אפליקציה חדשה בארה"ב מריצה את קלינטון לניצחון

אפליקציה חדשה שנקראת #NeverTrump מאפשרת לבוחרי קלינטון המתגוררים במדינות האדומות לאתר את תומכי המועמדים השלישיים ולהגיע עמם להסכם של כבוד שיביא את קלינטון לבית הלבן

הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)

אפליקציה חדשה מאפשרת לתומכיה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילארי קלינטון, במדינות בהן התוצאות ידועות מראש, להתחבר עם תומכיהם של שני המועמדים העצמאיים. 

בוחרי קלינטון המתגוררים ב"מדינות האדומות" (מדינות בהן באופן מובהק קיים רוב דמוקרטי, בניגוד ל"מדינות הכחולות" בהן הרוב הוא רפובליקני) יוכלו באמצעות האפליקציה לאתר את תומכיהם של ג'יל שטיין, המתמודדת כמועמדת בבחירות מטעם המפלגה הירוקה, או את תומכי גארי ג'ונסון, המועמד מטעמה של המפלגה הליברטריאנית. 

האפליקציה, שנקראת #NeverTrump, תאפשר להם ליצור ביניהם קשר, לשתף ביניהם מידע ולהסכים להחליף הצבעות, במטרה לסלול את דרכה של קלינטון בבטחה לבית הלבן ולהביס את דונלד טראמפ, יריבה הרפובליקאי.

השיטה חוקית בארה"ב ופשוטה יחסית: מצביעי המועמדים השלישיים יתנו קולם לקלינטון במדינות בהן נצחונו של טראמפ נראה מובטח, ומצביעי קלינטון יעבירו קולותיהם למועמד המבוקש במדינות בהן המירוץ צמוד.

האפליקציה פותחה על ידי עמית קומר, תומך נלהב של קלינטון ומתכנת ב-Trimian, סטארט-אפ הממוקם בסיליקון ואלי. לדברי קומר, ההשראה לפיתוח האפליקציה הגיעה לאחר שהיגר לארה"ב מארץ הולדתו, הודו, ונוכח לדעת שכמות הבוחרים בהשוואה לארצו דלילה, באופן יחסי. (בארה"ב מצביעים פחות ממחצית מבעלי הקולות הכשרים, בעוד בהודו אחוז ההצבעה עומד על 58%. באוסטרליה אגב קיימת חובת הצבעה, ואחוזי ההצבעה עומדים על 95%).

"הסיבה אינה כי האנשים פחות מתעניינים", הסביר קומר. "הם פשוט מרגישים שהקול שלהם אינו משנה". לטענתו, כאשר אתה מעניק לאנשים את האפשרות להחליף הצבעות, אתה מונע מהם להשתמש בתירוץ הזה כדי לא ללכת להצביע.

האפליקציה עובדת על שיטת הכבוד ההדדי, ומאפשרת לבוחרים לצ'וטט עם השותפים הפוטנציאלים שלהם על מנת לבדוק את הסכמתם להחלפת הקולות. האפליקציה מאפשרת אפילו לבחור את ההתאמה הטובה ביותר על גבי מפה מתוך המדינות הקיימות.

קומר ציין כי עד כה יותר מ-25 אלף משתמשים הורידו את האפליקציה מאז חודש ספטמבר, והעריך כי נוצרו לפחות 9,000 זיווגים מוצלחים שאולי יובילו לנצחונה של קלינטון בבחירות שייערכו בעוד יומיים.