לאחר הסערה בכנסת: חוק ההסדרה אושר פה-אחד

(עדכון) - לפני ההצבעה על הצעת החוק שנועדה למנוע את פינוי עמונה, שר הביטחון תקף את יו"ר הבית היהודי במהלך פגישת ועדת ראשי מפלגות הקואליציה: "אתם מסכנים את המדינה בשביל גחמה אלקטורלית" ■ היועמ"ש: "מדובר בחוק לא חוקתי"

ראש הממשלה רצה לדחות, אבל השרים תמכו: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הערב (א') פה-אחד את "חוק ההסדרה" השנוי במחלוקת, ששואף להסדיר את מעמד הבנייה על אדמות השייכות לפלסטינים ואת המעמד החוקי של המאחזים. שבעה שרים תמכו במהלך ואף אחד מהם לא התנגד - זאת לאחר שחמשת שרי הליכוד תמכו במהלך בוועדה: אלקין, אקוניס, גמליאל, רגב ושטייניץ. כחלון והשרים החרדים נעדרו מהדיון על חוק ההסדרה בוועדת שרים לחקיקה. קודם לכן פעל נתניהו לדחיית ההצבעה, מכיוון שהזהיר כי הדבר ישפיע על בג"ץ בדיון על דחיית פינוי עמונה

השר נפתלי בנט אמר לאחר ההצבעה: "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש הממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".

שרת המשפטים שקד הוסיפה: "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע 'לוחמה משפטית'. הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום". שרת התרבות והספורט מירי רגב הסבירה מדוע הצביעה בעד: "אנחנו צריכים להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון".

 

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בדיון כי יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר מכין הצעת חוק בנושא ההסדרה, בתקווה שתהיה, לדבריו, חוקתית ונוחה יותר ברמה הבינלאומית. הוא הוסיף כי הוא מבקש להביא אותו להצבעה בהקדם.

מוקדם יותר הודיעה שקד כי הוועדה תצביע על החוק, חרף ניסיונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההצבעה פעם נוספת. כמו כן, הודיעה השרה כי אף חוק נוסף של הקואליציה לא יעלה לדיון היום בוועדת השרים.

דבריה של שקד מגיעים לאחר שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הכריז כי מפלגתו תטיל וטו על כל החוקים של סיעות הבית היהודי וכולנו בוועדת השרים לענייני חקיקה, בטענה כי "הם תוקעים את החקיקה של הליכוד". הסיבה, לדבריו, היא כי משרדי האוצר והמשפטים מעכבים ללא סיבה חוקים של ח"כים בליכוד.

המשמעות של הווטו שהוטל הוא שכל החוקים של חברי הקואליציה יידחו בשבוע. לכך מתווספת המתיחות בין הליכוד והבית היהודי סביב ההצבעה על חוק ההסדרה ו התנגדות כחלון ל"חוק הג'ובים" של ביטן , שנועד לאפשר לחברי כנסת ולשרים לשעבר לכהן כדירקטוריונים בחברות ממשלתיות מבלי להוכיח כישורים מיוחדים.

ביטן מסר בהתייחסות להתפתחויות האחרונות: "הגיעו מים עד נפש. שורה ארוכה של חוקים חשובים שיזמו חברי הכנסת של הליכוד וסיעות הבית הנוספות מעוכבות או נדחות בטענות שונות, תוך ניצול משרדי המשפטים והאוצר כשרוב החוקים הפרטיים של כולנו והבית היהודי עוברים". לדבריו, "מאז שהתמניתי ליו"ר הקואליציה אני נלחם בכך. הצלחתי לשפר את המצב, אולם קצתי בתופעה ויש לטפל בה מהשורש".

ארגון "שלום עכשיו" מסר הערב כי "אם חוק ההסדרה יעבור, נעתור נגדו לבג"ץ". לטענת הארגון, "החוק אינו חוקתי. אנו בטוחים שבבוא העת יהיה זה בג"ץ שיעצור את השתוללות הימין הקיצוני, שמבקש להסדיר גזל של אדמות פרטיות באמצעות חקיקה".

בשבועות האחרונים, הבהירו יו"ר כולנו ושר האוצר משה כחלון ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כי הוא מתנגד לסגירת תאגיד השידור הציבורי, בהתאם להצעת החוק שמוביל ח"כ ביטן. לפני כשבוע, התייחס ביטן באירוע "שבתרבות" בתיאטרון חולון לצעדים לביטול הקמתו של תאגיד השידור החדש ולצוות הבדיקה שהוקם בנושא. לדבריו, "התאגיד יהיה אנטי-ממשלתי באופן מוחלט. בדקנו את הפייסבוק שלהם, מדובר באנשים שמאלנים באופן מובהק והם רוצים לממש את האג'נדה שלהם".

הבוקר, הסלימה ישיבת הממשלה בדיון על חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי המאחז הלא חוקי עמונה. בנט התייחס לחוק ההסדרה, ובתגובה נתניהו תקף אותו ואמר: "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע, בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

הרוחות בישיבה החלו לסעור כששרת התרבות מירי רגב אמרה כי "ראש הממשלה מעולם לא אמר שהוא נגד חוק ההסדרה". נתניהו פנה אליה ואמר: "אני לא זקוק להגנה מול הספינים. גם של הפוליטיקאים וגם בתקשורת". רגב המשיכה: "חבל שהבית היהודי מציירים כאילו רק הם בעד הסדרה והליכוד לא". בשלב זה שאל בנט את נתניהו אם הוא בעד חוק ההסדרה, ורגב התפרצה והשיבה: "בטח שהוא בעד חוק הסדרה". נתניהו תקף ואמר: "אני לא צריך את ההגנה שלך מירי, לא נבזבז כאן זמן על בלוגרים", ובנט המשיך ללחוץ: "מצוין, אז תצביעו בעד החוק". לכך ענה ראש הממשלה: "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

גורם בליכוד מסר בעקבות העימות כי "די ברור שגם הבית היהודי רוצים לדחות את חוק ההסדרה אבל הם רוצים שהליכוד יהיה חתום עליה. זו התנהלות של עשיית רווח פוליטי גם במחיר שעלול לפגוע בהתיישבות ובדחייה". לאחר הסערה, פרסמה השרה רגב בעמוד הפייסבוק שלה הבהרה: "הליכוד בעד הסדרת היישובים ביהודה ושומרון. נקודה. כל הצגה אחרת של הדברים היא מיצג שווא ממניעים פוליטיים צרים.
אנחנו מבינים את חשיבות החוק שאותו אנו מובילים והליכוד לא ייתן יד להרס בתים. כפי שאמרתי היום: 'אם בית המשפט לא יקבל את בקשת הממשלה לדחיית הפינוי בעמונה, אנחנו יודעים להעביר חוק גם בתוך שבוע'".

מהיועץ המשפטי לממשלה נמסר כי: "היועץ המשפטי לממשלה הציג הערב לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, ובאופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי.

"הצעת החוק אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים. בהתאם לכך, סבור היועץ המשפטי לממשלה כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי.

"בהמשך לכך, עמד היועץ המשפטי לממשלה על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק, ובכלל זה ביחס לבקשת המדינה מבג״ץ לדחות את פינוי עמונה".