הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים - 2.1%

העודף המצטבר בגביית מסים מתחילת השנה מסתכם ב-6.1 מיליארד שקל

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.1%, כך עולה מנתוני ביצוע התקציב לחודש אוקטובר שמפרסם היום (ד') האוצר. הגירעון התקציבי גדל באוקטובר ב-2 מיליארד שקלים והגיע במצטבר ל-8.2 מיליארד לעומת 7.7 מיליארד אשתקד.

הוצאות משרדי הממשלה גדלו ב-6.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-7.8% והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-1.9%.

ואולם, התמונה הזו מטעה משום שבפועל הגידול בתקציב הביטחון גבוה מהמתוכנן בעוד שהגידול בתקציבי המשרדים האזרחיים נמוך מהמתוכנן: באוצר מציינים כי בתקציבי המשרדים האזרחיים תוכנן בשנת 2016 גידול בשיעור של 11.4% (לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2015), בעוד שבתקציב המקורי של מערכת הביטחון תוכננה ירידה בשיעור של 3.7%.

העודף המצטבר בגביית מסים מתחילת השנה מסתכם ב-6.1 מיליארד שקל. נתוני המגמה ממשיכים להצביע על גידול בגביית המיסים בקצב שנתי ממוצע של כ-6% עד 7%, עם האצה מסוימת בחודשים האחרונים, בעיקר במסים עקיפים.

עקב החגים שחלו בחודש אוקטובר, החליטה רשות המסים על דחיית מועד התשלום של המסים ליום האחרון של החודש. בגלל הפיגור של ממשקי הרישום, העביר האוצר סכום של 7.4 מיליארד שקלים מההכנסות בנובמבר לחודש אוקטובר, כך שאומדן גביית המסים בחודש אוקטובר עומד על סך של 21.9 מיליארד שקל - לעומת 21.7 מיליארד שקל לפי תחזית הההכנסות המעודכנת מיולי.