מסתמן: הנגמ"ש העתידי של צה"ל ייוצר בארה"ב

התעשיות בישראל צפויות להתאכזב: מערכת הביטחון בוחנת הוצאת הייצור של "איתן" לארצות-הברית ■ משרד הביטחון: "מינהלת תוכנית המרכבה תפעל כדי להבטיח את חלקן של התעשיות הישראליות בפרויקט, כפי שעשתה עד היום"

נגמש איתן / צילום:דנה שרגא משרד הביטחון
נגמש איתן / צילום:דנה שרגא משרד הביטחון

הנגמ"ש העתידי של צה"ל, "איתן", ייוצר בארה"ב ויירכש על ידי ישראל באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי - כך מסתמן על פי דיונים פנימיים שמתקיימים בזרוע היבשה של צה"ל ובמשרד הביטחון. החלטה שכזו עשויה להוביל לאכזבה בחברות ביטחוניות ובעוד עשרות חברות קטנות ובינוניות בישראל שמעורבות בתוכנית טנק המרכבה, ושקיוו כי מעורבותן בתוכנית הנגמ"ש החדש תגדיל את נפח הפעילות שלהן.

מדובר בנגמ"ש שנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים במשרד הביטחון ובצה"ל; הוא נחשף בפעם הראשונה לפני כארבעה חודשים, ונמצא בעיצומה של סדרת ניסויים. במסגרת תוכנית הפיתוח שלו, כבר יוצר אבטיפוס של כלי הרכב המשוריין, ובחודשים הקרובים יושלם ייצורם של שני אבות טיפוס נוספים. בשבועות הקרובים עתיד הנגמ"ש לעבור סדרת ניסויים בחטיבת הנח"ל.

גורמים ביטחוניים העריכו כי יתכן שכבר בחודשים הקרובים סדרת הניסויים בכלי החדש תסתיים - ואז צה"ל ומשרד הביטחון ידונו באישור תוכנית ההצטיידות בו. במקרה כזה, תחילת ההצטיידות צפויה עוד בתקופת התוכנית הרב-שנתית "גדעון", שעל פיה צה"ל כבר פועל.

 

עם חשיפת פיתוחו של הנגמ"ש החדש, אמרו בעלי תפקידים בכירים במערכת הביטחון כי אפשר שכבר בתוך כשנתיים-שלוש ניתן יהיה לפתוח בייצור סדרתי של הכלי. צה"ל שואף להצטייד בקצב של כמה עשרות נגמ"שים מסוג זה מדי שנה, באופן שיאפשר לו להחליף בהדרגה את הנגמ"שים המיושנים המשמשים את יחידות הרגלים שלו, מסוג אם-113 המכונים "ברדלס", שפותחו בארה"ב עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת. כיום צה"ל מחזיק כמות גדולה מאוד של נגמ"שים מסוג זה - שאינם מוגנים מפני איומים עדכניים בשדה הקרב, כמו טילים מתקדמים נגד טנקים.

בעיית המיגון בכלים אלה עלתה לכותרות בעיצומו של מבצע "צוק איתן" בעזה בקיץ 2014. בפעילות של כוחות גולני בסג'עייה נורה טיל נגד טנקים לעבר נגמ"ש מסוג זה, 7 מלוחמי הכוח נהרגו וחלקי גופתו של סמל אורון שאול נחטפו בידי חמאס.

במערכת הביטחון אמרו בחודשים האחרונים כי מחירו של הנגמ"ש המתוכנן יהיה נמוך יחסית לזה של נגמ"שים אחרים בעולם - כך שצה"ל יוכל להצטייד בכמות גדולה של כלים אלה. מערכת הביטחון לא חשפה את מחיר הכלי, אך ראש מינהלת טנק המרכבה (מנת"ק) במשרד הביטחון, תא"ל ברוך מצליח, הסביר בעבר את מחירו הנמוך בהתבססות על מערכות מסחריות שיוטמעו בו, ועלותן נמוכה משמעותית מעלותן של מערכות אחרות המותקנות ומשמשות נגמ"שים אחרים בארץ ובעולם. חרף מחירו הנמוך, מערכת הביטחון מציגה את איתן כאחד הנגמש"ים המוגנים בעולם, וזאת בין השאר בזכות מערכת ההגנה של רפאל מערכות לחימה, "מעיל רוח" המאפשרת ירוט של רקטות אר.פי.ג'י וטילים נגד טנקים מתקדמים. מערכות הגנה אלה מותקנות כבר בטנקי המרכבה סימן 4 ונגמ"שים מסוג נמ"ר, המשמשים את צה"ל.

מעורבות גבוהה הרבה יותר

אחד השיקולים שמשפיעים על ההחלטה המסתמנת במערכת הביטחון, להוצאת ייצור הנגמ"ש העתידי לארה"ב ולא לקיים אותו בישראל, הוא כספי הסיוע האמריקאי: בישראל מעדיפים שהייצור של הנגמ"ש יעשה בארה"ב באופן שיאפשר לה לייבא אותו "נוסע" - והמערכות השונות שיופעלו בו יותקנו בארץ ויהיו על טהרת התעשיות הישראליות.

גם שינוי בהסכם הסיוע הביטחוני החדש מארה"ב, שנחתם בספטמבר האחרון, מהווה שיקול מרכזי בהחלטה המסתמנת: מדי שנה, ארה"ב מעמידה סיוע ביטחוני בהיקף של 3.8 מיליארד דולר לישראל אך בשונה מהסכם הסיוע הקודם, ישראל לא תוכל, החל בעוד 7 שנים, להמיר 25% מכספי הסיוע הדולרי לשקלים - באופן המאפשר לה להפנות כספים אלה לרכש מחברות ביטחוניות מקומיות.

משרד הביטחון כבר הוציא בעבר את הנגמ"ש נמ"ר (נגמ"ש-מרכבה) לייצור בארה"ב, כדי לאפשר הצטיידות בו באמצעות כספי הסיוע. כיום 60% מהנמ"ר מיוצרים בארה"ב ועם יבוא השלדות שלו, כמו רכיבים נוספים - הוא מורכב במרכז השיקום והאחזקה (מש"א) של צה"ל ומשרד הביטחון. הקבלנית המרכזית שמובילה את ייצור הרכיבים של הנמ"ר בארה"ב היא ג'נרל דיינמיקס. בתוכנית מעורבות עוד עשרות חברות אמריקאיות. במקרה של הנגמ"ש איתן, המעורבות של התעשייה האמריקאית בייצורו צפויה להיות גבוהה הרבה יותר מזו שבמקרה של הנמ"ר.

אף שחברות ישראליות צפויות להתאכזב מההחלטה המסתמנת, גורם ביטחוני שמעורב בתוכנית אמר ל"גלובס" כי בימים אלה מתקיים ייצור אינטנסיבי של טנקי מרכבה סימן 4 בישראל - ובקצב של עשרות מדי שנה,. וכך גם ייצור מואץ של נגמ"שי נמ"ר. "זאת פעילות הייצור האינטנסיבית ביותר של נגמ"שים וטנקים שהייתה בישראל אי-פעם. כמובן שהתעשיות שמעורבות בתוכניות אלה מקבלות הזמנות בהתאם", אמר גורם ביטחוני.

כזכור, בשבועות האחרונים דיווח משרד הביטחון כי הזמין מאות מערכות הגנה מסוג מעיל רוח מרפאל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. מערכות אלה עתידות לשמש להגנת נגמ"שי הנמ"ר שההחלטה על הרחבת ההצטיידות בהם התקבלה בעקבות לקחי צוק איתן.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "האיתן נמצא עדיין בשלבי פיתוח וטרם אושר על ידי צה"ל להצטיידות ולייצור סדרתי. אם וכאשר יתקבלו החלטות על היצור והיקפו - מינהלת תוכנית המרכבה במשרד הביטחון, שרואה בתעשיות המעורבות בפרויקט המרכבה נכס אסטרטגי, תפעל כדי להבטיח את חלקן של התעשיות הישראליות בפרויקט, כפי שעשתה עד היום. יודגש כי לאחר אישור הפרויקט, ייוצר האיתן במקביל לייצור המרכבה והנמ"ר ולאור הגידול בהצטיידות ברק"מ (רכב קרבי משוריין) בעקבות מבצע צוק איתן, חלקן של התעשיות הביטחוניות בכלל הפרויקטים צפוי לגדול - ולא להיפך".