האתגר המרכזי של חזקיהו

אגף החשכ"ל חזק בממשלה ובאוצר - ויש לשמור על כך

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

רוני חזקיהו הוא יושב ראש הבנק הראשון שמסכים לוותר על משרתו כדי לשמש בתפקיד החשב הכללי של מדינת ישראל - התקדים הזה כשלעצמו מעיד על החשיבות והיוקרה שאליהם הגיעה המשרה בתום שש שנות כהונתה של מיכל עבאדי-בויאנג'ו. קשה היה למצוא היום באוצר מישהו שיסתייג ממינויה של אישיות כה בכירה מעולם הבנקאות ובעלת רקורד עשיר כשל חזקיהו. נכון שהיו באוצר מי שרצו לקדם מועמדים אחרים לתפקיד, אך גם הם העדיפו לראות אותו בלשכת החשב הכללי על פני כל מועמד שאינו מטעמם. "שמרני", "מבין עניין", "מקצוען" - היו חלק מהתארים שהוצמדו היום לחשב הכללי הבא.

מעבר לניסיון העשיר מביא חזקיהו לתפקיד גם יחסי אמון קרובים עם שר האוצר - אלה נכסים חשובים אך לא מספיקים כדי להצליח. העובדה שהוא מתחיל את תפקידו בעיצומה של כהונת השר והממשלה, מחייבת את חזקיהו להיכנס לעניינים במהירות המרבית. זו איננה משימה פשוטה, במיוחד לאדם כמו חזקיהו שלא מילא בעבר תפקיד ממשלתי בכיר (כמפקח על הבנקים הוא היה עובד בנק ישראל). עליו ללמוד את המנטליות והשפה של המנגנון הממשלתי. מה שיסייע לחזקיהו במשימה הוא עיתוי כניסתו לתפקיד, מיד לאחר אישור תקציב המדינה וסיום שנת התקציב.

האתגר המרכזי של חזקיהו יהיה לשמר את המעמד והעוצמה הנוכחית של אגף החשב הכללי בממשלה ובמשרד האוצר עצמו. כשומר הסף שאחראי על כל הוצאה ממשלתית עומדים החשב הכללי והכפופים לו במבחן כוח תמידי ויומיומי מול שרים, מנהלים ופקידים מהשורה במשרדים וביחידות הממשלתיים. בחזית עומדים 1,500 עובדי חשבויות המשרדים, שזקוקים יותר מכל לחשב כללי בעל יושרה, שליטה ועוצמה בלתי רגילים.

כמו במישור המשפטי והצבאי, גם כאן יש להרתעה משקל קריטי בהצלחתו של החשב הכללי למנוע ניסיונות ניצול רעה של הקופה הציבורית.

בין יריביו הצפויים של חזקיהו בולטת כמובן מערכת הביטחון. תהליך יישום הסכם כחלון-יעלון והרחבת מנגנוני הבקרה והפיקוח על תקציב הביטחון יעסיק את חזקיהו, כמו גם נושאי משנה דוגמת העמידה על תקינות הרישום החשבונאי של העברת בסיסי צה"ל לנגב. בנושאים אלה ניהלה החשבת הנוכחית מאבקים קשים בהצלחה לא מבוטלת.

בתוך משרד האוצר משמש החשב הכללי לעתים בתפקיד של משקל נגד לאגף התקציבים בנושאים מקצועיים הקשורים לתקציב המדינה. גם את התפקיד הזה מילאה עבאדי-בויאנג'ו בהצטיינות יתרה ובהחלט ייתכן שחזקיהו יעדיף קו פחות תקיף.

לצד ניהול קופת הממשלה והניהול השוטף של החוב הממשלתי מצפים לחזקיהו אתגרים בתחום המקרו. יהיה עליו לקנות במהירות את אמונן של חברות דירוג האשראי הבינלאומיות, שאחת מהן, פיץ', העלתה בתחילת החודש את דירוג האשראי של ישראל. מהלך הורדת יחס החוב לתוצר של ישראל עשוי להגיע השנה לסיומו ועל חזקיהו לשמור שהמגמה לא תתהפך.