ניכוי ראש

הקונוטציות שמעוררות המילים ניכיון צ'קים והתוויות שמדביקים לעוסקים ולמשקיעים בענף, עושות לא אחת עוול לתחום נחוץ ופשוט למדי, וגרוע מכך - מסתירות הזדמנויות ראויות להשקעה לדוגמה: אופל בלאנס

לא ניתן להתעלם מזה, והאמת היא שראוי להתחיל משם - כאשר מדברים על חברות לניכיון צ'קים, הקונוטציה הראשונה שעולה היא של "שוק אפור". לא הייתי מעלה זאת, אלמלא חשבתי שיש בכך משום עוול ופגיעה בבעלי המניות.

הבעייתיות העיקרית שיש בהדבקת תוויות ובהישענות על סיסמאות, היא בעובדה שהדבר מסיט את הדיון מהעיקר, ואינו מאפשר ניתוח רציונלי של העובדות - שכן איזו משמעות יש כבר למספרים, כאשר הנחת המוצא היא שרב הנסתר על הנתונים הגלויים? אז זו בדיוק הנקודה, שאין צורך במומחיות רבה כדי להבין שאשראי חוץ-בנקאי זו פעילות טריוויאלית ופשוטה - ובמחוזותינו, אפילו מתבקשת ונחוצה.

חמצן חיוני לצורך אמיתי: יכולתי לנסות להסביר בשפה מלומדת ומנומקת, מהו בדיוק ההיגיון העסקי שעומד מאחורי חברות לניכיון צ'קים. עם זאת, אני חושב שהדרך הטובה ביותר להמחשה היא באמצעות דוגמה. שמעון הוא קבלן אינסטלציה ידוע, שזה עתה סיים פרויקט גדול עבור חיים, קבלן הבניין. חיים שילם לשמעון 100 אלף שקל בצ'ק "שוטף פלוס 60". מדוע? כי ככה משלמים קבלנים כמו חיים, וכי ככה משלמים גם לחיים. העניין הוא שלשמעון יש פועלים שמחכים למשכורות, והוא גם הבטיח לקנות לילד אייפד, והפרויקט הבא כבר מתחיל, והוא טרם קנה חומרים.

לשמעון אין דירוג אשראי, כך שהוא אינו יכול לפנות לגופים מוסדיים בשוק ההון, ואם הוא ילך אל הבנק, אז קרוב לוודאי שיבקשו ממנו דוחות ובטוחות, ועד שהוא יקבל את הכסף יעברו לא מעט שבועות.

אז שמעון הולך לאחת מחברות ניכיון הצ'קים המוכרות, מוסר לה את הצ'ק על סך 100 אלף השקלים, ועוד באותו היום הוא מקבל לידיו 97 אלף שקל במזומן. מדוע שחברת הניכיון תעשה זאת? כי היא מכירה את שמעון, אבל מה שהרבה יותר חשוב, היא מכירה מצוין את חיים, ויודעת שהעסק שלו יציב. החברה הרוויחה 3% בעסקה, וגם שמעון יצא מרוצה - הפועלים קיבלו משכורת, הילד מאושר, ושמעון גם קיבל הנחת מזומן של 10% על החומרים שרכש לפרויקט הבא.

מסובך? ממש לא - וזה קורה בערך שמונה פעמים בשנה, כך שהתשואה השנתית על התיק נושקת לכדי 27% בממוצע.

נקודה חשובה בעסקה שבדוגמה, זו העובדה שגם אם התשואה השנתית נראית לכם "שערורייתית" וחשודה, הרי שהיא תוצאה של התנהגות אנושית ידועה; יש מספיק אנשים, בלא מעט סיטואציות ומקרים, שחושבים בערכים מוחלטים ולא באחוזים - מה שפותח פתח לעסקים נוספים.

רוח גבית, ולא רק מהריבית: אנחנו נמצאים בתקופה שבה הריבית הנמוכה מעודדת לקיחת הלוואות - כמעט לכל מטרה. מבחינת שוק האשראי, הרי שהעוגה כולה גדלה בצורה מונוטונית וחדה.

אז זהו, שזה לא רק השוק כולו שגדל, גם חלקו של האשראי החוץ-בנקאי עולה. הרגולציה הגוברת בסקטור הבנקאי, במיוחד בכל מה שנוגע לדרישות ההון, גורמת לבנקים המקומיים להיות בררניים בנתינת אשראים - מה שמטבע הדברים מפנה מקום לשחקנים אחרים. חברות ניכיון הצ'קים הן בפירוש בין הנהנים.

אופל בלאנס: קיימות ארבע חברות מקומיות, שהן גם ציבוריות, הפועלות בתחום ניכיון הצ'קים. הגדולה והמוכרת שבהן זו אחים נאוי, ואחריה, ובפער ניכר, יש את אס.אר. אקורד, פנינסולה ואופל בלאנס. מאחר שכבר כתבתי לא אחת על אחים נאוי, חברה מובילה ומצוינת בפני עצמה, אתמקד הפעם במתחרה הקטנה - אופל בלאנס.

בטרם אגע בדוחות הכספיים, שבמקרה של אופל הם מאוד בסיסיים ופשוטים, אומר שבתחום הפעילות המדובר, בכל מה שנוגע לביצוע השקעה, שקיפות ויושרה הם תנאי הכרחי וראשון במעלה. נדמה לי, על בסיס ההיכרות והניסיון שנצבר עד כה עם בעלי השליטה, שבנושא הזה הדעת יכולה להיות נוחה.

צמיחה חדה, לכל רוחב הגזרה: תנאי הסביבה הנוחים, לצד איכויות החברה, הובילו בשנים האחרונות לצמיחה מונוטונית ומהירה - הן במספר הלקוחות, הן בהיקף ההכנסות והן בשורת הרווח הנקי. מובן שככל שיחלוף הזמן והחברה תגדל, כך התשואה הממוצעת על תיק האשראי תפחת, אבל מאחר שאופל בלאנס היא עדיין חברה קטנה, הרי שיש לפניה עוד פוטנציאל רב להמשך הצמיחה.

הסיכון להפסדים והפרשות - קיים, אבל פחות: אחד הפרמטרים הכי חשובים בעסקי אשראים הוא ההפרשה לחובות מסופקים. התחושה הכללית בקרב משקיעים, בכל מה שנוגע לחברות מסוגה של אופל בלאנס, היא שההפסדים הללו אמורים להיות גבוהים וכבדים - שכן לקוחות החברה הם יחסית מסוכנים. אז זהו, שגם אם מקבלי האשראי המדוברים אינם נמנים עם הגופים הכי איתנים, הרי שההלוואות שניתנות להם הן לתקופות זמן מאוד קצרות - מה שמוריד את הסיכון לחדלות פירעון הרבה מדרגות.

תמחור המניה: שווי השוק של אופל עומד כיום על סך של 170 מיליון שקל, והרווח הנקי לשנת 2016 צפוי להסתכם לכדי 14-15 מיליון שקל. במילים אחרות, מכפיל הרווח הנקי עומד על סדר גודל של 12 - אפילו פחות. זה בוודאי לא בבחינת רמה יקרה, בפרט אם מביאים בחשבון את התחזית לצמיחת החברה, כך שלו נדרשתי לגזור את המכפיל על בסיס הרווח המייצג, כלומר העתידי, הערך המתקבל היה חד-ספרתי.

שורה תחתונה: ניכיון צ'קים זה לא מילה גסה, אופל בלאנס היא חברה מקצועית וראויה, והמחיר שבו נסחרת כיום המניה עושה לה עוול, והופך אותה להזדמנות השקעה.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד