גפני הקפיא אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים

יו"ר הוועדה גפני אמר כי החליט לקחת פסק זמן בדיונים כדי להגיע להסכמות בעניינים מהותיים ■ ועדת הכספים אמורה לאשר את חוק ההסדרים והתקציב עד 12 בדצמבר

ועדת הכספים של הכנסת הקפיאה את הליכי אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, ובכלל זה מס שלוש דירות ושורת צעדים בתחום המיסוי שמקדם שר האוצר. כל ישיבות הוועדה בימים הקרובים - שנועדו לעסוק במס שלוש דירות, הפחתת מס חברות והטבות המס לחברות היי-טק וקרן הארנונה - בוטלו אתמול (ד'), ולא נקבעו מועדים חדשים.

ועדת הכספים אמורה לאשר את חוק ההסדרים והתקציב עד 12 בדצמבר, כדי שהכנסת תוכל לאשר את התקציב בזמן. גם דחייה קלה עלולה להביא לעיכוב משמעותי באישור התקציב, בגלל התרופפות המשמעת הקואליציונית והמשבר המתפתח סביב חוק ההסדרה מצד אחד ותאגיד השידור הציבורי מצד שני.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי החליט על פסק זמן בדיונים כדי לנסות להגיע להסכמות עם האוצר בעניינים המהותיים. גורמים בכנסת העריכו כי גפני מעוניין לקשור להסכמות אלה גם את החוק לעידוד תעסוקת חרדים שנדון בימים אלה בוועדת הכלכלה. מדובר ביוזמת חקיקה של יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, שנועדה להקצות 5% מהמשרות בשירות המדינה לחרדים. באוצר התייחסו היום (ה') בביטול להקפאת הדיונים, ואמרו כי מדובר בדחייה לא מהותית וכי העבודה על התקציב וחוק ההסדרים בכל יתר ועדות הכנסת מתקיימת כסדרה.

המגעים להסכמות בסוגיית מס שלוש הדירות מתמקדים בהצעות להוסיף למס מבחן הכנסה. קרן הארנונה מיועדת לחלק מחדש את הכנסות המדינה מארנונה שמשלמים משרדי הממשלה, כדי לתקן את קיפוחן של רשויות חלשות שאין בשטחן משרדי ממשלה. היקף תשלומי הארנונה של משרדי הממשלה מוערך במאות מיליוני שקלים לשנה.

צעד נוסף שקידומו הוקפא הוא עידוד חברות היי-טק באמצעות הפחתת המס שישלמו, ל-6% לחברות ענק ו-12% ליתר חברות ההיי-טק. המחלוקת על מס זה נובעת מדרישת התאחדות התעשיינים להרחיב את המס המופחת לכל מפעל מייצא - ללא קשר להיותו עתיר ידע.