ליברמן: לדחות הההצבעה על חוק ההסדרה עד תום ממשל אובמה

בראיון פומבי בפורום סבן בוושינגטון, אמר שר הביטחון: המפתח לעתיד ההתנחלויות הוא הבנות עם ארה"ב בסוגיה זו, ולכן עדיף לדחות ההצבעה עד לכניסת הממשל החדש ■ "שאלת העברתה של השגרירות האמריקאית לירושלים לא צריכה לעמוד במרכז השיח בין ישראל לארה"ב"

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

 

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קרא אמש (ו') לדחות את ההצבעה בכנסת על חוק ההסדרה להלבנת מאחזים בלתי חוקיים עד אחרי תום ממשל אובמה.

בראיון פומבי עם שדרן CNN ג'ק טאפר, בפורום סבן במכון ברוקינגס בוושינגטון, אמר ליברמן: "המפתח לעתיד ההתנחלויות הוא להגיע להבנות עם ארה"ב בסוגיה זו. לכן מוטב לדחות את החקיקה על חוק ההאחזויות עד אחרי 20 בינואר (תאריך השבעתו של דונלד טארמפ כנשיא), כאשר אובמה יעזוב את הבית הלבן". לדבריו, "לא צריך ליצור עובדות בשטח, לא צריך הפתעות; עדיף להמתין לממשל החדש ולהגיע אתו להבנות". הוא הדגיש, שהשמיע דעה זו בקבינט.

"אנו מקפיאים את הבנייה (בהתנחלויות) לא מפני שאנו רוצים להקפיא הקמת בתים חדשים אלא בגלל חילוקי דעות בינינו לבין הממשל האמריקאי בסוגיה זו", אמר שר הביטחון. "לכן צריך להגיע להבנות עם האמריקאים. אנו לא חיים בוואקום".

מדברי ליברמן עולה, שהוא תולה תקוות רבות בנשיא המיועד. הוא הביע תקווה שטראמפ ימלא תפקיד פעיל במזה"ת, לרבות בפתרון המשבר בסוריה, ואמר: "ארה"ב אינה יכולה לבודד את עצמה מהעולם; זה בלתי אפשרי... ישראל זקוקה לאמריקה פעילה במזה"ת".

בתשובה על שאלה על תהליך השלום, אמר ליברמן, לקול צחוק בקהל "אין תהליך ואין שלום". הוא האשים את את מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, באחריות לקיפאון ואמר, כי לעבאס אין למעשה "לגיטימיות לשמש כמנהיג עמו, מפני שהוא חוזר ודוחה את הבחירות ברשות. הוא דחה אפילו את הבחירות המקומיות ואין לו שליטה ברצועת עזה".

"עבאס אמר השבוע ברמאללה שהוא לעולם לא ינטוש את רעיון שיבת הפליטים הפלסטינים לישראל ולא יכיר בישראל כמדינה יהודית", אמר ליברמן. "אם כך, על מה נותר לדון עם הפלסטינים? הרי מימוש זכות השיבה פירושו קץ הרעיון הציוני".

כדי להגיע לשלום עם הפלסטינים, זקוקה ישראל לשותף של אמת, מנהיג שמוכן ליטול סיכונים ושנהנה מאמון של אנשיו... אנו לא רואים עתה שותף כזה לשיחות על המעמד הסופי", אמר שר הביטחון.

הוא ציין, כי שאלת העברתה של השגרירות האמריקאית לירושלים אינה צריכה לעמוד במרכז השיח בין ישראל לארה"ב. "כבר שמענו הבטחות כאלה בעבר... נחיה ונראה", הוא אמר. מה שחשוב הוא להגיע להבנות עם הממשל (החדש) בכל הסוגיות - איראן, סוריה והפלסטינים. על איום הטרור אמר ליברמן: "דאע"ש, אל קאעדה, האחים המוסלמים - כולם אותו דבר. אני לא מבין מה ההבדל בין חיזבאללה לחמאס".

לגבי המשבר בסוריה אמר ליברמן, כי אינו בטוח שפתרון המשבר בכלל אפשרי, אך דבר אחד בטוח: אי אפשר להגיע לפתרון המשבר ללא מעורבות אמריקאית וארה"ב אינה יכולה להסתלק מהמחויבות הזו. לדבריו, כל עסקה בסוריה חייבת לכלול לפחות שני רכיבים: סילוק בשאר אסד והוצאת הכוחות האיראניים מהמדינה. "צריך לשים את אסד ואת שותפיו האיראניים במקום הראוי להם".

"איראן ושלוחיה הם האיום הגדול ביותר שנשקף עתה לישראל", אמר ליברמן. "... האיראנים מנסים לערער את היציבות בכל המזה"ת ולכן חיוני להדק עוד יותר את חגורת הסנקציות נגדם". עם זאת אמר שר הביטחון, שאין צורך להכניס שינויים בהסכם אלא להפעיל את הסנקציות שנקובות בו למקרה שההסכם יופר. "אחרי החתימה על ההסכם הוצבו טילים בליסטיים בטהראן עם הכתובות 'להשמיד את ישראל'; נערכה שם תחרות קריקטורות שתכליתן להכחיש את השואה; ואיראן חדרה ללבנון, לסוריה ולתימן. ההסכם הופר ולכן יש להטיל על איראן את הסנקציות שנקובות בו".

לדבריו, מגעים בין ארה"ב לישראל לגיבוש עמדה משותפת כלפי איראן יחלו רק אחרי פגישה בין טראמפ לראש הממשלה נתניהו.

פורום סבן נערך מדי שנה בחסות מכון ברוקינגס ובמימון המיליארדר חיים סבן, ומשתתפים בו בכירי ממשל אנשי ציבור מישראל וארה"ב.