עקב מידע חדש: היועמ"ש הורה על בדיקה משטרתית בפרשת הצוללות

מנדלבליט: תיפתח בדיקה משטרתית בפרשה בה מעורב רה"מ ■ בהתייעצויות שקדמו להחלטה השתתפו פרקליט המדינה וראש אגף החקירות במשטרה ■ עו"ד דוד שמרון: "אשתף פעולה עם גורמי הבדיקה ככל שאדרש"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, קיים היום (ד') התייעצויות נוספות בפרשת הצוללות - בה מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו - בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמים נוספים במשרד המשפטים וכן בהשתתפות ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. זאת, בעקבות מידע חדש שהתקבל היום מהמשטרה וכן התפתחויות נוספות בנושא.

בסיכום הדיון החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה באמצעות משטרת ישראל ביחס להיבטים שונים הקשורים בפרשה.

עו"ד דוד שמרון, ששמו עלה בהקשר לפרשה זו, מסר הערב באמצעות יועץ התקשורת אלי שקד: "אני מברך על החלטת היועץ המשפטי לפתוח בבדיקה. אני סמוך ובטוח כי לאחר שהדברים ייבדקו על-ידי גורם מקצועי אובייקטיבי, יתברר אחת ולתמיד שלא נפל כל דופי בפעולותיי, ושהכול נעשה בהתאם לדין ולהסדר ניגוד העניינים. מובן מאליו שאני אשתף פעולה עם גורמי הבדיקה ככל שאדרש".

בתגובה אמר ח"כ עומר בר-לב: "אני מברך את היועמ"ש, שאמר בקול צלול הערב את מה שמיליוני אזרחי ישראל כבר הבינו בעצמם בימים האחרונים. סימני השאלה הרבים התחברו לכדי סימן קריאה, ולא נותר מקום להתעלם מפרשת המים העכורים של הצוללות. טוב עשה מנדלבליט שבחר לא לטאטא מתחת לשטיח, וטוב שהנושא ייבדק לעומקו".

ח"כ האלוף במיל' איל בן-ראובן מסר: "ניגוד העניינים של עו"ד שמרון בפרשת הצוללות ובהפרטת המספנות זועק. זהו ניגוד עניינים בלתי סביר וניצול מעמדו כמקורב לראש הממשלה". 

ח"כ אראל מרגלית אמר: "רעידת אדמה מתקרבת. אחרי התחמקויות, שקרים וטיוחים של ראש הממשלה ובניגוד גמור לעובדות, התקבלה ההחלטה הנכונה על חקירתו. רק חקירה באזהרה של ראש הממשלה תחזיר את האמון במערכות השלטוניות ובהחלטות הנוגעות לחיי אדם, במלוא מובן המילה".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, מסר: "לא ברור לי מה זה יציר הכלאיים החדש שנוצר, של 'בדיקה' במקום חקירה של ממש. כך או כך, על ראש הממשלה נתניהו להשעות את עצמו מתפקידו, כל זמן שהדברים נבדקים וסימני שאלה רבים מתנוססים סביב מעורבותו לכאורה בפרשה, ולו לטובת ניקיון הבדיקה ומראית-העין לשוויון בפני החוק". 

גילאון הוסיף כי "אישים בדרגים נמוכים יותר בשירות הציבורי הושעו מתפקידם סביב חשדות פחותים בהרבה, ואילו ראש הממשלה מסתפק בהצהרות יהירות במקום לספק תשובות לציבור. הציבור בישראל זכאי לקבל מראש הממשלה תשובות ראויות וברורות יותר מאשר 'לא היה כלום, כי אין כלום', ונראה כי נתניהו ייאלץ לספקן מוקדם משחשב".

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה גם היא ומסרה: "הודעת היועמ"ש כי יפתח בבדיקה משחררת ציבור גדול ממועקה כבדה ומחשד גובר שאין דין ואין דיין, וכי שחיתות שלטונית היא עניין שבשגרה, יהיו אשר יהיו ממדיה. המידע שהצטבר עד עתה מצביע בברור על כך שסביב ראש הממשלה פעלה חבורה שהייתה חשופה לסודות מדינה והשתמשה בכוחה כדי לגזור קופונים שמנים לכיסה על חשבון אזרחי ישראל. אין מנוס מלחקור אותם, את מעשיהם ואת השאלה אם ראש הממשלה היה עיוור למה שהתרחש מתחת לאפו, או שהיה חלק מאותה שחיתות".

ח"כ מיקי רוזנטל התבטא אודות הפרשה ואמר: "טוב שמנדלבליט פתח בבדיקה, אך אסור שהבדיקה תהפוך למתכון למריחת החקירה. על הבדיקה להיות הליך פרוצדורלי של ימים ספורים, ולאחר מכן יש לפתוח בחקירה משטרתית. אין דרך להגיע לאמת ללא חקירה וגביית גרסאות המעורבים - ראש הממשלה, עו"ד שמרון, שר הביטחון לשעבר וכל מי שנוגע לפרשת הצוללות. ראינו בעבר בפרשת 'ביביטורס' כיצד 'הבדיקה' הפכה לכלי למסמוס החקירה. רק חקירה משטרתית תביא לחקר האמת".