האוצר הציע להבטיח השכר באגד ולקיים מו"מ ללא שביתה

באגד ובהסתדרות ■ סירבו מנכ"ל האוצר מנהל את המו"מ, וקיים פגישה נוספת עם הנהלת הקואופרטיב ■ אגד דורשת מקדמה של 250 מיליון שקל מבלי להסיר את איום השביתה

משרדי האוצר והתחבורה הציעו בפגישת המו"מ אתמול (ד') עם הנהלת אגד לנהל שיח מואץ לפני מועד השביתה המתוכננת ליום ב' הבא, 7 בנובמבר, על הזרמת מקדמות שיבטיחו את שכר העובדים בזמן הקרוב. מטרת ההצעה היא לאפשר מו"מ אינטנסיבי בן חודש על הסכם הסובסידיות והתחרות הבא, שלא בצל איום שביתה. בממשלה אומרים כי נציגי אגד הסכימו לכך בתחילה, אך מאוחר יותר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן סיכל את המהלך.

יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, התייחס בחיוב להצעה להבטיח את שכר העובדים. "שמענו שמסתובבת הצעה כזאת, ואנחנו לא נגד, אנחנו בעד", אמר אדרי. "המו"מ לא מתנהל איתנו אלא עם אגד ישירות, אבל המדינה צריכה להזרים את כל הכספים שמגיעים לאגד, לא רק משכורות; כל מה שצריך שאגד תמשיך להתקיים. ומה אם פתאום לא יהיה כסף לדלק? צריך לדעת שיש לאגד איתנות פיננסית לפעול".

חרף הנימה החיובית, אדרי הביע ספק לגבי היכולת להגיע להסדר מהסוג המוצע. "בין הצעות לבין תכל'ס, הדרך ארוכה. הרי מה נשאר, יום וחצי? בוא נראה שמעבירים את הכסף. אנחנו לא מחפשים לשבות".

דובר אגד, רון רטנר, התייחס להצעה בשלילה והסביר: "הדרישה להעברת מקדמות בסך 250 מיליון שקל אינה עומדת בפני עצמה. קיזוז הכספים נעשה על ידי האוצר באופן בלתי-חוקי. אגד דורש לקיים מו"מ מרתוני כדי לגשר על הפערים עם האוצר והתחבורה ולסכם על עקרונות ההסכם... כידוע, ההסתדרות היא זו שהכריזה על השביתה המתוכננת במסגרת סכסוך העבודה, מתוך הבנה שרק קידום הסכם תשומות חדש יאפשר לאגד לחתום על הסכם קיבוצי חדש עם העובדים".

 

היום (ה') בצהריים החלה בלשכת מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד פגישת מו"מ נוספת, בהשתתפות סגן ראש אגף התקציבים אודי אדירי, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, יו"ר אגד אבי פרידמן, יו"ר אגף הכספים באגד שמעון גולדברג, וסמנכ"ל הכספים של החברה גלעד ריקלין. ל"גלובס" נודע כי בעקבות פגישת שר האוצר משה כחלון עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ביום ב' השבוע, מינה כחלון את באב"ד למנהל המו"מ מטעם האוצר.

בממשלה טוענים כי בניגוד לטענות אגד על הסכמה להוצאת קווים נוספים לתחרות, החברה הציבה אולטימטום בן שלושה חלקים: הסכם ל-18 שנה, תוספת של 200 מיליון שקל לסובסידיה הנוכחית לכיסוי העלויות העודפות, ועצירת התחרות - כלומר עצירה של הוצאת קווים נוספים מאגד. נציין כי גישת הממשלה לתחרות בתחום בעייתית מלכתחילה, כי בפועל מדובר בתחרות על קבלת מונופול ל-6-12 שנה באשכולות שיוצאים למכרזים.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), המשמש יו"ר ועדת המשנה לתחבורה הציבורית, אמר ל"גלובס" כי אם המשבר יתארך, הוועדה בראשותו תזמן דיון בעניין. "ברור לי שלאגד יש תפקיד מאוד מרכזי במערך התחבורה הציבורית בישראל", אמר חנין. "אני מקווה שייעשה מאמץ אמיתי להידברות ולפתרון בעיות, כדי שלא נגיע למצב שבו מרכיב כל כך גדול בתחבורה הציבורית בישראל יושבת, עם נזקים כבדים לכלכלה, ולציבור נוסעים גדול שאין לו באמת אלטרנטיבות".

מטעמו של ניסנקורן נמסר: "יו"ר ההסתדרות לא פעל בשום צורה שהיא לסכל את הצעת האוצר. הוא ממתין להצעות אמיתיות וקונקרטיות באשר לפתרון המשבר, וממתין לשמוע מהנהלת אגד שברגעים אלה יושבת עם האוצר מהן ההצעות שעומדות על הפרק. לאחר שיישמע את ההצעות - הן ייבחנו".