גל השריפות: דליקות בזכרון יעקב, בגליל המערבי ובאזור ירושלים

(עדכון) בזכרון יעקב התלקחו הבוקר הלהבות וארבעה מטוסי כיבוי הוזעקו לסייע בשריפה שנסיבותיה טרם ברורות ■ עשרות משפחות פונו מנטף שליד ירושלים ונשקפת סכנה לבתים ■ בסך הכול הוזנקו 120 טיסות כיבוי ונעשה שימוש ב-40 טון חומר מעכב בעירה

שריפה אילוסטרציה/ צילום: דוברות כבאות והצלה
שריפה אילוסטרציה/ צילום: דוברות כבאות והצלה

השריפה בזכרון יעקב התחדשה הבוקר (ד') בכמה מוקדים בעיר, בשל התחזקות משמעותית של הרוחות. זאת, בתום יממה שבה עשרות צוותים נלחמים בלהבות. יותר מ-30 צוותי לוחמי אש בסיוע 12 צוותי כיבוי של צה"ל ניסו במהלך הלילה לכבות את השריפות ופינו בשנית תושבים ששבו לבתיהם לאחר שפונו אתמול. ארבעה מטוסי כיבוי הוזנקו לסייע לצוותים. כ-3,000 בני אדם נאלצו לבלות את הלילה מחוץ לבתיהם בעקבות השריפה הגדולה ובמשטרה נערכים ליומיים רוויי שריפות בעקבות תנאי האקלים היבשים, בשילוב עם רוחות מזרחיות ערות.

בתוך כך, עשרות משפחות פונו מהיישוב נטף שליד ירושלים בעקבות שריפת יער שפרצה בסמוך ליישוב. צוותים רבים פועלים כדי להשיג שליטה עליה יחד עם ארבעה מטוסי כיבוי. לדברי רשף יניב קטן שעוקב ומפקח על האירוע מרכז השליטה הארצי בראשון לציון, המשפחות פונו בשל עשן כבד במקום. "הרעיון הוא למנוע סכנה לתושבים כדי להימנע מפגיעה בנפש. האש מתפשטת וזה מסכן מאוד את היישוב", הסביר. "הצוותים יפעלו כדי למנוע את הגעתה ליישוב תוך סיוע של המטוסים. האירוע הזה גדול ומשמעותי ומקפיצים צוותים מתחנות סמוכות".

כמו כן, שלושה צוותי כיבוי השתלטו על שריפה שפרצה בנהריה, בפיקודו של רשף משנה סמי זריהן. מדובר בשריפת קוצים בצדה המזרחי של שכונת נהריה הירוקה. התושבים התבקשו להסתגר בבתים בעקבות העשן הרב. לא נשקפת סכנה לבתים. הושגה שליטה על שריפה נוספת שפרצה בסמוך לכפר ורדים שבצפון.

מאתמול יצאו 120 טיסות של מטוסי כיבוי ב-70 שעות טיסה בסך הכול, ונעשה שימוש ב-40 טון של חומר מעכב בעירה. מדובר במבצע הכיבוי הגדול ביותר מאז אסון הכרמל, אז נעשה שימוש ב-20 טון חומר מעכב בעירה.

בנוסף לכך, כ-20 בתים פונו אמש בהתנחלות דולב שבבנימין בעקבות שריפת חורש שפרצה בסמוך לה. 21 צוותים פעלו במהלך הלילה בשלושה מוקדים והשיגו שליטה על האש, שהגיעה לגובה של 20 מטרים. נזק נגרם לשלושה קרוואנים שמכלי גז בערו והתפוצצו בסמוך אליהם. לא היו נפגעים. שריפת חורש נוספת פרצה הלילה ביער גבעות שבגוש עציון. ארבעה צוותי כיבוי הוזעקו למקום.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן קיים אמש הערכת מצב ובמהלכה אמר כי "זו תזכורת לא נעימה לכך שאסון הכרמל יכול לחזור". לדבריו, "רואים הבדל ענק מאז, ולשמחתי הופקו מרב הלקחים. אנחנו רואים את זה גם בחפ"ק שבו יושבים כל הגופים המעורבים, בשפה המשותפת שיש לכולם, ההחלטות המהירות על פינוי תושבים, על סגירת הצירים והערכות של סיכונים בכל כמה שעות".

הוא הוסיף: "לשם הזהירות, כשיש ספק - אין ספק. יפונו הבתים, לא יקוימו לימודים, תלמידים יפוזרו בין בתי ספר וגנים אחרים - הממשלה והגורמים כאן מעמידים את כל הפתרונות שצריך, ותקציב זה לא השיקול. הנקודה העיקרית היא שיש לנו מצב שביומיים הקרובים מזג האוויר אופטימלי להתפשטות של שריפות, ולכן פה כל הכוחות צריכים לתכנן את עצמם למצב של כמה זירות".

ארדן הוסיף כי טרם התברר מקור ההתפרצויות. "אני רוצה לנצל את ההזדמנות לקרוא לציבור לערנות מוגברת. אנחנו עוד לא יודעים אם אלה הצתות או שריפות", אמר. "אם יש תחילת שריפה - יש להזעיק מיד את כוחות ההצלה. מקווה שנסיים את השבוע בשלום ובלי נפגעים כפי שהיה עד כה".

המשרד להגנת הסביבה המליץ על פינוי של כ-40 משפחות מקיבוץ רבדים שבדרום בשל זיהום אוויר כבד באזור עקב שריפה. השריפה פרצה אמש באתר גזם באזור הקיבוץ שבמועצה האזורית יואב. כונני המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים ביצעו מדידות ניטור אוויר, בהן נרשמו ערכים גבוהים בשתי שכונות בקיבוץ. לאור זאת, המליץ המשרד, בשיתוף משרד הבריאות, על פינוי של כ-40 משפחות מהקיבוץ, בתיאום עם ראשת המועצה, לבתי משפחות בשכונות אחרות בקיבוץ.

במשטרה הדגישו אמש לתושבי השכונות בזכרון יעקב - גבעת עדן, וילות בחורש ושכונת זמרין - כי אסור להם לשוב לבתיהם מחשש להתלקחות מחודשת של האש, וכי עליהם להיערך לשהייה באזורים מרוחקים שלא בקו האש, ובמתנ"ס המקומי ברחוב שירה 5. כמו כן, בעקבות האירועים, הציעו בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות לתושבים שנאלצים לפנות את הבית בגלל השריפות, לארח את הכלבים שלהם ללא תשלום בכלביות עירוניות. תושב שמבקש מקום לכלבו מוזמן לפנות לטלפון 036312222.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיע מוקדם יותר אתמול לחמ"ל שנפתח בזירת השריפה בזכרון יעקב, ואמר כי מזג האוויר הצפוי בימים הקרובים עלול לגרום לשריפות נוספות ברחבי הארץ. "מצפים לנו עוד יומיים שאולי יהיו אפילו יותר קשים, ויש סיכון להתפתחות שריפות מכל אירוע קטן", אמר. הוא קרא לאזרחים שפונו מבתיהם לא לשוב עד שיוחלט על חזרה לשגרה, והדגיש כי המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים, בין היתר כדי להגן על האזור מפריצות.

"אנחנו נערכים לאירוע ארוך", הוסיף אלשיך. "ברור שבלילה יכולים להתפתח כל מיני דברים ולכן אנו נערכים לרצף של פעילות בכוחות מתוגברים". המפכ"ל הדגיש כי בשעה זו נראה כי יש שיפור במצב. "לשמחתנו אין נפגעים משמעותיים חוץ מכמה תושבים שנפגעו באורח קל מאוד משאיפת עשן, מפני שפונו בזמן", ציין.