לאחר הגשת כתב האישום: מזכ"ל הסתדרות המורים התפטר

יוסי וסרמן התפטר מתפקידו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בשורת עבירות בהן לקיחת שוחד, סחיטה, מירמה והפרת אמונים ■ מכתב האישום עולה כי באחד המקרים אילץ וסרמן עובדת לחתום על מסמך בו תשמור על סודיות בנוגע למעשה שוחד שיוחס לו

יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר
יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר

יוסי וסרמן, מזכ"ל ויו"ר אגף הכספים של הסתדרות המורים, התפטר היום (ה') מתפקידו, לאחר שהואשם אתמול בשורת עבירות חמורות - בהן לקיחת שוחד, סחיטה באיומים, מירמה והפרת אמונים. בהסתדרות הודיעו היום כי החלו בהליכים להדחתו, אולם וסרמן הודיע היום כי ייתפטר עוד בטרם הושלמו.

אחד האישומים המרכזיים נגד וסרמן מתייחס לפעילותו לאחר הקמת מינהל תיירות ונופש בהסתדרות המורים. על פי כתב האישום, המינהל הופעל בין היתר באמצעות עובדת, שפרנסתה הייתה תלויה בפעילות מול הסתדרות המורים: "כל הנאשמים היו מודעים לתלותה הכלכלית של העובדת במינהל וניצלו זאת לטובתם".

בכתב האישום צוין כי וסרמן החליט לנצל את כוחו ושליטתו בהסתדרות המורים ולדרוש מהעובדת טובת הנאה בעד פעולה הקשורה בתפקידו כמזכ"ל הסתדרות המורים. לשם כך, פנה אליה בבקשות להזמנת חופשות, תוך שעמד על כך שתבהיר למלונות כי מדובר במזכ"ל הסתדרות המורים ובכך יקבל "מחיר מיוחד וטיפול VIP".

על פי הפרטים בכתב האישום, העובדת יידעה את וסרמן לגבי הצעות המחיר שהתקבלו והוא אישר אותן. במספר מקרים, המינהל שילם את מחיר ההזמנות למלונות, ולאחר שובו מהחופשות פנתה העובדת אל וסרמן וביקשה ממנו לשלם את עלותן, מבלי שהוסיפה עמלת סוכן למחיר ששולם למלון.

בתגובה לבקשותיה של העובדת, אמר לה וסרמן כי העלות גבוהה מדי עבורו ולכן שילם סכום מופחת, מהסכום ששולם בפועל ע"י העובדת והמינהל. במהלך 2012 הוחלט להפסיק את פעילותה של העובדת במסגרת המינהל. בעקבות כך, דרשה העובדת מווסרמן כי ישיב לה את כספי השוחד ששילמה לו. בהמשך, כתבה לו מכתב בו קבלה על מעשיו והצהירה כי החליטה לגבות את הסכומים המגיעים לה. בעקבות דין ודברים בין העובדת ובין וסרמן והסתדרות המורים, הגיעו הצדדים לפשרה לפיה ההסתדרות תשלם לעובדת עבור כל פעילות הקניינות שביצעה עבורה עד לסוף 2012.

בהמשך נכתב בכתב האישום במטרה למנוע מהעובדת לחשוף את דבר השוחד, וביודעו כי העובדת זקוקה לכספים, סחט ממנה וסרמן, באמצעות אחרים, שתחתום על מסמך הממוען אליו, בו היא מאשרת כי תשלום חלקי בלבד מחובותיו האמורים יהווה סילוק סופי ומוחלט של "כל חובותיו" כלפיה. עוד צוין כי וסרמן הכריח אותה להצהיר במסמך, כי יתרת חובו האישי נתגלתה בדיעבד לאחר בדיקה בספרי החשבונות, וכי העובדת לא דרשה ממנו את פירעונו בעבר. המסמך כלל גם התחייבות לסודיות והתחייבות שלא לעשות שימוש בטענות שהעלתה נגדו העובדת במכתב.

במקרה אחר שתואר בכתב האישום הנוגע למירמה והפרת אמונים, וסרמן ביקש את אישור ההנהלת ההסתדרות המוצמצמת להגיש שתי תביעות לשון הרע נגד שני עיתונאים וכלי התקשורת בהם הם מועסקים, בעקבות פרסומים שונים שנגעו להסתדרות המורים ולווסרמן באופן אישי. בסופו של דיון, אישרה ההנהלה את בקשתו תוך שנקבע במפורש, כי התובעים יהיו הסתדרות המורים ווסרמן, וכי וסרמן יממן מכיסו הפרטי את עלויות הייצוג הנוגעות לדברים שנכתבו עליו ועל יוסי אפרת באופן אישי.

לאחר אישור תקציב, הוכנו במשרד עורכי דין קובלנה פלילית וטיוטת כתב תביעה, שהתייחסו גם לפרסומים שנגעו לווסרמן באופן אישי. בגין הכנת הטיוטות גבה משרד עורכי הדין שכר טרחה בשווי של יותר מ-140 אלף שקלים. למרות החלטת ההנהלה המצומצמת, על פי הנאמר בכתב האישום וסרמן לא שילם כל תמורה על הכנת הטיוטות ואת שכר הטרחה כולו שילמה הסתדרות המורים.

כתבי אישום נוספים הוגשו גם נגד בכיר נוסף בארגון בגין שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, וכן נגד בתו של וסרמן.