מימון פעולות כיבוי השריפות: באוצר לא פוסלים קיצוץ רוחבי

עלויות כיבוי גל השריפות נאמדות במאות מיליונים, והן כוללות הפעלת אלפי לוחמי אש ואנשי כוחות הביטחון, הפעלת הסופר-טאנקר ועוד ■ עוד מקור למימון - רזרבות תקציביות שטרם נוצלו

מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס
מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס

עלויות הכיבוי של גל השריפות שפקד את ישראל בימים האחרונים נאמדות במאות מיליוני שקלים, כך נודע ל"גלובס". ההוצאות כוללות את הפעלתם של אלפי לוחמי אש ואנשי כוחות הביטחון וההצלה האחרים לאורך כל שעות יממה, את עלויות חידוש המלאים ובראשם חומרי הכיבוי, ואת עלויות הפעלת המטוסים הזרים שהגיעו לישראל. ההוצאה הבולטת ביותר בתחום זה היא כמובן שכירת הסופר-טאנקר והבאתו לישראל.

ההחלטה על המקור למימון הוצאות אלה תתקבל רק לאחר שיתברר גודלן הסופי. במשרד האוצר מתייחסים למאבק בגל השריפות כאל אירוע בעל אופי מלחמתי פנים-מדינתי - להבדיל ממבצעים צבאיים. כזכור, בעקבות מבצע "צוק איתן" ביצע האוצר קיצוץ רוחבי של 2.5% בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה, אך כרגע היקף ההוצאות קטן בהרבה.

מקורות אפשריים נוספים למימון ההוצאות הם רזרבות תקציביות שטרם נוצלו וכן עודפים בסך 1.5 מיליארד שקל שהאוצר התכוון להעביר לקרן מס רכוש בסוף השנה - סכום שהיה אמור להיות מועבר רק ב-2017 אך תשלומו הוקדם לאור הערכות כי הגירעון ב-2016 יהיה נמוך מהיעד.

2,500 שקל לנפגעים

עלות נוספת שעשויה להצטרף היא תשלום המענק בסך 2,500 שקל לנפש שיזם שר האוצר משה כחלון. המענק ישולם לכל משפחה שדירתה ניזוקה במידה כזו שאינה ראויה למגורים. בדיונים שניהל אתמול כחלון סוכם כי התשלומים יועברו לנפגעי השריפות על-ידי הרשויות המקומיות, אך עדיין לא ברור אם המקור לכסף יהיה קרן מס רכוש או ישירות מתקציב המדינה. גם שאלה זו תלויה במידה רבה בהחלטה הכוללת שהממשלה אמורה לקבל אם לסווג את כל אירועי השריפות כנזקי טרור או לקבוע את סיווגה של כל שריפה ושריפה בהתאם לתוצאות חקירת המשטרה לגביה.

חשבויות משרדי הממשלה עבדו בימים האחרונים בנוהל חירום שבמסגרתו ניתנה למשרדים יד חופשית בהפעלת כוחות הכיבוי וההצלה, שירותי הרווחה ושירותים נלווים נוספים, וכן רכישת ציוד חירום חסר ומלאים.

במקביל התחייבה ישראל לממן את הוצאות הפעלתם בישראל של המטוסים הזרים שנשלחו לכיבוי השריפות וכן את שהייתם בישראל של צוותי האוויר והקרקע של המטוסים הזרים שהגיעו מיותר מעשר מדינות.