שינוי במדדי MSCI יוביל למכירת מניות טבע; מיילן תימחק?

חברת המדדים תחל לחשב את חלקה של טבע במדדיה לפי מחיר המניה בניו יורק ■ מגיעה לסיומה השנה שעליה התחייבה מיילן כשנרשמה למסחר בת"א

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

חברת המדדים הבינלאומית MSCI עוברת בסוף המסחר היום לחשב את חלק מניית טבע  במדדיה על פי מחיר המניה בבורסת ה-NYSE האמריקאית (שם נסחרת טבע באמצעות תעודה מסוג ADR), במקום על פי מחיר המניה בישראל. בעקבות שינוי זה, תעודות הסל העוקבות אחרי המדד חייבות למכור מניות טבע בישראל, ולרכוש אותן בארה"ב, אם בדרך של מכירה ישירה ואם באמצעות המרת התעודות (פעולה הדורשת תשלום של עמלה מסוימת). אי לכך, בשלב הנעילה בתל אביב היום טבע צפויה לרכז מחזור מסחר גדול.

לדברי האנליסט סטיבן טפר מבנק ההשקעות אי.בי.אי, שינוי זה אינו צפוי להשפיע על מחיר מניית טבע, וגם לא על מחזורי המסחר במניה, אולם הוא צפוי להשפיע לרעה על מחזור המסחר במניה בבורסה בתל אביב, ולכן גם על כלל מחזורי המסחר בבורסה המקומית.

על פי הערכות משקיעים, ההחזקה של תעודות הסל העוקבות אחרי מדד MSCI בטבע, היא כ-2 מיליארד שקל, כ-4% משווי השוק של החברה. מחזור המסחר הממוצע של טבע בחצי השנה האחרונה הוא כ-100 מיליון שקל ביום, כ-10% מהמסחר הכולל במניות בבורסה בתל אביב.

בטווח המיידי, נראה כי סוחרי ארביטרז' רכשו היום מניות טבע בירידות בבורסת תל אביב במטרה למכור אותן לתעודות שצריכות לרכוש אותן מחדש בארה"ב. סביר כי רוב הקנייה והמכירה בוצעה גב אל גב בשעת הנעילה.

מכה פוטנציאלית נוספת למחזורים

מחזורי המסחר בבורסה עלולים לספוג בקרוב מכה נוספת, אם תחליט חברת מיילן  להימחק מן המסחר. כאשר מיילן נרשמה למסחר בבורסה בתל אביב, היא התחייבה להישאר בבורסה כשנה, וזו מגיעה לסיומה במהלך חודש נובמבר. למיילן ישנה האפשרות להימחק מן המסחר עם סיום השנה הזו. החברה ריכזה במהלך השנה מחזור מסחר ממוצע יומי של 28 מיליון שקל בתל אביב.

מיילן ביקשה להירשם למסחר בתל אביב כדי להקל עליה לרכוש את חברת פריגו ולמחוק אותה מן המסחר - הצעת רכש שלא התקבלה בסופו של דבר, כך שהמניע העיקרי שלה להיסחר בת"א כבר לא קיים. עם זאת, מיילן נמצאת במדדים המובילים בבורסה, כך שהיה לה רווח מן הרישום בת"א. כיום, היא אינה מאוד פעילה מול המשקיעים הישראלים. מיילן טרם הצהירה מה בכוונתה לעשות, אולם אם היא אכן תחליט להימחק, זו תהיה מכה נוספת לבורסה החבוטה ממילא. כמו כן עלולה החלטה כזו לגרום תנודתיות במדדים.