חברת SpaceX תשוב לפעילה סדירה כבר בחודש הבא

מתקן השיגור הראשון של SpaceX, שנמצא דרומית לנמל החלל קייפ קנוורל, נפגע בתאונה שהתרחשה ב-1 בספטמבר

אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX / צילום: רויטרס
אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX / צילום: רויטרס

מנכ"ל SpaceX, אילון מאסק, אמר בסוף השבוע כי חברת מתקני השיגור לחלל שלו מתכננת להשיב את הרקטות שלה לפעולה באמצע דצמבר. הרקטות קורקעו בעקבות תאונה שהתרחשה באתר שיגור לפני חודשיים.

בריאיון ל-CNBC אמר מאסק כי החוקרים גילו את הסיבה להתלקחות הרקטה פאלקון 9 ב-1 בספטמבר בעת תדלוקה לצורך בדיקת טרום-טיסה שגרתית.

בתאונה נהרס לוויין תקשורת של חברת חלל תקשורת הישראלית בשווי 200 מיליון דולר, וצי רקטות פאלקון 9 קורקע בפעם השנייה בתקופה של 14 חודשים.

סיבת התאונה הייתה בעיה במערכת התדלוק שבעטיה נוצר חמצן מוצק בתוך המכל בחלק העליון של הרקטה. החמצן יצר תגובה כימית עם בקבוק מפחמן מרוכב שהכיל הליום נוזלי ושנמצא בתוך מכל החמצן, ועקב כך התרחשה התפוצצות.

 

"אני חושב שפתרנו את הבעיה", אמר מאסק, המכהן גם כמנכ"ל טסלה. הוא הוסיף כי בעיה כזאת לא צצה מעולם בתולדות המשגרים.

מאסק לא ציין איזו טיסה תשוגר בפעם הבאה, וגם לא אם תשתמש SpaceX במתקן שיגור חדש במרכז החלל קנדי בפלורידה, או תבצע את השיגור מהאתר שלה בבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה.

מתקן השיגור הראשון של SpaceX, שנמצא דרומית לנמל החלל קייפ קנוורל, נפגע בתאונה שהתרחשה ב-1 בספטמבר. SpaceX סירבה לשחרר פרטים על היקף הנזק. לחברה יש רשימה של כ-70 שיגורים לחלל, בשווי כולל של יותר מ-10 מיליארד דולר.

שלשום (ו') הודיעו נאס"א ו-Orbital ATK כי טיסת המטען הבאה של אורביטל לתחנת החלל הבינלאומית תבוצע באמצעות רקטת Atlas 5, שמסוגלת לשאת מטענים כבדים יותר, והמיוצרת בידי United Launch Alliance, ולא במשגר Antares של אורביטל. שינוי המשגר יאפשר לנאס"א להטיס 300 ק"ג נוספים של מטען לתחנת החלל, בעוד SpaceX שבה לבצע שיגורים.

נאס"א שכרה את אורביטל ואת SpaceX להטיס מטענים לתחנה לאחר טיסות מעבורת החלל הופסקו ב-2011.

תנאי החוזה של אורביטל עם United Launch Alliance, שותפות של לוקהיד מרטין ובואינג, לא נחשפו. ההשקה מתוכננת לתחילת 2017, לדברי נאס"א.