כאן שוכרים בכיף: האנשים שמעדיפים לשכור דירה ולא לקנות

בישראל רוב האנשים שואפים "להגיע לדירה" בבעלותם, אבל יש גם כאלה שיש להם אפשרות פיננסית לקנות, אבל הם מעדיפים לשכור ■ "פיספסתי את העליות. אין מה לעשות"

דותן מירום / צילום: איל יצהר
דותן מירום / צילום: איל יצהר

אין ספק שבוויכוח אם לקנות דירה או לשכור אחת - המציאות הרווחת בישראל היא שאם יש לך אפשרות רצוי שתקנה דירה, ואם אפשר יותר מאחת. הסיבות לכך רבות: ישראל היא מדינה צפופה ואין די קרקע לבנייה, מחירי הדירות תמיד עולים, תמיד יהיה ביקוש לדירות, שכירות היא בזבוז כסף מכיוון שבעלות על דירה עולה סכום דומה אך בסופו של דבר הדירה הופכת להיות שלך ושל צאצאיך והסיבות עוד רבות.

למרות כל אלו, רבים חושבים שהאופציה הנכונה היא לשכור דירה וגם מיישמים את המודל הזה. אחד מאותם "שוכרים תמידיים" הוא לא אחר מראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה לשעבר, יוג'ין קנדל, שכיום עומד בראש העמותה לחיזוק ישראל כאומת סטארט-אפ. קנדל מתגורר כיום בשכירות במבשרת ציון, לאחר שבמשך 18 שנים גר בשכירות בגבעה הצרפתית בירושלים. "גרתי שנים בשכירות כי פשוט לא יכולתי לרכוש את הנכס שגרתי בו. גם היום אחרי העליות אני יכול לרכוש דירה, אבל לא כמו זאת שאני גר בה במבשרת. פיספסתי את העליות. אין מה לעשות", אומר קנדל, המשער שגם ימשיך להתגורר בשכירות.

לעומת קנדל, יש כאלה שהמגורים בשכירות הם בפירוש אידיאולוגיה מבחינתם. דותן מירום (45) ואשתו גרים בשכירות בדירת 70 מ"ר ברמת אביב. מירום היה מנהל חטיבה בחברת מבטח סיימון ואח"כ סמנכ"ל בבית ההשקעות הלמן אלדובי, וכיום הוא עצמאי הנותן לבתי עסק וללקוחות פרטיים ייעוץ בתחום החיסכון לטווח הארוך. הוא אומר בביטחון מלא שהשקעה בנדל"ן מקורה בכשל פסיכולוגי.

"אני משוכנע שההשקעה לטווח הארוך בשוק ההון היא הדבר הנכון ביותר", הוא אומר. "אם מסתכלים על תשואות של מאה שנים אחורנית - הממוצע הוא כ-7% בשנה בשוק ההון, כלומר הכסף מכפיל את עצמו כל עשר שנים. אם אתה שם 100 אלף שקל היום, בטווח של 10 שנים ה-100 אלף הופכים ל-200 אלף. בעוד 20 שנה זה יהפוך ל-400 אלף שקל, אחרי 30 שנים ל-800 אלף שקל ואחרי 40 שנה ל-1.6 מיליון שקל. נדל"ן לא עושה את התשואות האלו בחיים. נדל"ן עשור מכפיל את עצמו ועשר שנים לאחר מכן עומד במקום".

הטיעון השני הוא שהסיכון בהשקעה בבית אחד ספציפי הוא גדול. "מספיק להסתכל על מה שקרה בארה"ב ולראות שמחירי בתים נחתכו בחמישים אחוז ויותר. בשנות התשעים בישראל היה קיפאון עשר עשר שנים במחירי הדירות. וגם כיום, למרות העליות אם נשווה את התשואות של מחירי דירות בחיפה, ואפילו בתל אביב, לתשואה של מדד תל אביב מאה מאז 2008 - המניות עשו יותר במידה משמעותית.

"מבחינת פסיכולוגית השקעה במניות נראית מסוכנת ובית נראה כמו השקעה בטוחה, אבל אני חושב שההפך הוא הנכון. מי שרוצה להשקיע בנדל"ן שיעשה זאת באמצעות פיזור השקעות בחברות נדל"ן. המקום היחידי שאפשר לעשות כסף בנדלן זה המינוף. כלומר, מי שרוכש במזומן דירה ורוצה להרוויח שכירות בוודאות עושה טעות".

 

דירה היא אשליה, לא השקעה

יאיר זוהר, (30) נשוי ואב לתינוק בן חודשיים, הוא מנהל פרויקטים בחטיבת השיווק של חברת Ewave Nadlan. למרות שהוא עצמו עובד בחברת נדל"ן, משפחת זוהר מתגוררת בשכירות בדירת ארבעה חדרים חדשה בנס ציונה, הכוללת מרפסת שמש וחניה, ותמורתה הם משלמים 5,200 שקל בחודש.

"אנשים רבים עושים את הטעות הנפוצה ורוכשים דירה, מתגוררים בה, וקוראים לזה נכס", אומר זוהר. "אבל נכס זה משהו שמניב כסף, ודירה למגורים זה לא נכס, זו הוצאה. מי שקונה דירה למגורים לא מתכוון למכור אותה, לכן זו אשליה. אני מעדיף לחיות בשכירות היכן שאני רוצה, בכל פעם אני יכול לשנות לפי צרכי המשפחה".

זוהר טוען ש"אדם שלוקח משכנתא ל-25 שנה, שם את הכסף שלו בבלוקים ובבטון ובעצם לא מרוויח דבר. בסוף רואים שבכסף הזה הדירה עלתה כמעט פי 2. בינתיים אני מעדיף להשקיע את הכסף שלי באפיקים אחרים, בין היתר בנדל"ן אבל לא באמצעות רכישת דירה בבעלותי אלא רכישת נכס לצורך מכירה שלו וגילום רווח".

מרק זאבי, מייסד ויו"ר חברת במבי, מתגורר בשכירות במושב דור, אבל מחזיק בבעלותו דירות. מבחינתו, שכירות היא יותר כלכלית. "היום עד 2% תשואה שווה יותר לגור בשכירות. ניתן גם להיות גמיש יותר במקום המגורים ולשנות לפי צרכים ומצב רוח. ב-7,500 שקל לחודש אפשר לגור ליד הים בבית ששווה 5 מיליון שקל. גם אם אגור בשכירות ב-10 השנים הבאות, לא אצליח לרכוש את הבית. יש דברים הרבה יותר טובים שאפשר לעשות עם 5 מיליון שקל".