2016 לקראת סיכום: שנה טובה לאג"ח ופחות טובה למניות

שנה חדשה, דאגות נוספות: עם סיכוני השווקים בעולם, שממשיכים לגבור, השנה הבאה צפויה להיות מאתגרת לא פחות ■ וגם: מי ייהנה מבחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב?

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

חודש נובמבר הסתיים עם מגמות חיוביות במרכיבי המניות ומגמות שליליות במרכיבי האג"ח. הפרמטר שנתן את הטון החודש, היה האפקט מעליית דונלד טראמפ לשלטון בארה"ב. ההערכות כעת הן שבחירת טראמפ לנשיאות ארה"ב תגביר את האינפלציה יותר משהיה צפוי עד כה, בשל השקעה ממשלתית מסיבית צפויה בתוך ארה"ב.

במקביל לפעולות עתידיות של טראמפ, אנו רואים לאחרונה גם את מחיר הנפט במגמת עלייה. שני מהלכים אלו עשויים להוביל לעליה מהירה יותר מהצפי בריבית הפד ותגובת השוק לא איחרה לבוא כפי שראינו, עם ירידות חדות החודש במחירי האג"ח ועלייה בתשואותיהן.

הירידות החודש היו חדות יותר ככל שהמח"מ היה ארוך יותר (אפקט המשקולת). בקצה הארוך, אג"ח ממשלת ישראל שקלי למח"מ העולה על 5 שנים, ירד החודש בשיעור ממוצע של 2.57%! מן הצד השני, היבחרו של טראמפ לנשיאות תמכה, די במפתיע, בשוקי המניות.

לכאורה, מצד אחד שווקים אלו היו אמורים לסבול ירידות כתוצאה מאי ודאות לקראת ההמשך, אולי אפילו פחד של המשקיעים מעלייתו של טראמפ. מאידך, בינתיים שוקי המניות (בעיקר בארה"ב) רשמו עליות נאות בשל העובדה כי יש לא מעט סקטורים שאמורים ליהנות מעלייתו של טראמפ. הסקטורים שנהנים הם בין היתר הפיננסים (עליית הריבית תגדיל הכנסות); הבריאות אשר עשוי היה לעבור רגולציה מחמירה כדי להוריד מחירי תרופות על-ידי הילארי קלינטון, אם זו הייתה נבחרת; וכמובן האנרגיה - סקטור אותו טראמפ הבטיח לחזק ולהחזיר פעילות בתחום זה אל ארה"ב. זו אחת הסיבות לזכייתו בבחירות במדינת מפתח כמו פנסילבניה, מדינה אשר מאופיינת בדרך כלל כדמוקרטית, אבל היא גם מאופיינית בריבוי אתרים של כריית פחם - כאשר המאפיין השני גבר בבחירות, לשמחתו של טראמפ כמובן.

התאוששות בתיק המניות

בסיכומו של חודש נובמבר, מדד תיק האג"ח של ציבור המשקיעים רשם ירידה לא מבוטלת, בשיעור של 0.73%. בניגוד להתנהגות השווקים מתחילת השנה, החודש המניות איזנו את הירידות באג"ח ויצרו תמונת ראי לתשואה מתחילת השנה. יש לציין כי למרות ירידה זו, המדד שהניב מתחילת השנה את התשואה הגבוהה ביותר, הוא מדד התיק ללא מניות אשר הניב 1.41%. לעומתו, מדד התיק המושקע כולו במניות אמנם רשם החודש עליה נאה של 1.57%, אולם מתחילת השנה הוא המסלול עם התשואה הנמוכה ביותר עם ירידה של 1.47%. מדד התיק הדומה למדיניות ה"כללית" (בדומה למסלול הכללי בענף קופות הגמל) רשם החודש ירידה מינורית של 0.04% ומתחילת השנה עלה ב-0.63%. התיק הפופולרי בניהול תיקים (80% אג"ח ו-20% מניות) רשם החודש ירידה של 0.26% ומתחילת השנה עלה ב-0.9%.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי ואנליסט, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

100% להעלאת הריבית בדצמבר

ביצועי מדדי התיקים לשנת 2016 מתחילים להתבהר לקראת סוף השנה, עם שנה טובה נוספת לאג"ח ושנה פחות טובה למניות. ירידת הריבית של השנים האחרונות, שקיבלה מהלך אחרון משמעותי נוסף כתוצאה מירידת מחיר הנפט והאינפלציה בשנתיים האחרונות, עומדת להתחלף בעליית ריבית.

בארה"ב, כאמור, טראמפ נבחר והתחיל בחלוקת התפקידים העתידיים. ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר בארה"ב עומדת כיום על 100%. קצב העלאת הריבית בארה"ב עתיד להיות חד ומהיר ממה שהיה צפוי עד כה. בוועדת אופ"ק לפני כמה ימים הוחלט לצמצם תפוקה וכתוצאה מכך הנפט זינק. דבר שיש לו קשר ישיר לאינפלציה ומשם חזרה לריביות.

באיטליה משאל העם על צעדי הצנע לא עבר וכתוצאה מכך ראש הממשלה מתיאו רנצי התפטר. דבר זה מהווה המשך ישיר לברקזיט, אם כי לא באותו משקל בינתיים. יש לציין כי איטליה היא הכלכלה השלישית בגודלה בגוש, ולהבדיל מבריטניה, היא גם משתמשת במטבע האירו. יציאה של איטליה מהאיחוד האירופי בסופו של עניין, יכולה להיות שובר שיוון וקיצור הדרך אל סופו של האיחוד.

במארס הקרוב אמורה להסתיים תוכנית ההרחבה הכמותית באירופה, דבר השקול לשינוי בתוואי הריבית. בנוסף, בריטניה אמורה להפעיל את סעיף 50 - היציאה מהגוש. בהמשך השנה באירופה יתקיימו בחירות בצרפת ובגרמניה. הגיאופוליטיקה האירופית עשויה להקרין על שוקי ההון, למרות שלפי שעה רואים כל אירוע משמעותי כמו הברקזיט, כרעש חולף, שלאחריו אפשר להמשיך במגמות חיוביות ולהוביל למכפילים גבוהים.

כך נראה כי סיכוני שוק המניות ממשיכים לעלות, יחד עם המגמות החיוביות בהם. אולם, בסביבה המתכווננת לעליה בריבית בארה"ב ואיתה גם אולי בכלכלות אחרות אשר פחות מצפות לכך, יהיה קשה לשוקי האג"ח לאזן את הסיכונים הגבוהים הנובעים משוקי המניות. כל אלו ועוד מעלים את אי הוודאות ומבטיחים לנו שגם 2017 תהיה שנה מאתגרת.

*** הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי התיקים המנוהלים בנובמבר ומתחילת השנה
 מדדי התיקים המנוהלים בנובמבר ומתחילת השנה