אלקטרה מוצרי צריכה שמה את רשת אייס על המדף

ההחלטה למכור את הרשת היא חלק מאסטרטגיה של החברה לצמצם את הפעילות הקמעונאית שלה ולחזק את הפעילות במגזר המזגנים ■ אייס רשמה שיפור ברווחים בתשעת החודשים הראשונים של השנה

סניף אייס / צילום: תמר מצפי
סניף אייס / צילום: תמר מצפי

4.5 שנים אחרי שקרסה ונרכשה על-ידי חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), רשת אייס שוב על המדף - כך נודע ל"גלובס". ההחלטה למכור את רשת ה"עשה זאת בעצמך" היא חלק מאסטרטגיה שמוביל מנכ"ל אמ"צ, זאב קלימי, לצמצם את הפעילות הקמעונאית של החברה, לצאת מתחומים שאינם בליבת פעילותה ולחזק את פעילות התעשייה של החברה במגזר המזגנים, האחראי לעיקר המכירות והרווח.

רשת אייס, המונה 30 סניפים, פועלת בתחום עיצוב הבית ואחזקתו, וכחלק מפעילותה היא מחזיקה גם ברשת אוטו דיפו, הפועלת בתחום המוצרים לרכב ומפעילה 18 סניפים. להוציא שני סניפים, כל יתר סניפי אוטו דיפו פועלים בצמוד לסניפי אייס.

אייס חתמה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בשיפור ברווחים. מכירות הרשת צמחו בתקופה זו ב-0.3% והסתכמו ב-423 מיליון שקל, לעומת מכירות של 422 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי נסק ב-52% והסתכם ב-27.8 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 18.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2015. בהתאם, שיעור הרווח התפעולי עלה מ-4.3% לשיעור של 6.5%.

אלקטרה מוצרי צריכה  רכשה את רשת אייס בתחילת 2012, לאחר שהחברה שהייתה בשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, צברה חובות של 450 מיליון שקל ונקלעה להקפאת הליכים. אמ"צ שילמה על אייס 129 מיליון שקל, לאחר תהליך התמחרות מול גורמים אחרים שהביעו רצון לרכוש את הרשת.

כעת, הגיעה הנהלת אלקטרה מוצרי צריכה למסקנה שאייס אינה מתאימה לפורטפוליו של הקבוצה וגם לא לצמיחה העתידית המתוכננת לה. בין היתר, בשל הסינרגיה הנמוכה לפעילותה הכוללת של אלקטרה ובשל העובדה שמכירות מוצרי החשמל באייס הוגבלו למוצרי חשמל קטנים בלבד.

המהלך למכירת אייס נעשה במקביל למהלכים אחרים שמוביל קלימי. מצד אחד הוא מצמצם כאמור פעילות קיימת, ומצד שני פועל ליצירת מנועי צמיחה חדשים ובראשם המהלך לרכישת גולן טלקום.

במגזר הקמעונאות מפעילה אלקטרה את הרשתות מחסני חשמל, שקם אלקטריק וסנסור. בשנתיים האחרונות סגרה החברה 30 סניפים - רובן ברשת שקם אלקטריק, שנחשבת למותג החלש מבין השלוש - והיא מפעילה כיום 60 סניפים בלבד. במקביל היא השיקה אתר סחר למכירת מותגי הקבוצה, בשאיפה להגדיל את הפעילות המקוונת על חשבון החנויות הפיזיות.

באמ"צ מתכוונים לצאת גם מפעילות ברי המים המתנהלת תחת המותג אלקטרה בר. אמ"צ חתמה על הסכם למכירת הפעילות לחברת מי עדן, אולם העסקה לא יצאה לפועל בשל התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים למיזוג. כעת ינסו בחברה למכור את הפעילות לגורם אחר.