קונים בלבד

תתנחמו: יום אחד נקנה גם אנחנו שליש מקניות החג שלנו דרך הסמארטפון

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

חברת אדובי (Adobe) פרסמה בסוף השבוע, כמנהגה בכל שנה, את סקר המכירות המקוונות ב"יום שישי השחור" - Black Friday - בארצות-הברית. על-פי נתוני החברה, שהתפרסמו בבלוג שלה, ביום שאחרי חג ההודיה האמריקאי הגיעו נתוני המכירות המקוונות בארצות-הברית לשיא של כל הזמנים בסך 3.34 מיליארד דולר.

ביום החג עצמו קנו האמריקאים ברשת בסכום כולל של 1.93 מיליארד דולר, ובסך-הכול 5.27 מיליארד דולר בסוף השבוע האחרון. אל הסכום המרשים הזה הצטרפו הקניות של יום האתמול, הלא הוא Cyber Monday - המוערכות נכון לעכשיו, על-פי אדובי, ב-3.39 מיליארד דולר, כלומר סכום שגבוה במקצת אפילו מקניות השיא של יום שישי האחרון.

מה קנו האמריקאים בימי החג שלהם? על-פי המחקר של חברת אדובי, בין הצעצועים הפופולריים ביותר היו קיטים לבנייה של חברת לגו (בשורות טובות: ילדים עדיין בונים בקוביות!), מכשירי קורקינט חשמליים, כלי ירייה מפלסטיק היורים חיצי גומי (עוד בשורות טובות: בני-הנוער עדיין יורים בצעצועים ולא רק בתתי-מקלע אמיתיים!), בתי בובות של ברבי ורחפנים חובבניים. בתחום האלקטרוניקה, המוצרים הפופולריים ביותר שנקנו היו אייפדים ומקבוקים של חברת אפל, טלוויזיות בטכנולוגיית 4K וקונסולות משחקים מסוג Xbox מתוצרת מיקרוסופט.

נתון מעניין נוסף לגבי הקניות ב"יום שישי השחור": זה היה היום הראשון בהיסטוריה שבו קניות מקוונות באמצעות מכשירים ניידים חצו את רף המיליארד דולר. למעשה, סך הקניות ממכשירים ניידים הגיע ביום שישי שעבר ל-1.2 מיליארד דולר, עלייה של 33% יחסית לשנה שעברה. ומתוך סך-הכול הקניות ממכשירים ניידים, כ-70% מהן התבצעו דרך סמארטפונים, והשאר דרך מכשירי טאבלט למיניהם.

הקנייה הממוצעת דרך מכשירים מתוצרת אפל עמדה על 142 דולר, בעוד שבעליהם של מכשירים מבוססי אנדרואיד ייצרו קנייה ממוצעת נמוכה יותר בסך 130 דולר. רבים מהקונים דרך הסמארטפון ביצעו את רכישותיהם בזמן שהיו בנסיעה, בדרך אל משפחותיהם שאירחו אותם במהלך החג.

מעבר לנתונים המספריים המרשימים לכשעצמם, מעניין גם לבחון את המגמות עליהן מלמדים המספרים. המסורת של קניות "יום שישי השחור" התבססה בארצות-הברית כבר עשרות שנים. האמריקאים נהגו לקום בשעות הבוקר המוקדמות ביותר, לעמוד בתורים ארוכים בחשכה ב-4 לפנות בוקר, כשהטמפרטורה בחלקים רבים של ארצות-הברית כבר נמצאת באזור הקיפאון של תחילת החורף, ולהסתער על הסחורה המוזלת בחנויות, ברגע שאלה נפתחו.

הדיווחים הקבועים בשידורי רשתות הטלוויזיה בבוקר הזה של אחרי חג ההודיה כוללים באופן מסורתי צילומים של התורים הארוכים, מבט מקרוב על המדפים הריקים דקות לאחר פתיחת שערי החנויות וראיונות עם קונים מאושרים שזכו לרכוש טלוויזיה מוזלת ביותר, בנוסף למייבש שיער ומיקרוגל שהיו על המדף הסמוך במכירת חיסול של ממש.

לפני כ-20 שנה התארחנו אצל חברים בבוסטון בחג ההודיה. כאות סולידריות לכלכלה האמריקאית ולמנהגיה החגיגיים, טרחנו גם אנחנו לקום לפנות בוקר, להתעטף במיטב מלבושינו החמים ולהסתער על חנות אלקטרוניקה במטרה לרכוש מדפסת צבעונית בחצי מחיר. את המדפסת לא הצלחנו לרכוש, שכן מאות קונים שהיו שם הרבה לפנינו כבר חיסלו את הדגם הזה מהמלאי, אבל כן קנינו שם מכשיר טלפון קווי (כן, פעם היה קונים דברים כאלה) לשימוש ביתי וגם כמה קלטות וידאו עם סרטים מצוירים (כן, גם דברים כאלה היו קונים פעם).

אבל קשה לראות כיצד המסורת הסיזיפית הזו תצליח לשרוד את הקלות הבלתי נסבלת של רכישה מקוונת. כי הרי אין יותר צורך לעמוד בתור בקור המקפיא, אין כל סיבה להגביל את עצמך למלאי הקיים במקום פיזי מסוים, ולא צריך לסחוב שום דבר למכונית וממנה הביתה. הכול זמין בלחיצת כפתור, החל מהשוואות מחירים ובדיקות מלאי והמשך בהזמנה ובאספקה.

והסמארטפון הפך את כל אלה גם לחוויה נוחה להפליא, שכיום כבר נתפסת על-ידי מיליארדי משתמשים כבטוחה ואמינה. ולכן, ניתן לחזות במידה רבה של ודאות, שבשילוב עם ההתפתחות המואצת בעולם האספקה, הרחפנים והאינטרנט של הדברים, חוויית הקניות תמשיך לעבור בשנים הקרובות שינוי תרבותי וצרכני מואץ.

ניתן רק לקוות שהמהפכה הזו תחדור גם אלינו, לאומת הסטארט-אפ, באותו קצב מואץ. למרבה הצער, למרות שישראל שותפה מלאה ליצירתה של מהפכת הסמארטפון העולמית, על-ידי מאות סטארט-אפים שתרמו לתקשורת יעילה ומאובטחת, לחוויית משתמש נוחה, לסחר האלקטרוני על כל רבדיו ולעוד תחומים רבים אחרים בעולם המובייל - למרות כל זאת חוויית הקנייה המקוונת הישראל נמצאת עדיין בתחילת דרכה.

מתנה לדודה שושנה

תחשבו על מרכזי הקניות הומי האדם בישראל בערבי החגים, התורים האינסופיים, הצפיפות והלחץ הישראלי המיוזע כדי להספיק לקנות את סט המצעים במתנה לדודה שושנה המארחת את הסדר השנה, ותתנחמו בכך שיום אחד נקנה גם אנחנו יותר משליש מקניות החג שלנו דרך הסמארטפון, בעודנו יושבים בנחת ברכבת הקלה והממוזגת המסיעה אותנו אל יעדנו, בנוחות ובבטחה.

דווקא בגלל היותנו מדינה קטנה כל-כך, החוויה הזו היא ברת-השגה, ויש לה משמעות הרבה מעבר לחוויה הנעימה לכשעצמה. קנייה מקוונת ונוחה יכולה להנגיש אין סוף מוצרים במחירים תחרותיים לכל דורש, באופן שאיננו מבדיל בין הפריפריה לבין מרכז הבועה התל-אביבית, במהירות הבזק ובאופן מאובטח. והיא גם תפעיל לחץ בריא על יצרני מוצרים, ספקים וקמעונאים לתת שירות יעיל, אדיב, מהיר ותחרותי, מבלי לתת יתרון דווקא למי שיש להם שטח פיזי גדול במרכזי הקניות הגדולים והצפופים.

ואולי היא גם תגרום לנו להיות קצת יותר אדיבים, חביבים ומנומסים בגלל התורים המתקצרים? במחשבה שנייה, זה כנראה כבר לא קשור לסמארטפונים או לטכנולוגיה, אז נעצור כאן.