גל"צ - גיוון אינו סיסמה

הגברת הגיוון היא צו השעה, וזה מה שקורה עכשיו בגל"צ

ירון דקל / צילום: תמונה פרטית
ירון דקל / צילום: תמונה פרטית

תגובה לטור "מחובריזם, מקורביזם ונפוטיזם בגלי צה"ל", אלי ציפורי, "גלובס", 27.10.16

יאיר שרקי הצעיר הוא אחד השמות החמים בתעשייה. שם כל-כך חם, שבתאגיד השידור הציבורי החתימו אותו על חוזה מרשים, והבטיחו לו, למרות גילו הצעיר, תפקיד בכיר ככתב הפוליטי הראשי. שרקי, שבינתיים חזר לערוץ 2, השתחרר משירותו הצבאי בגלי צה"ל לפני כשנה וחצי, ונקלט במהירות בחברת החדשות של ערוץ 2. יאיר שרקי אינו עלה תאנה. הוא דוגמה ומופת לעיתונאי מעולה, אמין וערכי. את ניסיונו רכש כחייל בגלי צה"ל.

למרות הייחוס המשפחתי (אביו הוא הרב אורי שרקי), שרקי לא התקבל לגלי צה"ל בזכות אבות. ועדת המיונים, שבוחרת מדי שנה קבוצה מצומצמת של חיילות וחיילים (בעלי פרופיל לא קרבי) לשירות בתחנה, בוחנת כישרון, חריצות, יכולת עמידה בלחצים ועוד. כמי שעומד בראש הוועדה זה כמה שנים, אני יכול לקבוע שדווקא פרמטר אחד אינו נלקח בחשבון: ייחוס משפחתי.

שנים נאבקו מפקדי גלי צה"ל בדימוי שדבק בתחנה, שלפיו כדי להתקבל יש צורך בקשרים. אנו כה מודעים לתדמית השגויה, עד שלפי כ-3 חודשים, בהפוך על הפוך, פרסמנו סרטון שהפך לוויראלי, ובו דודו ארז "מראיין" כמה חיילים מהתחנה, כשהוא לא מאמין שהם התקבלו מבלי ששם משפחתם הוא שם של סלב או שהם מקורבים למישהו מהתחנה.

הסרטון נועד - כמה מפתיע לקוראי מאמרו של אלי ציפורי - דווקא למועמדים לשירות צבאי, כדי שיאמינו שאם הם טובים באמת, הם יכולים להגיע לשרת בתחנה - ללא קשר לייחוסם המשפחתי או למקום מגוריהם.

המאמר על "הבנים של", שפורסם במדורו של ציפורי, חוטא למציאות - וחבל. כיום התחנה מגוונת מאי-פעם, ובין חייליה ניתן למצוא ייצוג למדינת ישראל כולה: פריפריה ומרכז, יוצאי אתיופיה, חובשי כיפות סרוגות, חרדים, בני הדור הראשון והשני לעלייה מרוסיה, עירוניים, בני מושבים וקיבוצים וחיילת ערבייה משפרעם.

לא מקרה הוא שקריין החדשות הראשי בגלי צה"ל, שיבל כרמי מנסור, המוכשר והרהוט, הוא בן עוספייה ששירת בעצמו כחייל בתחנה.

העיתונאים, שצוינו בטור כ"בנים של", הם עיתונאים מצוינים בתחומם, ולא היו זקוקים לחסדי הורים בתחילת דרכם. גיא זהר, עמליה דואק, גיא פינס ודפנה ליאל בולטים ומוערכים בזכות הניסיון, ההתמדה והכישרון. עובדה שהם ממשיכים לבלוט גם בכלי תקשורת אחרים.

יש בעיניי כמה דברים מרכזיים שמאחדים את בוגרי גלי צה"ל הפזורים בתקשורת הישראלית. ולא, זה אינו הקו הפוליטי שמשותף להם. גם לא דרך ההתבוננות על הנעשה בחברה המשוסעת בישראל. דברים אחרים מחברים את אודי סגל, אילנה דיין, עמוס הראל, גאולה אבן, עמית סגל, קרן נויבך, ספי עובדיה, קרן מרציאנו ומתן חודורוב: היושרה העיתונאית, החתירה להביא את העובדות בסיקור ובשידור נטולי פניות, ולא מעט אומץ-לב עיתונאי. לא בכדי רבים מהם זכו בפרס סוקולוב לתקשורת. גלי צה"ל, בעיניי, היא תו תקן לאיכות עיתונאית בלתי מתפשרת.

מתחילת תפקידי סברתי שיש מקום לפעול להגברת הגיוון בגלי צה"ל, הן בקדמת הבמה - שדריה - והן בחיילים המשרתים בה. מי שמאזין היום לגלי צה"ל שומע קולות שונים, המעלים מדי יום לשיח הציבורי שלל דעות וכיווני מחשבה. אין קול אחיד ולא קו אחד בשידורי התחנה. רזי ברקאי לצד אראל סגל, יעקב ברדוגו לצד רינו צרור, יועז הנדל לצד יעל דן, עירית לינור לצד טלי ליפקין-שחק.

ריבוי דעות הוא חלק ממהותו של השידור הציבורי, חלק משידור מעניין ורלוונטי. הוא חייב לעורר דיון, ויכוח, מחשבה. להרגיז ולאתגר.

מתוך תפיסה זו, הייתי נחוש לפתוח את התחנה עוד יותר למי שלא הצליחו להגיע אליה בעבר. "פרויקט הפריפריה של גלי צה"ל" הושק לפני כשנתיים וחצי, ובמסגרתו נודדים אנשי גלי צה"ל ובוגרי התחנה בבתי ספר בכל רחבי הארץ על מנת לעודד צעירות וצעירים להגיע למיונים.

המסר, שנשמע בעכו, בקריית שמונה, ברמלה ובדימונה, היה ברור וחד: גלי צה"ל אינה מעבר להרי החושך. אין צורך בקשרים על-מנת להתקבל, ואין מדובר בגילדה המורכבת מ"בנים של". בואו למיונים - מי שראוי יתקבל. צה"ל הוא שקובע מי יוכל להגיע למיונים (לדוגמה בנים בעלי פרופיל קרבי אינם מגיעים למיונים), ומי שעומד בקריטריונים - שערי התחנה פתוחים בפניו.

אני מאמין שהאדם הוא תבנית נוף מולדתו, וחיילים מקריית שמונה, מגוש עציון, מנתיבות ומבאר-שבע מביאים איתם לגלי צה"ל את הערכים, את האמונות ואת הדעות שעליהם חונכו. אנחנו מאמינים, כפי שקובע חזון גלי צה"ל, בשילוב חיילים בעמדות מפתח. הצבת חיילים מכל רחבי הארץ בתפקידים משפיעים בעמדות שידור, הפקה ועריכה, היא ערך שמאזיני גלי צה"ל יוצאים נשכרים ממנו.

בהגדלת הגיוון תוביל גלי צה"ל לחיזוק דור העתיד של התקשורת הישראלית, ובמילים אחרות - לצמיחתם של עוד יאיר שרקים. גיוון אינו סיסמה. זה צו השעה, וזה מה שקורה עכשיו בגלי צה"ל. 

■ הכותב הוא מפקד גלי צה"ל. 

לצפייה בסרטוני התדמית של גלי צה"ל:

https://www.facebook.com/glzradio/videos/1103973916312100

https://www.youtube.com/watch?v=doVqUeX4dKc