים סוגרות את שתי הרשימות.

מבין האוניברסיטאות, רק האוניברסיטה הפתוחה נכללת בעשירייה הראשונה כשהיא מדורגת במקום השישי בשקלול הכללי של איכות ההוראה, שנעשה לפי חישוב דירוגי רמת הקורסים, טיב הוראת מרצים ומתרגלים, יחס מרצים לסטודנטים, שילוב טכנולוגיות למידה, אופן קביעת הציונים וכן תכנית הלימודים לתואר. אחריה על פי הסדר: בר אילן, הטכניון , תל אביב, אריאל, חיפה, העברית ובן גוריון. הטכניון, שבשנה שעברה דורג במקום ה-20, הידרדר למקום ה- 24, ואחריו אוניברסיטת תל-אביב ששומרת על המקום ה-30 במדרג. אוניברסיטת אריאל דורגה אשתקד במקום ה-23, אך ירדה השנה ל-31.

הקריה האקדמית אונו, המרכז הבינתחומי והמרכז האקדמי רופין מובילים בדירוג שביעות הרצון מרמת הקורסים. בתחתית דירוג שביעות הרצון נמצאות המכללות שנקר ואורט בראודה. הקריה האקדמית אונו מובילה גם בדירוג טיב המרצים, יחד עם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן והמרכז הבינתחומי. בתחתית דירוג המרצים נמצאות אוניברסיטת בן גוריון ומכללת אורט בראודה שבכרמיאל. בדירוג תכנית הלימודים מובילות הקריה האקדמית אונו, המרכז האקדמי רופין והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן. אוניברסיטת בן גוריון, יחד עם שנקר, חותמות גם את הדירוג הזה.

מדירוג "איכות סביבת הלמידה" בסקר עולה ה כי הקפיטריות הטובות ביותר נמצאות במרכז האקדמי פרס, והגרועות ביותר במכללת צפת ובמכון הטכנולוגי בחולון.