איש ההיי-טק פיטר ת'יל יסייע לצוות המעבר של טראמפ

ת'יל, שהשקיע בכ-200 סטארט-אפים, ישחק תפקיד בבחירת המועמדים שאותם ימנה טראמפ ובקביעת אילו מבין ההבטחות שהשמיע טראמפ במסע הבחירות שלו יהפכו למדיניות

פיטר ת'יל/ צילום:רויטרס
פיטר ת'יל/ צילום:רויטרס

משקיע ההון סיכון פיטר ת'יל, המכהן גם כדירקטור במועצת המנהלים של פייסבוק, יצטרף לצוות המעבר של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, במהלך שמגבש את כוחו של הדירקטור ושעשוי לסייע לעמק הסיליקון להשפיע על החלטות הממשל הבא.

ת'יל, אחד ממנהלי הטכנולוגיה המועטים שתמכו במועמד הרפובליקני, ישחק תפקיד בבחירת המועמדים שאותם ימנה הנשיא הבא, ובקביעת אילו מבין ההבטחות שהשמיע טראמפ במסע הבחירות שלו יהפכו למדיניותו של הנשיא ה-45 של ארה"ב, לדברי מקורות שמכירים את הדיונים על מינויו של ת'יל. תוארו ותפקידו המדויק של ת'יל עדיין לא נקבעו, לדברי המקורות. במועד מוקדם יותר דיווח הפינגטון פוסט כי תיל יוביל את צוות המעבר.

ממשלה מקולקלת

ת'יל, שנשא דברים בזכות טראמפ בוועידה הרפובליקנית הארצית בקיץ, והביע שוב את תמיכתו בטראמפ לפני הבחירות, השמיע את הטענה שהפכה לפזמון חוזר פופולרי בקרב תומכי טראמפ: הממשלה מקולקלת ואנשי חיצוניים הם היחידים שמסוגלים לתקן אותה.

ת'יל בן ה-49, גינה בפומבי את מעורבות ארה"ב במלחמות זרות, את רמת החוב הגבוהה ואת ההוצאות הלא-יעילות על הגנה, סחר, שירותי בריאות ואשראי לסטודנטים. מקורות שמכירים את הדיונים על תפקידו של ת'יל בממשל טראמפ אומרים כי הבזבוז הממשלתי יהיה אחת הסוגיות שאותן יציב ת'יל בוודאות בעדיפות עליונה עבור הנשיא הנבחר.

במאמציו לקצץ את הוצאות הממשלה עשוי ת'יל לנסות ולבצע רפורמה מקיפה במדיניות הרכש הממשלתית. דרישות קשוחות מצדם של קבלנים קיימים, לו"ז ארוכים ותקנות ציות שעלותן גבוהה - היו מתסכלים עבור חברות סטארט-אפ שביקשו לעשות עסקים עם הדוד סאם.

שינוי המצב ייטיב עם חברות טכנולוגיה, כולל החברה של ת'יל עצמו. השינוי גם יקדם חוק בן 22 שנים , שבחודש שעבר שימש לראשונה כבסיס לתביעה משפטית נגד צבא ארה"ב שהגישה Palantir Technologies, שבהקמתה השתתף ת'יל. החברה זכתה בתביעה, והבטיחה לעצמה את הזכות להתחרות על חוזה תוכנה ששוויו הפוטנציאלי מגיע למיליארדי דולרים.

למרות הישגיו של ת'יל בתחום הטכנולוגיה - הוא השתתף גם בהקמת פייפל ומושקע כעת בכ-200 חברות סטארט-אפ באמצעות Founders Fund ו-Mithril Capital - הוא לא הפך את האג'נדה של תעשיית הטכנולוגיה לאג'נדה של עצמו.

תמיכתו של ת'יל בטראמפ עוררה לעתים קרובות בוז בעמק הסיליקון בעל הנטיות השמאלניות. כוונתו של טראמפ להגביל את ההגירה, והדברים שאמר על נשים, עוררו תיעוב מיוחד בקהילת הטכנולוגיה, שתלויה מאוד באזרחים זרים ושהפכה את הגיוון לעדיפות עליונה בשנים האחרונות.

למרות שת'יל אמר כי דבריו של טראמפ על נשים היו "פוגעניים ובלתי הולמים בבירור", הוא שמר על שתיקה בכל הנוגע לסוגיית ההגירה ולסוגיות מדיניות אחרות שמדאיגות את עמק הסיליקון, כולל נייטרליות הרשת והדרישה שחברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות ישיבו לארה"ב את המזומנים שהן מחזיקות בחשבונות בחו"ל.

ת'יל נמצא בנסיעה לחו"ל, והדבר דחה את ההכרזה הרשמית על תפקידו בצוות המעבר. עד לפרסום הכתבה לא ניתן היה להשיגו לצורך תגובה לכתבה. אחד מדוברי ת'יל סירב להגיב. נציגים ממטה הבחירות של טראמפ לא היו זמינים לתגובה.