סוף לרפורמה? פרטים חדשים בעניין סכסוך העבודה בבזק

הלחצים על כבל גוברים: דיון מכריע ייערך הערב בעקבות סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בעניין הרפורמה בשוק הקווי ■ פרטנר סלקום והוט מסתייגות מעמדת ניסנקורן התומכת בבזק מבלי להתחשב בצורכיהן

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

דיון מכריע בשאלת עתיד הרפורמה בשוק הקווי תתקיים היום, וזאת על רקע סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בנושא. יו"ר ועדת הכלכלה צפוי לפגוש הערב את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר ועד העובדים של בזק שלמה כפיר, וכן נציג מהאוצר.

הפגישה תיסוב סביב דרישת עובדי בזק, שההסתדרות נותנת לה גיבוי, להכניס לחוק ההסדרים, תיקון ברפורמה, אשר קובע שרק עובדי בזק יוכלו לבצע עבודות תשתית ברשת שלה, ולא תותר לחברות מתחרות או עובדי קבלן מטעמן נגישות לרשת. הדרישה של בזק היא שהעבודות ייעשו על פי מחירונים של בזק, כלומר כל עבודה עולה פי כמה מאשר העסקת עובדים חיצוניים. מה שאומר במלים פשוטות, שזהו סוף לרפורמה.


דרישת עובדי בזק כפי שהיא מופיעה היום בהודעת ההסתדרות על סכסוך עבודה, סותרת את עמדת משרד התקשורת שכבר קבע, לאחר שמשרד הביטחון הביע את עמדתו בעניין, שחברות קבלניות שיקבלו את אישור משרד הביטחון, יוכלו לבצע עבודות תשתית ובעיקר עבודות השחלה של סיבים בצינורות של בזק. אלא שמתחרותיה של בזק טוענות שהדרישות של בזק לגבי השיטה שבה היא מתכוונת לפרוס עבורם סיבים, הופכת את העסק ללא כדאי כי בזק יוצרת סיבוכים במכוון דרך מודל עבודה מסובך כאשר מדובר בסיבים עבור המתחרים, ומודל יעיל כאשר מדובר על סיבים שהיא מניחה עבור הרשת שלה.


זו הסיבה שכל החברות חוששות מאד שהלחצים הפוליטיים יכריעו, וזאת לאחר שהרפורמה בשבוע שעבר כבר אושרה לקריאה שנייה ושלישית כחלק מחוק ההסדרים, וללא הדרישות של בזק. הביקורת כרגע מופנית בעיקר לכיוון ניסנקורן שפועל ללא לאות עבור עובדי בזק, בעוד שעובדי פרטנר, סלקום והוט גם כן מאוגדים בהסתדרות ולכאורה הוא אמור לייצג גם אותם.
נסביר שחבר הכנסת כבל ביקש דיון חוזר בוועדת הכלכלה, בנוגע לסוגיית העובדים. יחד עם זאת כבל עושה זאת מטעמים מקצועיים הקשורים לעובדה שהוא יו"ר הוועדה ואמור למצוא פתרון שישרת את טובת הציבור באופן הכי יעיל שאפשר בנסיבות הקיימות.


נציין שגם האוצר וגם משרד התקשורת מתנגדים בתקיפות לדרישה של ההסתדרות ועובדי בזק, בטענה שהנושא כבר עבר חקיקה והוא מעוגן בהוראות משרד התקשורת לעניין השוק הסיטונאי, והם קובעות במפורש שהעבודות ייעשו או על ידי עובדי בזק, או שהחברות יוכלו להביא קבלנים חיצוניים שיעשו את העבודה לאחר אישור ממשרד הביטחון.


בעקבות סכסוך העבודה עליו הוכרז בהסתדרות ובבזק בנושא הרפורמה, פורסם היום מייל ולפיו בהסכם קיבוצי 2015 של עובדי בזק עם ההנהלה, כתוב במפורש בסעיף 8.1 שעל אף האמור בהסכם 2006 בעידן השוק הסיטונאי יותאם המבנה הארגוני לצרכי החברה, כלומר ועד העובדים מודע לכך שקיימת רפורמה שמקדמת את השוק הסיטונאי' ולכן הוא נתן מראש את הסכמתו בהסכם הקיבוצי 2015 לשינוי מבנה ארגוני שיותאם לרפורמה, אז על איזה הסכם קיבוצי מסתמך וועד עובדי בזק שמבקש סכסוך עבודה?.


במייל נמסר כי "יכול להיות שהוועד מנסה להיתפס בסעיף 35.3 בהסכם 2006 "הפעלת קבלנים חיצוניים" ובסעיף 10 בהסכם 2010 בו ניתנה ההסכמה של הוועד שהחברה רשאית להפעיל קבלנים חיצוניים במקצועות הליבה בתקופות עומס ובהסכמת הוועד, אבל אי אפשר להתלות על סעיף "קבלנים" בהסכמים הקיבוציים מאחר ולא מדובר על הפעלת קבלנים אלא על רפורמת השוק הסיטונאי שהוועד כבר נתן הסכמתו לכך בהסכם 2015, אז על איזה סעיף בהסכם הקיבוצי ההסתדרות תכריז סכסוך עבודה?".