אסון טבע בתמונות: השריפות הגדולות של השנים האחרונות

גם ברחבי העולם פרצו בשנים האחרונות שריפות ענק שכילו שטחים כוללים של מדינות שלמות. וגם שם הסיבות מגוונות: משינויי האקלים הפרועים, דרך התיעוש ההולך וגובר, ועד הרשלנות האנושית וההזנחה הממשלתית

עולם דליק / צילום: רויטרס
עולם דליק / צילום: רויטרס

השדים של סנטה אנה, סן ברנרדינו, קליפורניה, אוגוסט 2016

השריפה הקטלנית ביותר בעולם בשנה האחרונה אירעה בשביל המטיילים המכונה "החתך הכחול" (The Blue Cut). יותר מ-60,000 קילומטרים רבועים נשרפו כליל, יותר מ-82 אלף אנשים פונו מבתיהם.

ב-22 באוגוסט השתלטו הכבאים על 89% מהשריפה, וכעבור יום נערך אומדן נזקים: שני כבאים נפצעו ופונו, 105 בתים, 213 מבנים וחלקים מכביש 66 הידוע נשרפו כליל.

השנתיים האחרונות בקליפורניה נחשבות לקשות במיוחד מבחינה אקלימית בגלל ארבע שנים רצופות של יובש ובצורת בשילוב "רוחות סנטה אנה" (רוחות יבשות מאוד וחזקות מאוד, המגיעות לכדי 60 קמ"ש, ומתגלגלות ממדבר מוהאבי העליון ועד לאוקיינוס השקט). רוחות סנטה אנה, מכונות גם "רוחות השדים" בגלל העוצמה והמהירות שבה הן נעות, והן המחוללות הגדולות של השריפות בקליפורניה בשנים האחרונות.

"הרוחות והטמפרטורות גורמות לגל שריפות עצום בקליפורניה, ואנחנו חוששים ששריפות נוספות עוד לפנינו", אמר בשעתו דן ברלנט, דובר ארגון הכבאים בקליפורניה לעיתון USA TODAY. הוא צדק: לשריפת "החתך הכחול" היו שריפות המשך, מצומצמות יותר: שריפה בצפון סנטה קרוז שפרצה ב-27 בספטמבר הייתה כשליש בהיקף מ"החתך הכחול" - "רק" 20,000 קילומטרים רבועים. האזור עצמו לא ידע שריפות 15 שנה, והשריפה הזו פרצה בגלל תנאי יובש והתחממות בקליפורניה (38 מעלות ויובש רב). לדבריו של ברלנט, בשנה האחרונה כילו השריפות כחצי מיליון דונם במצטבר.

שריפות בסיביר | יולי 2016

סיבת הדליקה: השיטה הסיבירית

על ממדי השריפה יש ויכוח: ממשלת סיביר דיווחה כי ממדי השריפות הם כמה מאות קמ"ר, אך לדברי גרגורי קוסקין, נציג גרינפיס ברוסיה, שטח השריפה הגיע ללא פחות מאשר כ-70,000 קמ"ר (כך טען בראיון לאתר phys.org).

לפי קוסקין, ממדי השריפה בסיביר הם אסון סביבתי של ממש: יערות סיביר מתפרסים על פני שטח המתחרה רק ביערות הגשם, וכיוון שאינם מאוכלסים, ממשלת סיביר אינה משקיעה בכיבוי השריפות כפי שהייתה צריכה, בהנחה שאינם מסכנים חיי אדם. אנטולי שבידנקו, שליח האו"ם לאזור, כינה את המדיניות הזו בשם "השיטה הסיבירית", והסביר שליערות סיביר תפקיד משמעותי בשמירה על אקלים כדור הארץ, מפני שהם סופגים מדי שנה כ-500 מיליון טונות של פחמן דו חמצני.

"שינויי האקלים וסכנות השריפה גרמו להכפלה ואף לשילוש של אי היכולת לספוג פחמן דו חמצני בשנים הקרובות", אמר שבידנקו לאתר phys.org. "בכל מקום זוהי אותה סצנה: אש בממדים קטנים שאינה מטופלת ובתוך זמן קצר הופכת לשריפה משמעותית. הסכנה לשריפות עולה ועולה ורוסיה אינה מטופלת כמו שאר המדינות. זו סכנה אמיתית לאטמוספירה ולכדור הארץ".

מנגד, הצהיר ראש שירות הכבאות בסיביר ולדימיר גרישין כי ההאשמות של ארגון גרינפיס והאו"ם "אינן במקומן", מפני שלכיבוי השריפה הוזעקו, לדבריו, כ-3,500 כבאים שהוכשרו במיוחד כדי "לצנוח אל תוך האש ולהיאבק בה מבפנים".

בין השנים 2000 ל-2011 נשרפו ברוסיה יערות בשטח של כ-430 אלף קמ"ר.

שריפה בסיביר / צילום: רויטרס
 שריפה בסיביר / צילום: רויטרס

חולות הזפת, אלברטה, קנדה | מאי 2016

האש פרצה, הנפט התייקר

שריפת הענק שאירעה במאי האחרון בקנדה התפשטה במהרה לכדי שערורייה סביבתית-עסקית. הכול החל כאשר אש פרצה בעיר פורט מקמורי שבאלברטה קנדה - הצמודה למאגרי נפט מוצק ומינרלים. האתר, המכונה "חולות הזפת", הוא אחד משלוש עתודות הנפט של קנדה כולה, והשבועון טיים תיאר אותן ככאלה המסוגלות "לספק את צורכי הנפט של העולם כולו במאה השנים הבאות".

 

האש שפרצה במחוז אלברטה אירעה ככל הנראה כתוצאה משינויי אקלים: החורף האחרון היה יחסית חמים בקנדה - מעט שלג שנמס במהירות והותיר אזורים יבשים מאוד - כך ש"עונת השריפות", שהקנדים נערכים אליה רק לקראת הקיץ, החלה מוקדם מהרגיל, והפתיעה את כוחות הכיבוי ואת האזרחים.

כשפרצה האש, שררו בפורט מקמורי 12% לחות בלבד וטמפרטורות בגובה של 32.8 מעלות. היא התפשטה במהירות, בתוך יום, ובמהלכה התבצע פינוי מיידי של עשרה מתקני קידוח (ההשלכות לכך מאוחר יותר הביאו לעלייה של מחירי הנפט בעולם).

האש השתרעה על פני כמיליון דונם וכילתה חורש ושטחים פתוחים ויותר מאלף מבנים. את העשן המיתמר אפשר היה לראות גם מהחלל, כשהאסטרונאוט הבריטי טים פיק צייץ בטוויטר תמונה שבה נראה העשן מכסה שטח עצום מעל קנדה.

הנזק הוערך ביותר מ-7 מיליארד דולר וראשת ממשלת אלברטה, רייצ'ל נוטלי, אף הגדילה לעשות והכריזה על מענק חירום של כ-1,000 דולר לאדם בוגר ו-380 דולר לקטין.

שריפה באלברטה קנדה/ צילום: רויטרס
 שריפה באלברטה קנדה/ צילום: רויטרס

שריפות ענק ברחבי אוסטרליה | 2009 עד היום

ענן עשן מכסה את העיר

באוסטרליה היבשה והחמה שריפות הן עניין של שגרה, ולאוסטרלים יש גם כלים להתמודד עמן (למשל: חל איסור גורף להדליק כל אש בחוץ בין ה-15 בדצמבר ועד ל-14 במארס ואסור לגדל דשא שגובהו עולה על חמישה ס"מ). יש לזה תוצאות, אך לעיתים גם הן לא עוזרות: ב-2009 פרצה במדינת ויקטוריה השריפה הקטלנית ביותר בתולדות אוסטרליה, המכונה כיום "מדורות יום שבת השחור". 173 בני אדם נספו ו-414 נפצעו. 4,500 קמ"ר נשרפו כליל ונזק גדול נגרם לרכוש. המקורות לפי הערכות היו מגוונים: מקווי חשמל, דרך ברקים ועד להצתות.

דצמבר הוא אזור מועד לפורענות מבחינת האש באוסטרליה. ב-19 בדצמבר 2015 היכה ברק שני שיחים באתר מחנאות והצית אש. כמה ימים לאחר מכן, בערב חג המולד, התפרצה השריפה ביתר שאת וכילתה עשרות דונמים.

זמן קצר לאחר מכן פרצה סדרה של שריפות באי טזמניה. בסך הכול ניזוקו בשריפות כ-100,000 קמ"ר, ובטזמניה נשרפו כ-18 אלף קמ"ר של שמורות טבע. ההשפעות האקולוגיות על אזורי השמורות הן בלתי הפיכות, וזנים של חי וצומח לא יהיו ניתנים לשחזור. צמחייה נדירה מהאזור, שהפכה להיות מזוהה עם טזמניה (כמו "צמח הכרית") הושמדה כליל. העשן האדיר מהשריפות כיסה במאי האחרון את העיר סידני.

שריפות ענק ברחבי אוסטרליה/ צילום: רויטרס
 שריפות ענק ברחבי אוסטרליה/ צילום: רויטרס

שריפות מחוז לייק, קליפורניה | ספטמבר 2015

הבוילר שהצית מחוז שלם

"שריפות העמק" הוא שם כולל לגל שריפות שהחל במחוז לייק קליפורניה. ממצאי חקירה בעקבות השריפה מצאו כי היא נגרמה מקצר במערכת חימום בחדר אמבטיה באחת הדירות באזור.

בפרק זמן קצר של חמש שעות כילתה השריפה כבר כ-40 קמ"ר; כעבור יום כבר נשרפו 200 קמ"ר. ארבעה אנשים איבדו את חייהם וכ-2,000 מבנים נשרפו כליל. "זה נראה כמו טורנדו ענק של עשן", העידה לסלי פורט תושבת האזור.

הדליקה הפכה לסכנה גדולה יותר כאשר התפשטה לעבר מפעל של חומרים מסוכנים. מרכזי פינוי מאולתרים הוקמו ותושבים נקראו לנוע אליהם כשהם נושאים תרופות, בעלי חיים ומים בלבד.

למרות הסולידריות המתבקשת, נרשמו במהלך ימי השריפה לא מעט ניסיונות לביזה, ואף בוצעו מעצרים: בוזזים חדרו לבתים נטושים ונעצרו, והגדיל לעשות תושב האזור, שהתחזה לאיש צוות הסיור של מחוז קליפורניה, וניסה לגנוב פריטים ארכיאולוגיים. המגמה התגברה עד כדי כך ש-50 צוותים מיוחדים של המשמר הלאומי של קליפורניה נשלחו כדי לסייר ולהגן על הבתים הנטושים.

שריפות במחוז לייק קליפורניה/ צילום: רויטרס
 שריפות במחוז לייק קליפורניה/ צילום: רויטרס

שריפות בפרברי אתונה, יוון | יולי 2015

אש במקדשים העתיקים

השריפה שפרצה ברובע הצפון-מזרחי של אתונה נחשבת לאחת הגדולות בתולדות יוון. בתוך שעה היא הגיעה עד למעבר הר הימטוס (שבו יש פנינים ארכיאולוגיות רבות, כמו מקדשים רומיים עתיקים).

מאות בני אדם נלכדו על חופי הים ולא יכלו לשוב לבתיהם מפני שהכבישים לשכונות הצפוניות נחסמו.

שריפות פרצו במוקדים נוספים במדינה, ובגלל הרוחות והעשן, נאלצו מטוסי הכיבוי לבצע נחיתת חירום ולהפסיק את מלאכת הכיבוי ובשלב מסוים, העשן כיסה חלק ניכר מהבירה היוונית. האש כבתה בתוך כמה ימים. לא דווח על נפגעים והנזק לא נאמד במדויק.

שריפות באתונה / צילום: רויטרס
 שריפות באתונה / צילום: רויטרס