מבצע "באש ובמים": נתניהו הודה לאבו מאזן על שליחת הכבאיות

(עדכונים שוטפים) - יותר מ-30 חשודים נחקרו בחשד להצתות והסתה להצתות ■ הסופר-טאנקר סייע בכיבוי ■ שלושה נפגעו קשה במעלה אדומים ■ חלמיש: 350 משפחות ההתנחלות פונו מבתיהן

שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט
שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט

 

19:30 ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והודה לו על שליחת הכבאיות והכבאים כדי לסייע בכיבוי שריפות. בהודעת לשכתו נמסר כי נתניהו אמר לאבו מאזן כי הוא מעריך את העובדה שיהודים וערבים כאחד פתחו את בתיהם לנפגעי האש.

19:28 המשטרה מודיעה כי שם מבצע כיבוי השריפות הוא "באש ובמים".

19:20 ועדת הכספים של הכנסת תתכנס ביום שני כדי לדון בפיצוי לנפגעי השריפות. בדיון ישתתפו נציגי הממשלה, משרד האוצר, רשות המסים, גורמי ביטוח ושאר הגופים הרלוונטיים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אומר כי "אנשים איבדו את ביתם ועלינו לדון מהר ככל הניתן כיצד ניתן לעמוד לימינם ולסייע בידם בשיקום הבתים, השכונות והערים שנפגעו".

18:50 מהנדסי עיריית חיפה מעריכים כי הנזק שנגרם לדירות ברחבי העיר נאמד בחצי מיליארד שקל. בתחום השיפוט של העיר נשרף שטח של 2,800 דונם.

18:42 הלימודים וכלל הפעילות האקדמית באוניברסיטת חיפה יתחדשו מחר (א'). כל הבחינות יתקיימו כסדרן, מלבד בחינות של התוכניות הבינלאומיות. כל דיירי המעונות בקמפוס הר הכרמל רשאים לשוב עוד הערב למעונות.

18:06 הלימודים מחר בחיפה יתקיימו כסדרם והגנים ובתי הספר יתוגברו בפסיכולוגים. תלמידי בית ספר רוממה ילמדו עד יום שלישי בבית הספר יבניאלי בקריית אליעזר. ילדי גן רוממה הפרחים ילמדו מחר בגן ירדן ומיום שני בגן לאון בלום. בטכניון יתקיימו הלימודים כסדרם.

18:00 ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים מחר ישיבת ממשלה מיוחדת בעיריית חיפה.

17:54 יותר מ-30 חשודים בהצתות ובהסתה להצתות נחקרו על ידי המשטרה מאז החל גל השריפות. 23 עצורים טרם שוחררו.

17:10 מטוס הסופרטנקר השלם את פעולה המניעה הראשונה שלו ונחת בנתב"ג לאחר כשעתיים באוויר.

16:10 גורם בנציבות הכבאות אמר: "אין צורך כרגע בסופרטנקר, אנחנו לא מבינים למה הוא המריא ולא ביקשנו את הסיוע שלו בכיבוי אף שריפה כרגע. אנחנו מניחים כי הוא המריא כדי לבצע טיסת ניסוי כדי לאמוד מרחקים של נסיקה. לא היה צורך לסגור את כביש 1. לא הייתה שריפה שסיכנה את הכביש וגם לא היה צורך בסיוע בכיבוי השריפה". לא ברור מה היעד להזנקת הסופרטנר ומה נתיב הטיסה שלו. ככל הנראה הוא טס כרגע מעל חופי ישראל.

15:54 צוותי הכיבוי משתלטים על השריפה שפרצה סמוך לדליית אל-כרמל.

15:31 שריפה בשטח פתוח משתוללת סמוך לדליית אל-כרמל. שישה צוותי כיבוי בדרכם למקום.

15:28 תושבי נטף מורשים לשוב לבתיהם לאחר שארבעה צוותים של כיבוי והצלחה הצליחו להשתלט על האש.

14:45 מושגת שליטה על השריפה ביער צ'רצ'יל שבבית קשת שבאזור נצרת עלית.

14:39 המשטרה הודיעה כי מטוס הסופר טנקר יופעל בזמן הקרוב ויבצע פעולות מניעה בשטחים הסמוכים לכביש 1. צוותי הכיבוי ימשיכו לפעול במורדות היישוב נטף לכיבוי סופי של כלל המוקדים, כולל מוקדי עשן.

13:58 שריפה משתוללת ביער צ'רצ'יל, המהווה חלק מיער בית קשת שבאזור נצרת עילית. ארבעה צוותי כיבוי פועלים לכיבוי האש.

13:46 שלושה חשודים נתפסו הלילה סמוך לכפר דיר קדיס, שמצפון למודיעין עילית, ובמכוניתם נמצאו שני בקבוקי דלק מלאים, בקבוק דלק ריק, שק עם בדים, כפפות ומצית. זמן קצר לפני כן, נתפס על ידי צה"ל והמשטרה חשוד שזוהה על ידי פקח רשות הטבע והגנים מצית את החורש, מצפון-מערב לבתיר, באזור בית לחם.

כל החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון. מדובר צה"ל נמסר כי במסגרת המאמץ האכיפתי ביממות האחרונות, נתפסו עד כה יותר מעשרה חשודים.

13:14 השריפה בהתנחלות חלמיש (נווה צוף), מצפון-מערב לרמאללה, מתחדשת בשלושה מוקדים. ארבעה מטוסי כיבוי פועלים במקום במטרה להשתלט על האש.

שבת בבוקר: שני פלסטינים נעצרו בחשד להצתה בחלמיש.

לילה שישי-שבת: 12 בני אדם נפגעו משאיפת עשן ומחבלות בשריפה שפרצה בבניין מגורים במעלה אדומים. אישה כבת 50 וכן צעירה וצעיר בשנות ה-20 לחייהם נפגעו באורח קשה משאיפת עשן. תשעה נפגעים נוספים, בהם שני נערים שנחבלו בעת מנוחה מהאש ותינוק בן ארבעה חודשים, פונו לבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם והדסה הר הצופים שבבירה במצב קל. השריפה כובתה והדיירים כולם חולצו מהבניין.

מאמצי הכיבוי נמשכו במהלך הלילה גם סמוך להתנחלות חלמיש שבבנימין. 350 המשפחות המתגוררות ביישוב פונו מבתיהן אמש עם פרוץ הלהבות. 15 בתים נשרפו כליל ו-25 בתים נוספים נפגעו קשות מהאש. 20 צוותי כיבוי, יחד עם מטוסי כיבוי של חיל האויר, פועלים גם הבוקר (שבת) להשתלטות על הלהבות בארבע חזיתות. שני כבאים ושתיים מתושבות היישוב נפגעו באורח קל במהלך האירוע וטופלו במקום. כוחות הכבאות וההצלה מסרו כי שינוי ברוחות העצים את הדליקה, שמסכנת את כלל בתי היישוב.

 

שישי בלילה: 21:22 - נמשכת השריפה בהרי ירושלים. 70 צוותי כיבוי מנסים להשתלט על השריפה.

20:00 הסופר-טאנקר נחת בישראל, ככל הנראה יצטרף מחר למאמצי כיבוי השריפות.

15:48 שריפה פרצה בהרי ירושלים. החל פינוי היישוב נטף. דיווחים על חשד שהשריפה נגרמה מבקבוק תבערה.

14:00 ראש הממשלה קיים מסיבת עיתונאים ואמר כי מי שמנסה לשרוף את מדינת ישראל ייענש בחומרה. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר שיש בידי המשטרה 14 עצורים כש-3 נחשדים בקשר לשריפה בחיפה.

12:58 שריפה פורצת באזור היישוב יעד שבמועצה האזורית משגב. תושבי קו הבתים הראשון של היישוב מפונים.

12:22 ראש הממשלה נתניהו מסייר במוקד השריפה בבית מאיר שבהרי ירושלים עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפקדים במשטרת ישראל. "הדבר הכי חשוב הוא לפנות את האנשים וגם את עצמכם. אף אחד לא צריך למות בעסק הזה", אמר נתניהו ללוחמי האש שעמם נפגש, והוסיף: "אי אפשר להילחם באש בלי לוחמי אש וזאת גבורה, אתם עומדים בקו האש. אני גאה על כך שיש לנו היום טייסת כיבוי גדולה וטובה".

12:16 תושבי השכונות רמת גולדה, רמות חן ורמות רמז, רמת בגין, רמות אלון ורמת אלמוגי שבחיפה מורשים לחזור לבתיהם. זאת, למעט תושבי רחוב אינשטיין.

11:55 גורם מדיני טוען כי מצרים וירדן הציעו לישראל סיוע בכיבוי השריפות. ראש הממשלה קיבל את הצעת שתי המדינות, כך שמצרים צפויה לשלוח שני מסוקי כיבוי וירדן תשלח כבאיות.

11:52 שריפת קוצים פורצת באזור פארק אופירה שבכרמיאל. צוותי כיבוי בדרכם למקום.

11:30 - האש מתחדשת בכמה מוקדי בעירה בחיפה. המוקדים שהחלו לבעור הם ברחוב צוללת דקר, ברחוב הרופא שבסמוך לבית החולים כרמל, בשכונת רוממה ובשכונת רמת אשכול.

11:15 - ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לסיור במקום השריפה ביישוב בית מאיר שבהרי ירושלים.

10:55 - האש מתחדשת בשכונת רמת אשכול שבחיפה ושני מטוסי כיבוי שנשלחו מקרואטיה הוחזרו לפעילות במקום. במקביל, תושב שכונת דניה הורשו לחזור לבתיהם.

10:45 - הלהבות סמוך ליישוב חרשים שבגליל המערבי מגיעות לקו הבתים הדרומי. 34 צוותי כיבוי פועלים במקום, בהם 20 מרשות הטבע והגנים ו-14 צוותים משירותי הכבאות.

10:20 - תושבי היישוב חרשים מפונים מבתיהם בעקבות השריפה שפרצה באזור. 15 צוותים עדיין פועלים לכיבוי הלהבות המתפשטות לעבר קו הבתים.

9:41 - משטרת ישראל הודיעה כי 12 חשודים בהצתה או בהסתה לביצוע הסתה נחקרים בשעה זו. שלושה מהחשודים קשורים לשריפה הגדולה שפרצה אתמול בחיפה. לפחות שמונה מהחשודים נעצרו אתמול.

9:28 - שריפת חורש גדולה פרצה ליד היישוב חרשים שבמועצה האזורית משגב, בגליל המערבי. לפי שעה לא הוחלט על פינוי התושבים מבתיהם, אולם הכוחות באזור נערכים לפינויו. 15 צוותי כיבוי פועלים במקום, לצד מטוסי כיבוי יווניים וטייסת הכיבוי הארצית.

8:55 - שר האוצר משה כחלון, הנמצא בחיפה, אמר במשדר וואלה! NEWS כי ניתן לתושבים שפונו מענה מיידי, הכולל לינה בבתי מלון, ומענה נוסף שכולל תשלום מקדמה ראשונית למי שביתו וחפציו נשרפו.

"סיכמנו עם רשות המסים כי ייפתח מוקד לכל מי שנפגע, שיגידו מה הם צריכים, איפה הם גרים, וישלחו אליהם שמאי", הוסיף. לדבריו, "יהיה זמן להתחשבן - עכשיו צריך לתת מענה לתושבים. המדינה תיקח אחריות על כל אירוע פח"ע ופיגוע - לצערי, מסתמן שזה בכיוון הזה".

כחלון הבהיר כי "מי שצריך להכריז על אירוע לאומני זו המשטרה, ובשיחה עם אגף החקירות, לצערי זה הולך לכיוון הזה". לדבריו, "אנחנו כרגע באירוע שמסתמן כאירוע חבלני. תושבים יקבלו מענה ולא יפלו בין הכיסאות".

8:52 - אדם שני נעצר בחשד להצתת השריפה שפרצה בבית מאיר, בהרי ירושלים. ממשטרת מחוז ירושלים נמסר כי החשוד, שפרטיו טרם פורסמו, מובא בשעה זו לחקירה.

8:51 - כביש 6 נפתח לתנועה, לאחר שכובתה שריפה שפרצה בחלקו הדרומי. מסילה אחת בקו רכבת ישראל באר שבע-קריית גת-תל אביב נפתח לתנועה, וצוותים טכניים של רכבת ישראל משלימים את תיקון מערכת התקשורת שנפגעה בגין השריפה. תנועת הרכבות צפויה לשוב לסדרה בהמשך הבוקר.

8:36 - חוקרי משטרת ישראל עצרו הלילה תושב רהט בן 24, בחשד שהעלה בדף הפייסבוק שלו דברי הסתה להצתות. החשוד מובא כעת להארכת מעצר בבית המשפט בבאר שבע.

8:12 - דובר כבאות מחוז חוף אורי צ'יבוטרו אומר כי אין מוקדים בוערים בשעה זו בחיפה. עם זאת, הוא מוסיף כי קיים חשש להתפתחות מחודשת של השריפה, וכי בתא שטח גדול עדיין קיימות אלפי נקודות מעשנות שהרוח עשויה ללבות ולהצית מחדש את הבעירה.

7:48 - ארבעה בתים נשרפו כליל הלילה בשריפה ביישוב בית מאיר הסמוך לבית שמש. כמה בתים ביישוב עדיין בוערים, וטרם הושגה שליטה על האש ביישוב, שכל תושביו עדיין מפונים.

07:13 - מטוס ה"סופרטנקר" B747-400 האמריקני שיסייע במאמצי כיבוי השריפות שמשתוללות ברחבי הארץ ינחת הערב בנמל התעופה בן גוריון, בשעה 18:50.

07:07 - משטרת ישראל מודיעה כי בסיום הערכת מצב בהשתתפות כלל גורמי ההצלה הוחלט כי בשלב זה לא תתאפשר חזרת התושבים לשכונות שפונו בחיפה. כוחות הכבוי ממשיכים בפעולות הכבוי מהאוויר ומהקרקע.

07:01 - בשעות הקרובות יקיים ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים של המטה הכללי, תת-אלוף איציק תורג'מן, דיון להערכת מצב השריפות והאפשרות שצה"ל יגדיל את היקף כוח האדם שנשלח לסייע בפינוי מוקדי השריפות וסיוע בפינוי אוכלוסייה.